دولت ضرورت بیمه زلزله را جدی نگرفته است

با وجودآنکه ایران رتبه نخست را در زلزله به شدت 5/5 را از آن خود کرده اما اجرایی بیمه زلزله در هاله ای از ابهام قرار دارد/ زمانی صنعت بیمه می تواند در بازار و جامعه نقش حمایتی ایفا نماید که بخش اعظم جامعه به کمبود خدمات این صنعت آشنا باشند/ زمانی آموزش به بیمه گذاران موثر است که درکنار فرهنگ سازی، تبلیغات هدفمندبه صورت سراسری اجرایی شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از ریسک نیوز  ایران در میان  کشورهای بزرگ جهان ، رتبه نخست را از نظر تعداد زلزله های با شدت بالای 5/5 ریشتر در سال و یکی از بالاترین رتبه ها را در زمینه آسیب پذیری ناشی از وقوع زلزله به خود اختصاص داده ، اما با این وجوددولت  در خصوص اجرای کردن بیمه زلزله تاکنون اقدامی موثری نداده است؛مدیر بیمه های آتش سوزی بیمه پارسیان بر این باور است که این طرح باید در قالب یک پرو‍ژه همگانی در سرتا سر کشور به صورت همزمان اجرای شود .در این طرح شرکت های بیمه هریک با توجه به توانگری مالی خود اقدام به بیمه نمودن بخشی از ساختمات های کشور رابر عهد بگیرند و ما بقی بین دولت و بیمه گذار تقسیم شود .در ادامه گفتگوی خبرنگار ریسک نیوزبا محمد رضا کمالی نفر را در خصوص صنعت بیمه در ایران باهم می خوانیم:

 

********************************************************

*همانگونه که مطلع هستید ایران کشوری زلزله خیز محسوب می شود و بیمه ها می توانند در جبران خسارت کمک بسزایی کنند. به نظر شما چگونه می توان در بخش فرهنگ سازی و آموزش بیمه گذاران را علاقمند کنیم؟

با توجه به وقوع زلزله های متعدد در ایران و اطلاع رسانی های صورت گرفته از طریق رسانه های گروهی، امروزه بر کسی پوشیده نیست که ایران یکی از زلزله خیز ترین کشورهای جهان می باشد. در گزارش دفتر برنامه ریزی سازمان ملل متحد در سال 2002 میلادی ، ایران در میان دیگر کشورهای جهان ، رتبه نخست را از نظر تعداد زلزله ها با شدت بالای 5/5 ریشتر در سال و یکی از بالاترین رتبه ها را در زمینه آسیب پذیری ناشی از وقوع زلزله و تعداد تلفات به خود اختصاص داده است. با این وجود تعداد اماکن تحت پوشش بیمه در مقایسه با تعداد کل بسیار کم بوده و بیشتر اماکن موجود در سطح کشور دارای پوشش بیمه ای جهت خطرات آتش سوزی و زلزله نمی باشند. در راستای افزایش این تعداد در سالهای اخیر فعالیت های زیادی در جهت توسعه فرهنگ بیمه از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین شرکت های بیمه صورت گرفته است ولی همچنان نیاز به اقدامات بیشتری در این زمینه می باشد.

یکی از راهکارها برای آشنا ساختن مردم با بیمه و پوشش های متنوع آن تهیه برنامه های آموزشی  می باشد مشارکت رسانه های گروهی نیز می تواند تأثیر بسزایی در نهادینه نمودن فرهنگ بیمه در کشور داشته باشد همچنین گنجاندن برنامه آموزشی در راستای تعریف بیمه و لزوم استفاده از آن در دوران تحصیل می تواند باعث آشنایی بخش اعظمی از جمعیت کشور با مفاهیم بیمه گردد.

 

*تجارب جهانی در خصوص بیمه زلزله چه بوده ؟ چگونه می توان تجارب را در ایران بومی سازی کرد؟

پس از وقوع خطر زلزله در اقصی نقاط جهان ،کلیه کشورها اقدام به بررسی و اجرای راهکارهایی مناسب نمودند برای مثال در کشورهایی مانند ژاپن ، نیوزلند و چین به منظور تحت پوشش قرار دادن ریسک زلزله اقدام به اجرایی نمودن طرح بیمه زلزله برای کلیه جمعیت کشور نموده و از سوی دیگر اقدام به اصلاح و استفاده از روش های مدرن در مهندسی و ساخت و ساز با توجه به افزایش ضریب ایمنی در سازه های نموده و در شرایط مختلف این بیمه را با قیمت های متنوع ارائه نموده اند.

همانگونه که میدانیم استفاده از تجارب سایر کشور ها، نیازمند بررسی های دقیق با توجه به شرایط اقلیمی و امکانات مالی و فرهنگ بیمه ای مردم می باشد.

اجرای طرح بیمه همگانی زلزله و اجباری نمودن آن نیازمند محاسبات دقیق اکچوئری و تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی است، در یک طرح همگانی به عنوان مثال می توان طی یک قرارداد، کلیه ساختمان ها و اماکن سطح کشور را بیمه نموده شرکت های بیمه هریک با توجه به توانگری مالی خود اقدام به بیمه نمودن سهمی از این قرارداد نمایند در این صورت و از آنجا که وقوع زلزله در همه شهرها به صورت همزمان امکانپذیر نمی باشد لذا امکان جبران خسارت وارده برای کلیه شرکت های بیمه مقدور بوده و چنین تقسیم ریسکی موجب سرشکن شدن خسارت وارده بین کلیه شرکت های بیمه و همچنین جبران خسارت در اسرع وقت می گردد. لازم به توضیح است علاوه بر موارد فوق ،مقاوم سازی ، ایمن سازی و مسئولیت پذیری هریک از عوامل دخیل در ساخت و ساز نیز یکی از پیش نیاز های اجرای این طرح می باشد.

*چه شاخصه هایی در طراحی مدل بیمه زلزله موثر است؟ و در حال حاضر بیمه زلزله چند درصد از بازار بیمه را به خود اختصاص داده است؟

برخی از شاخص های تأثیر گذار در تعیین مدل زلزله عبارتند از اطلاعات زلزله های گذشته (بزرگی و مرکز زلزله ، شناسایی گسل های فعال ، شناسایی خطرات جانبی زلزله ، تقسیم بندی مناطق شهری و محاسبه فاصله از مرکز زلزله ، سازه بناها ، کیفیت ساخت ، کیفیت مصالح بکار رفته ، رعایت آئین نامه ها و ضوابط ساخت و ساز  و … می باشد.

در حال حاضر با توجه به آنکه بیمه زلزله در کنار بیمه آتش سوزی صادر می گردد آمار دقیقی از میزان بیمه زلزله از کل بازار بیمه در دست نبوده لکن با توجه به بازار بالقوه موجود درصد آن بسیار پایین به نظر می رسد.

 

*مدل های موجود در بیمه زلزله دارای چه نقاط قوت و ضعفی است؟

بیمه زلزله به صورت جداگانه در بیمه مرکزی در دست طراحی می باشد ، درحال حاضر خطر زلزله به عنوان خطر تبعی در بیمه های آتش سوزی ارائه می گردد. ارائه پوشش بدین شکل ، زیان ناشی از تحقق ریسک را جبران می کند اما نحوه محاسبه حق بیمه و پرداخت خسارت تابعی از محاسبات بیمه آتش سوزی است.

 

*صنعت بیمه ها در ایران تا چه میزان خسارت های ناشی از زلزله شهری از جمله بوشهر ، آذربایجان را پوشش بدهد؟

در حال حاضر آمار دقیقی وجود ندارد ولی میتوان گفت با توجه به اینکه بیشترین آسیب مربوط به مناطق روستایی بوده است، می توان گفت که درصد زیادی نمی باشد.

 

*بیمه در کشورمان در چه جایگاهی قرار دارد و چه راهکارهایی برای رونق بیشتر پیشنهاد دارید؟

با توجه به برنامه های بلند مدت دولت و توجه به مبحث بیمه می توان گفت که امروزه بیمه در کشور از جایگاه مناسب و بالایی برخوردار بوده و مورد حمایت قرار گرفته است. همچنین بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران برنامه های جدی در راستای توسعه فرهنگ بیمه ای در پیش گرفته که تأثیر آن قابل مشاهده بوده و تأثیر بسزایی در رونق گرفتن بیمه در کشور دارد.

 

*فرهنگ بیمه در ایران چگونه تعریف شده است؟ آیا بیمه آن گونه که باید در بازار و جامعه نقش دارد؟

آغاز تعریف فرهنگ بیمه در ایران با معرفی بیمه های اجباری بوده ولی با همه تلاش های صورت گرفته اخیر به مرور بیمه های اختیاری نیز مورد توجه مردم قرار گرفته و در آغاز مراحل پیشرفت و قرار گرفتن در سبد خرید خانوارها می باشد اما همچنان تا رسیدن به نقطه ایده آل راه درازی در پیش است . زمانی صنعت  بیمه می تواند در بازار و جامعه نقش حمایتی خود را ایفا نماید که بخش اعظم جامعه با این صنعت آشنا بوده و اقدام به خرید بیمه نامه نموده باشند.

 

*آموزش برای کارکنان حوزه بیمه چه تأثیراتی دارد؟ شرکت بیمه شما در این بخش برای کارکنان خود چه برنامه هایی در پیش دارد؟

آموزش پرسنل در راستای افزایش آگاهی در خصوص بیمه های زلزله و داشتن تعامل مناسب با بیمه گذاران می تواند تأثیر بسزایی در جذب بیمه گذاران داشته باشد ولی این امر در زمانی مؤثر واقع می گردد که بیمه گذاران رأساً  اقدام به برقراری تماس مستقیم با بیمه گر نمایند . لذا آنچه مهمتر از آموزش کارکنان در این زمینه است ، تلاش برای توسعه فرهنگ بیمه در کشور و آموزش نمایندگان و کارگزاران بیمه و آموزش بیمه گذاران از طریق برنامه های آموزشی و استفاده از تبلیغات هدفمند می باشد.

 

*مهمترین برنامه های اجرا شده توسط این شرکت بیمه در بخش آتش سوزی چه بوده است؟

استفاده از ابزارهای تشویقی برای ترغیب افراد به خرید بیمه نامه آتش سوزی،ارائه بیمه نامه های متناسب با ریسک و با توجه به درخواست های بیمه گذاران،ارائه توصیه های کارشناسی به منظور کاهش ریسک و حفظ سرمایه های بیمه گذاران،سرعت در ارائه خدمات،درنظر گرفتن شرایط پرداخت مناسب با درخواست مشتری ،پرداخت خسارت در اسرع وقت مهم ترین برنامه این شرکت بیمه در بخش آتش سوزی می باشد.

 

*مهمترین برنامه های شما در سال جاری چیست؟

ارائه طرح های جدید بیمه ای در راستای حمایت از بیمه گذاران و پاسخگویی به نیازهای امروز، شناسایی بازارهای بالقوه جدید،افزایش سهم مشارکت در صدور بیمه های انرژی (نفت و گاز و پتروشیمی)مهم ترین برنامه بیمه پاریسان در سال جدید است.

 

*تاکنون چه تعداد بیمه گذار را تحت پوشش قرار داده اید و چه میزان از بازار بیمه در بخش آتش سوزی را بیمه پارسیان پوشش داده است؟

حدود 5% از بازار بیمه در بخش آتش سوزی تحت پوشش بیمه پارسیان می باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

51  −    =  43