کاهش هزینه تراکنش بانکی در چین

کاهش هزینه تراکنش بانکی در چیناحتمال دارد درآمد داخلی سالانه صنعت بانکداری چین بیش از 5/ 7 میلیارد یوان (2/ 1 میلیارد دلار) کاهش یابد که دلیل آن کاهش هزینه‌های تبادلات کارت‌های بانکی در کل کشور است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به گفته بانک مرکزی چین، چندی پیش این اقدام برای ارتقای سطح مصرف داخلی و کاهش بار شرکت‌ها در رکود اقتصاد انجام شده است.

لایحه حذف هزینه‌ها را هیئت توسعه و اصلاحات ملی چین در 21 ژانویه به دولت ارائه داد و از اواخر فوریه اجرا شد. به طور متوسط صنایع مختلف از جمله خانه‌سازی، خودرو و فروشگاه‌های زنجیره‌ای شاهد کاهش 24 درصدی هزینه تراکنش‌های کارت هستند و از سوی دیگر بخش‌های کترینگ و هنری نیز شاهد بزرگ‌ترین کاهش یعنی 5/ 37 درصد هستند. بانک‌های تجاری داخلی به دلیل کاهش درآمد از عملیات های بانکی تحت فشار هستند؛ زیرا قطع هزینه‌های تراکنش کارت به آن‌ها صدمه می‌زند.

ژانگ گوکیانگ یکی از تحلیل گران صنعت داخلی جین در وب سایت bankrate.com.cn به خبرنگار روزنامه گلوبال تایمز می‌گوید: در هر حال افزایش استفاده از کارت‌های بانکی برای تراکنش‌های مختلف کمک می‌کند هزینه‌های مربوطه کاهش بیشتری داشته باشد.

ژانگ معتقد است تراکنش بانک‌های داخلی که روشی بسیار محبوب برای پرداخت میان مشتریان است؛ با توجه به اینکه در پایان سال 2012، 46 درصد تراکنش‌ها با استفاده از کارت بانکی در چین انجام شده بود؛ این بخش هنوز هم گنجایش رشد بیشتری دارد.

او در ادامه خاطرنشان می‌کند این نسبت در کشورهای اروپایی 80 درصد است.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی چین در پایان سال 2012، هزینه‌های فردی که با کارت انجام می‌شود برای هر نفر به 5894 یوان می‌رسد که در مقایسه سالانه 6/ 6 درصد افزوده شده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند تعداد بیشتری از فروشگاه‌ها استفاده از پایانه‌های POS را آغاز کنند؛ زیرا هزینه‌های تراکنش کارت بانکی برای کسب و کارها در 2013 کاهش خواهد یافت (حدود 20 درصد در مقایسه سالانه)

در گذشته بسیاری از شرکت‌ها از تراکنش‌های کارت بانکی حمایت نمی‌کردند و تعدادی هم که این کار را می‌کردند؛ به دلیل آنکه خدمات POS، هزینه‌هایی را به مشتری تحمیل می‌کرد (و این امر مقدار زیادی از سودشان را می‌کاست)؛ خدمات مربوط به ابزار را اداره نمی‌کردند و البته چنین روندی از مصرف داخلی می‌کاست.

ژانگ در اینجا اشاره می‌کند سود سوپرمارکت‌ها کمتر کاسته می‌شود؛ زیرا هزینه‌های تراکنش کارت بانک‌های آن‌ها از 38/ 0 به 5/ 0 درصد کاسته شده است.

یکی از خرده‌فروشان که نخواست نامش فاش شود دراین‌باره به گلوبال تایمز می‌گوید: اکنون که نرخ هزینه‌ها برای خرده‌فروشی کالاهای الکترونیک 78/ 0 درصد کاسته شده است؛ من هم یک پایانه POS در فروشگاهم نصب می‌کنم تا راحتی بیشتری برای مشتریانم فراهم کنم. او معتقد است به دلیل لایحه تصویب‌شده جدید شرکت‌های دیگری که در این صنعت مشغول کارند نیز همین روند را در پیش خواهند گرفت.

شرکت هایدیلائو در ایالت سیچوان چین نیز هزینه‌های عملیاتی را کاهش داده است که دلیل آن کاهش هزینه تراکنش‌ها از 2 به 25/ 1 درصد است.

 منبع:http://www.globaltimes.cnl

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =