مهار نرخ تورم مستلزم انضباط مالی

رئیس شورای هماهنگی مدیران بانک های دولتی گفت: مهار نرخ تورم نیازمند انضباط مالی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک فرشاد حیدری رئیس شورای هماهنگی مدیران بانک های دولتی در گفتگو با موج در انتقاد به اظهارات برخی که خواستار افزایش نرخ سود بانکی هستند، گفت: افزایش نرخ سود سپرده های بانکی منجر به افزایش نرخ سود تسهیلات می شود و این مسئله هم قیمت تمام شده تولید را بالا می برد که اصلا به صلاح مملکت نیست.

وی افزود: باید با انضباط مالی و اصلاح سیاست های پولی نرخ تورم را مهار کرد.

مدیر عامل بانک ملی ایران در خصوص اظهارات برخی کارشناسان که از انتشار بی رویه اوراق مشارکت توسط بانک مرکزی انتقاد کرده بودند نیز گفت: اوراق مشارکتی که منتشر می شود، دو دسته است. یک دسته از اوراق مشارکت برای پروژه های عمرانی بکار می رود که دستگاه های دولتی آن را منتشر می کنند که این اوراق برای انقباض مالی و پولی نیست بلکه برای اجرای پروژه است؛ دسته دوم از اوراق مشارکت یک نوع تامین مالی برای شرکت های دولتی است که پروژه های خود را به سرانجام برسانند.

به گفته او، آن مقدار اوراقی که بانک مرکزی منتشر می کند، برای انقباض پولی است که میزان آن براساس کشش اقتصاد و حجم نقدینگی کنترل می شود.

حیدری تصریح کرد: اگر اوراق از حد کشش بازار تجاوز کند، حتما بانک مرکزی از انتشار و تاریخ انتشار آن ممانعت می کند و آن را تنظیم خواهد کرد.

وی سیاست انقباضی بانک مرکزی را برای جمع آوری نقدینگی تاثیر گذار عنوان کرد و گفت: برای مهار نرخ تورم باید انضباط مالی داشت چرا که اساس مهار تورم به انضباط مالی در مراعات قانون بودجه و سیاست های پولی بستگی دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  ×  1  =