تغییر نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار

رئیس کل بانک مرکزی گفت : تغییر نرخ سود بانکی در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دارد .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از مهر محمود بهمنی افزود : تغییر نرخ سود بانکی موضوعی است که باید مجموعه اعضای شورای پول و اعتبار درباره ان توافق کنند .

وی با اشاره به تورم حدود 30 و نیم درصدی کنونی گفت : پیش بینی بانک مرکزی نرخ تورم بالاتر از این میزان بود اما با جمع اوری نقدینگی توانستیم  سرعت رشد نرخ تورم را کاهش دهیم .

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از نزدیک شدن نسبت تسهیلات بانکی به منابع بانکها خبر داد و گفت : نسبت تسهیلات به منابع بانکها 111 درصد و فراتر از حد مجاز بود که اکنون به حدود 100 درصد رسیده و به تعادل نزدیک شده است .

بهمنی کاهش مطالبات معوق را از دیگر دستاوردهای نظام بانکی دانست و گفت : نسبت مطالبات غیر جاری به کل تسهیلات در بهمن ماه گذشته 16.9 درصد بود که در اسفند گذشته به 18.2 درصد رسید اما اکنون به 14.7 درصد کاهش یافته است .

رئیس کل بانک مرکزی افزود : حجم نقدینگی نیز که به 37.5 درصد رسیده بود اکنون به 30.8 درصد رسیده است.

 

البته به نظر می رسد در شرایط موجود بانک مرکزی برای حفظ انگیزه نگهداری سپرده ها در حساب های بانکی و مدیریت نقدینگی راهی دیگری پیش رو ندارد ؛ از سوی دیگر نرخ تورم همچنان درحال افزایش نشان می دهد درحالی که ارزش پول ملی هر روز بخش بیشتری از ارزش خود را از دست داده است موضوعی که تا حدودی به نفع بخش صادرات عمل کرده است با این حال با توجه به چرخه اقتصادی و وابستگی تولید به واردات مواد اولیه و کالاهای واسطه ای کاهش ارزش ریال باعث شده است تا بخش قابل توجهی از منابع ارزی بنگاه ها برای خرید خارجی هزینه شود و در نتیجه این رخداد فشار تورمی بسیاری بر مصرف کننده داخلی واردشود، موضوعی که بانک مرکزی اعلام کرده سعی در کنترل آن داشته است .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

99  ⁄  11  =