تعیین ۲۰۰ هزار سهمیه بیمه ارزان برای کارگران

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با اعلام تعیین سهمیه جدید برای بیمه 200 هزار کارگر ساختمانی در سال جاری، گفت: برای جلوگیری از سوء استفاده برخی افراد و همچنین فراهم شدن امکان استفاده همه کارگران از بیمه 7 درصدی، پیشنهاد شد سهمیه مخصوص حذف شود تا همه گروه ها بتوانند امکان بیمه شدن را پیدا کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک سیدهادی ساداتی در گفتگو با مهر از جزئیات نشست نمایندگان کارگران با نمایندگان مجلس درباره نحوه اجرای قوانین مربوط به بیمه کارگران ساختمانی خبر داد و گفت: در آخرین جلسه برگزار شده نمایندگان کارگری کشور درخواست حذف سهمیه بیمه کارگران ساختمانی را ارائه کردند.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: متاسفانه در نظر گرفتن سهمیه برای بیمه کارگران ساختمانی از سال 89 تاکنون باعث بروز برخی مشکلات در اجرای ان شده است به نحوی که برخی از خلاء قانونی موجود در این بخش برای سوء استفاده از فرصت بیمه کارگران ساختمانی استفاده می کنند در صورتی که اساسا دارای مشاغل دیگری غیر از کارگر ساختمانی هستند.

ساداتی تصریح کرد: سوء استفاده از بیمه کارگران ساختمانی باعث شده تا کارگران واقعی شاغل در این بخش نتوانند به عنوان کارگر ساختمانی از مزایای بیمه استفاده کنند. در سال گذشته طرحی را به منظور رفع موانع اجرایی بیمه کارگران ساختمانی ارائه کردیم که با قید یک فوریت به تصویب مجلس رسید و سپس به شورای نگهبان ارسال شد.

این مقام مسئول کارگری کشور با تاکید بر اینکه پس از آن نیز به تامین اجتماعی ابلاغ شد، اما در آنجا بحث کمبود منابع مالی برای حذف سهمیه بیمه کارگران ساختمانی و در نظر گرفتن این امکان برای همه کارگران مطرح شد گفت: با اینکه کمیسیون اصلی پیگیری موضوع بیمه کارگران ساختمانی در مجلس کمیسیون بهداشت بود، اما در کمیسیون احتماعی نیز مباحث دنبال شد.

وی خاطر نشان کرد: در هر صورت برای امسال نیز قرار شد که 200 هزار کارگر ساختمانی جدید بتوانند از مزایای بیمه استفاده کنند. با تدوین دستورالعمل های لازم و کلیات کار در هفته گذشته، قرار است در اردیبهشت ماه جاری 100 هزار کارگر ساختمانی از سهمیه امسال بتوانند بیمه شوند.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران با بیان این مطلب که کارگران شاغل در بخش هایی مانند باغداری، قالیبافان و سایر مشاغل چه تفاوتی با کارگران ساختمانی دارند؟ گفت: شرایط ویژه پرداخت 7 درصد حق بیمه باید برای همه گروه ها باشد.

ساداتی خاطر نشان کرد: البته برای تامین منابع این سهمیه های مخصوص، علاوه بر پرداخت 7 درصدی کارگر ساختمانی، 3 درصد نیز از محل صدور پروانه های ساختمانی پیمانکاران و کارفرمایان  و 3 درصد نیز از محل بودجه های سالیانه تامین می شود.

این مقام مسئول کارگری کشور افزود: تامین اجتماعی می گوید منابع لازم برای حذف سهمیه ها و اعمال شرایط ویژه برای همه کارگران شاغل در بخش های مختلف را ندارد. متاسفانه کارگرانی هستند که دچار مسائل مختلفی می شوند اما فاقد بیمه هستند.

وی ادامه داد: در مورد کارگران ساختمانی نیز پیشنهاد کردیم که شناسایی کارگران واقعی ساختمانی را در اختیار انجمن های ساختمانی قرار دهند. نمی توان به صرف داشتن کارت مهارت، برای افراد مجوز استفاده از سهمیه کارگران ساختمانی را صادرکرد چون سازمان فنی و حرفه ای برای همه متقاضیانی که بتوانند در مراحل آزمون قبول شوند، کارت مهارت صادر می کند و وظیفه ای برای شناسایی کارگر واقعی از غیر را ندارد.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ایران اظهار داشت: بر اساس آمار موجود در سال 89، 90 و 91 مجموعا 600 هزار کارگر ساختمانی توانسته اند از مزایای بیمه ارزان استفاده کرد و بیمه شوند که برای هر سال 200 هزار نفر می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

51  ⁄    =  51