افزایش سرمایه بانک‌ها از الزامات تحقق حماسه اقتصادی

مدیر روابط عمومی و بین الملل بانک توسعه صادرات ا گفت: تغییر و بازنگری در راهبردهای خرد و کلان در نظام بانکی و افزایش سرمایه بانک‌ها از الزامات تحقق حماسه اقتصادی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک دکتر محسن اشرف پور صبح امروز در تشریح الزامات مشارکت بانک در حماسه اقتصادی، لازمه تحقق این امر را وجود برخی مولفه ها و پیش‌نیازها دانست و افزود: نباید نامگذاری یکسال را مختص همان سال بدانیم و تحقق اهداف مدنظر مقام معظم رهبری گاهی نیازمند برنامه ریزی بلندمدت و تغییر و بازنگری در استراتژی‌هاست. در غیر اینصورت تنها شاهد اقدامات تبلیغی به مناسبت نام هرسال خواهیم بود بدون آن که گام‌های موثری در مسیر اهدافی که برای حرکت کشور تعیین می شود برداشته باشیم.

وی با اعلام این مطلب که "لازمه ایفای نقش یک بانک در این حماسه ، تدوین تدابیر جدید برای مدیریت و استفاده بهینه از منابع است " گفت: رشد اقتصادی بدون حضور بانک به عنوان عامل حفظ دوام و قوام فعالیت‌های اقتصادی کشورها امکان‌پذیر نیست.

دکتر اشرف پور تاکید کرد: ابتدا باید ابعاد و زوایای یک حماسه اقتصادی به‌طور دقیق و به درستی برای بانک تبیین و برمبنای آن هدف‌گذاری شود و متعاقبا برای تحقق این اهداف برنامه‌های عملیاتی ویژه تدوین گردد.

مشاور مدیرعامل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: چندگانگی در حوزه نظارت بر فعالیت بانک‌ها و همچنین در حوزه سیاستگذاری پولی کشور به صلاح نیست و باید مراقب بود سیاست‌انها و نظارت های مشابه، متداخل و موازی حرکت بانک ها را کند نسازد.

وی خاطرنشان ساخت: کنترل شتاب نرخ تورم، کاهش نوسانات ارزی و درنهایت آرام سازی اقتصاد می تواند در خلق حماسه اقتصادی تاثیر بسزایی داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی افزود : در شرایط فعلی، ارائه راهکارهای خلاقانه بویژه در حوزه بانکداری بین الملل با توجه به محدودیت های ایجاد شده، جذب منابع جدید، توسعه زیر ساختها به منظور کاهش هزینه های مشتریان به ویژه در بخش IT، تعیین راهبردهای منطقه ای و به عبارتی، تدوین استراتژی های ارائه خدمات و تسهیلات متناسب با ظرفیت‌های صادراتی هر استان و همچنین عدم اتکا به منابع دولت برای تامین سرمایه بانک از جمله مواردی است که راه را برای خلق حماسه اقتصادی  هموار می سازد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وظایف دستگاه‌های کلان اقتصادی در قبال بانک ها به منظور تسهیل روند ایجاد حماسه اقتصادی چیست، گفت: اندک بودن سرمایه بانک‌ها نسبت به حجم اقتصاد کشور مساله مهمی است و به‌رغم اینکه لازم نیست بانک‌ها همواره منتظر تزریق منابع دولتی باشند اما در حوزه مسائل کلان بانکی و بویژه برای بانک‌های تخصصی لازم است سرمایه بانک تابعی از هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در برنامه های کلان باشد که در مورد بانک توسعه صادرات ایران این اهداف در حجم صادرات غیرنفتی کشور تبلور می یابد.

دکتر اشرف پور ادامه داد: در حال حاضر حجم تقاضای تسهیلات بیش از سرمایه بانک هاست و چون منابع بانکی تکافوی این تقاضا را نمی نماید، بانکها ناچارند تدابیر سخت گیرانه ای را در اعطای تسهیلات اتخاذ کنند و در اعطای منابع محدود خود انقباضی عمل کنند.

مدیر روابط عمومی و بین الملل بانک توسعه صادرات گفت : به هرحال منابع لازم برای یک فعالیت اقتصادی یا باید از طریق دولت تامین شود، یا از بازار بورس و یا سپرده‌های بانکی . لذا برای اینکه بانکها بتوانند نقش خود را در اقتصاد ایفا نمایند انتظار این است که دستگاه‌های سیاستگذار سرمایه بانک را تا سقف 10 درصد هدفگذاری انجام شده برای صادرات غیرنفتی کشور افزایش دهند.

وی همچنین بر تفکیک ضوابط و دستورالعمل‌های نظارتی بانک‌های تخصصی از بانکهای تجاری تاکید کرد و گفت: در شرایط خاص بین المللی نیازمند اتخاذ تدابیری به ویژه در بعد نظارت بر عملیات بانکی هستیم تا روند خدمت رسانی به بخش خصوصی تدوام یابد.

دکتر اشرف پور در پایان گفت: هوشمندی رهبر معظم انقلاب در انتخاب کلمه حماسه در نامگذاری امسال ستودنی است چرا که با دقت در بار معنایی کلمه حماسه در می یابیم منظور ایشان انجام اقدامات متهورانه است که جز با  ممارست و فعالیت ویژه و جهادگونه میسر نشده و لذا باید با برنامه‌ریزی صحیح و مدیریت اثربخش بر فعالیتها یک جهش مشهود و ملموس در فعالیت‌های اقتصادی را در سال جاری شاهد باشیم.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  2  =