سود دهی بانکها به قیمت ورشکستگی تولیدکننده

عضوهیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران آشفتگی بازار،افزایش قیمت ها و تورم بی پایان را نتیجه اضافه شدن نرخ سود بانکی عنوان کرد و گفت: بانک ها به جای اعمال فشاربه جامعه تاوان عملکرد خود را بپردازند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک ˈآرمان خالقیˈروز شنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد بانک ها برای آنکه توان مقاومت برابر تورم موجود را داشته باشند نیازمند دریافت سود بیشتر هستند در حالی که این سود به هر میزان افزوده شود از آنجا که پول بعنوان یکی از نهاده های تولید محسوب می شود اثر مستقیمی روی قیمت های تمام شده خواهد داشت.

وی افزود:این افزایش قیمت نیز تورم مجدد را به همراه داشته و در منتهای افزایش سود بانک ها، یک دور و تسلسل باطل از افزایش تورم و قیمت ها درکشور ایجاد خواهد شد که پایانی ندارد.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه برای جلوگیری از این اقدام بانک ها باید تدابیر ویژه ای در نظر گرفته شود ،اظهار داشت بانک ها نیز مانند سایر بخش ها باید بخشی از زیان و عدم سوددهی را بپذیرند و نباید تنها بدنبال ورشکست شدن سایرنهادهای اقتصادی باشند.

خالقی افزود:بانک ها سود بالا و نرخ کارمزد بالایی دریافت می کنند و در مقابل دیده می شود که انحرافات اقتصادی نیز در مقابل تسهیلاتی که آنها بی مطالعه به افراد بی صلاحیت پرداخت کرده اند اتفاق می افتد. وی تاکید کرد هر بنگاهی باید عواقب نحوه عملکرد خود را بپذیرد و تاوان عدم مدیریت آنها را نباید به سایر بخش های جامعه تسری داد زیرا اثرات تورمی آن قابل کنترل نیست.

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران اظهارداشت بیشترین آثار سوء مدیریت مدیران بانکی متوجه بخش تولید است و آنها در شرایطی که تحریم و تورم به تولید تحمیل شده است و صنعت و اشتغال کشور به خطر افتاده است تنها به فکر حفظ منافع خود هستند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی واحدهای تولیدی به شدت نیازمند تامین نقدینگی هستند، خاطرنشان کرد در این موقعیت بانک ها پرداخت تسهیلات را بسیار محدود کرده و در قبال همین پرداخت های ناچیز فعلی نیز سودهای کلانی را دریافت می کنند که توان بازپرداخت آن وجود ندارد.

خالقی ادامه داد اگر قرار باشد به بانک ها اجازه افزایش نرخ سود داده شود باید به تولید کنندگان نیز این امکان داده شود تا بتوانند قیمت محصولات خود را افزایش دهند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد این گونه رفتاربانک ها نوعی تهدید محسوب شده و بانک ها به جای اینکه بدنبال کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری باشند بدنبال اعمال فشار به سایر بخش ها هستند.

وی افزود:بانک ها چون از قدرت کافی برخوردار هستند این موضوع را اعمال می کنند که نتیجه ای جز آشفتگی در بازار و برهم زدن نظم آن بدنبال ندارد.

وی با بیان اینکه بانک ها باید دلایل توجیهی خود برای افزایش نرخ سود بانکی را اعلام کنند، تاکید کرد اگر شرایط حضوربانک های خارجی در کشور وجود داشت و بانک ها مانند بخش تولید در شرایط رقابتی مجبور به ادامه بقا بودند و این انحصار در اختیار بانک ها نبود به طور قطع آنها نیز مجبور می شدند نسبت به افزایش بهره وری اقدام کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

65  ⁄    =  13