آیا بهای جهانی طلا به ۱۰۰۰ دلار در هر اونس خواهد رسید؟ (+نمودار)

بهای جهانی فلزات گرنبها از جمله طلا باز هم در بازارهای جهانی در روند نزولی قرار گرفت و در حال حاضر در محدوده 1300 دلاری مبادله می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از باشگاه خبرنگاران ؛ بهای جهانی طلا در پایان معاملات روز جمعه با سقوطی شدید به پایین‌ترین رقم خود از سال 2011 رسید و در 24 ساعت گذشته با حدود 100 دلار سقوط یک رکورد تاریخی را برای خود ثبت کرده‌ است. در همین رابطه تحلیل‌های گوناگونی درباره تأثیر این سقوط در بازارهای جهانی و بازار داخلی ایران وجود دارد.
 
کارشناسان و تحلیلگران تا کنون علل مختلفی را برای این سقوط قیمت ذکر کرده‌اند و این علل را از جمله عوامل اصلی سقوط بهای این فلز گرانبها می‌دانند.
 
درمورد سقوط آزاد بهای جهانی طلا طی روزهای اخیر دلایل زیادی ارائه شده است، اما به نظر می‌سر دلیل اصلی این امر که در اکثر خبرگزاری‌ها به آن اشاره شد، زمانی‌ بود که وزارت دارایی آمریکا اقدام به فروش بدهی‌های کوتاه مدت خود کرد و درنتیجه سرمایه‌داران برای استفاده از این فرصت اقدام به فروش ذخایر طلای خود کردند.
 
از سوی دیگر دولت قبرس به دلیل ‌ترس از ادامه بدهی‌های بانک‌های تجاری این کشور و افزایش بحران‌های مالی، اعلام کرد  که به احتمال زیاد، پانصد میلیون دلار از ذخایر طلای خود را به فروش خواهد رساند؛ در نتیجه اکثر سرمایه‌گذاران و تاجران به سرعت به سمت  فروش روی آوردند و به همین دلیل بهای جهانی طلا با سقوطی ناگهانی همراه شد.
 
با وجود تمام شرایط موجود، هنوز برخی کارشناسان و نظر مشخصی درمورد آینده بهای جهانی طلا ندارند، چراکه سرمایه‌گذاران و تاجران، بازار خرید و فروش طلا را لحظه به لحظه آشفته‌تر می‌کنند.
 
برخی دیگر از تحلیلگران نیز معتقدند که در پی کاهش اولیه بهای جهانی طلا و به دنبال کاهش شاخص سهام سرمایه‌گذاران، این روند نزولی همچنان ادامه خواهد داشت. به طوریکه "مایکل مکارتی"، یکی از اقتصاددان‌های مطرح در این باره گفت که بهای جهانی طلا تا 1000 دلار هم کاهش خواهد یافت.
 
درحال حاضر هر اونس طلای جهانی 1356 دلار در هر اونس مبادله می‌شود.

data-src=http://www.asriran.com/files/fa/news/1392/1/27/280045_357.jpg 
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  3