آخرین وضعیت پرونده مرتضوی و ستار بهشتی

سخنگوی قوه قضائیه آخرین وضعیت پرونده فاضل لاریجانی، سعید مرتضوی و ستار بهشتی را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از مهر حجت الاسلام محسنی اژه ای در ادامه چهل و پنجمین نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص پرونده تشکیل شده برای شهردار تهران گفت: علاوه بر پرونده شهردار تهران چند پرونده مشابه دیگر که از مجلس آمده است در حال رسیدگی است و هنوز این پرونده ها به حکم و قرار نهایی نرسیده است.

خبرنگار دیگری درباره تصادف مرگبار دیپلمات عربستان در تهران و مرگ دو زائر ایرانی در فرودگاه جدی سئوال کرد که محسنی اژه ای در این باره گفت: موضوع مرگ دو زائر ایرانی در فرودگاه جده از سوی وزارت امورخارجه در حال بررسی است و من بعید می دانم که این دو ماجرا با هم در ارتباط باشد اما باید نتیجه تحقیقات وزارت امورخارجه به پایان برسد. در خصوص تصادف دیپلمات عربستانی در تهران نیز باید بگویم این فرد ممنوع الخروج شده و پرونده وی در دادسرا در حال رسیدگی است. در خصوص مستی وی در زمان حادثه نیز باید تحقیقات دادسرا به نتیجه برسد.

خبرنگار دیگری در خصوص آخرین وضعیت پرونده فاضل لاریجانی پرسید که سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ گفت: این پرونده 5 ، 6 متهم دارد که از دو نفر آنها هنوز به طور کامل تحقیق نشده است. از سه نفر به طور کامل تحقیق شده و یک نفر هم احضار اما هنوز به دادسرا نیامده است. این فرد برای تهران نبوده است.

خبرنگار دیگری پرسید شنیده شده مدیر اخبار یکی از خبرگزاری ها به اتهام ارتباط با منافقین بازداشت شده است این موضوع صحت دارد که سخنگوی دستگاه قضا گفت: در این خصوص اطلاعی ندارم.

سئوال بعدی خبرنگاران در خصوص بازداشت یکی از بدهکاران بزرگ بانکی بود که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: در این رابطه بیش از یک نفر دستگیر شده است. بعضی ها هم احضار و با قرار قانونی آزاد شده اند.

خبرنگار دیگری پرسید چندی قبل نیز یکی از مفسدین اقتصادی اعدام شد اما اجرای این حکم  باعث پیشگیری از تشکیل پرونده فساد بزرگ بانکی نشد آیا شما اجرای حکم اعدام را بهترین راه مقابله می دانید؟ دادستان کل کشور  در پاسخ به این پرسش گفت بارها گفته ام که ما ملتزم به اجرای قانون به نفع همه هستیم و با گرایش های مختلف به پرونده نگاه نمی کنیم. قاضی می بیند جرمی اتفاق افتاده است یا نه. حال تحت چه عنوانی می باشد و مجازات آن چیست؟ قاضی بر اساس قانون حکم می دهد نه اینکه ببیند بعد از اجرای حکم چه کسی آن را نقد کرده و چه کسی از آن خوشش می آید. قرار نیست اگر مجازاتی صورت گرفت هیچ وقت دیگر آن جرم تکرار نشود اگر مجازات مطابق با قانون باشد در پیشگیری تاثیر داشته اما نمی توان گفت به طور صد درصد باعث جلوگیری از تکرار آن جرم می شود.

خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده ستار بهشتی و اظهارات وکیل او در خصوص طولانی شدن روند رسیدگی پرسید که سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ گفت: اگر این این پرونده را زود به دادگاه می فرستادی می گفتند چرا بررسی کامل صورت نگرفته است؟ سه بار درباره علت مرگ، پزشکی قانونی نظریه داد که به نتیجه نرسیدند که علت تامه مرگ چه بوده است؟ برای اینکه قاضی نظر خود را اعلام کند او از پزشکان خواسته تا در جلسه ای در این باره بحث کرده و پزشکان به پرسش های او پاسخ دهند.

در این پرونده هنوز یک نفر در بازداشت می باشد و از چندین نفر تحقیق شده است. قرار بود این جلسه در اولین روزهای امسال برگزار شود اما درباره تشکیل یا عدم تشکیل آن اطلاعی ندارم. خبرنگار دیگری در خصوص آمار اعلام شده از سوی معاونت فناوری قوه قضائیه و اینکه سرقت به عنوان بیشترین آمار پرونده ها مطرح شده پرسید که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: یکی از موضوعاتی که در دوره جدید قوه قضائیه به آن توجه شده استفاده از فناوری جدید است. در این زمینه نیز معاونتی تشکیل شد که انگیزه در این معاونت بالا بوده و به صورت تخصصی در آن کار صورت می گیرد. البته این موضوع در دوره های قبل نیز بوده اما امکانات در آن زمان کمتر بود. این تعداد آماری که اعلام می شود نشان دهنده این نیست که این تعداد سارق داریم. گاهی یک پرونده چند بار رسیدگی می شود و در مراحل مختلف یک بار آمار می خورد. گاهی نیز از سوی مالبخانه افرادی به عنوان مظنون معرفی می شوند که پس از تحقیقات برای آنها قرار منع تعقیب صادر خواهد شد. گاهی یک پرونده 70 بار آمار می شود. در خصوص پیشگیری نیز بخشی از آن برعهده قوه قضائیه بوده که نحوه رسیدگی ، قاطعیت در رسیدگی و مجازات مجرمان می تواند تاثیر گذار باشد. سایر دستگاهها نیز برای پیشگیری نقش دارند که بدون همکاری آنها قوه قضائیه به تنهایی نمی تواند اقدامات پیشگیرانه را به طور کامل اجرا کند. باید دولت و مجلس نیز پای کار بیایند.

خبرنگار دیگری درباره تاریخ جلسه بعدی دادگاه قضات تعلیق شده کهریزک پرسید که دادستان کل کشور در پاسخ اظهار داشت: امروز نتوانستم با دادگاه صحبت کنم اما از طریق واسطه شنیدم که دادگاه اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت تشکیل جلسه خواهد داد.

سئوال بعدی خبرنگاران درباره شکایت از مرتضوی در پرونده پالیزدار بود که محسنی اژه ای در این باره گفت: این پرونده در خصوص بازپرس پرونده صادر شده و فرد مورد نظر شما نمی باشد و در حال حاضر پرونده در مرحله قرار مجرمیت می باشد.

خبرنگاری سئوال کرد چرا با توجه به رای دیوان عدالت اداری هنوز سعید مرتضوی در تامین اجتماعی فعالیت می کند که محسنی اژه ای در پاسخ گفت: دیوان عدالت اداری حکم خود را به وزارتخانه مورد نظر اعلام کرده است. اگر حال اقدامی پس از اعلام رای صورت گرفته باشد از سوی این فرد و وزارتخانه غیر قانونی و خلاف بوده و قابل تعقیب می باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  +    =  50