صنعت بیمه در سالی که گذشت

در سال جاری با وجود افزایش تحریم‌ها در صنعت بیمه و ضرورت صدور بیمه‌نامه برای مبادلات تجاری بین‌المللی خصوصاً صادرات نفت،‌ تلاش اهالی بیمه برای مهار تحریم با روش‌های گوناگون ستودنی بود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از فارس، صنعت بیمه امسال شاهد اتفاقات فراوان و متعددی بود که البته از جنبه‌های گوناگون قابل بررسی و تحلیل است.

این صنعت با وجود مشکلات مختلف داخلی و خارجی خصوصاً تشدید تحریم‌ها در این بخش تمام تلاش خود را برای گذار از دوره فشار و ایفای نقش مهم خود کرد. در یک نگاه کلی امسال به اتفاقات و اخبار بیمه‌ای کشور می‌توان گفت: سال 91 سال آغاز تغییر و تحول در صنعت بیمه بوده است.
 
اگرچه این صنعت ارزشمند هنوز با مشکلات زیادی در کشور روبروست اما عملکرد کلی نشان از عزم متولیان امر برای فراگیری بیمه در بین مردم و استفاده از این ظرفیت برای رشد و شکوفایی اقتصاد ایران دارد.
 
اگر بخواهیم مروری بر رخدادهای صنعت بیمه در سال 1391 داشته باشیم، در حوزه جابجایی مدیران، ابتدای امسال با خبر انتصاب ابراهیم کاردگر به مدیرعاملی بیمه دانا رقم خورد و بعد از‌ آن هادی اویار حسین مدیرعامل سابق این شرکت سکان بیمه پارسیان را به دست گرفت و حسین کریم خان زند بیمه پارسیان را به مقصد بیمه ما ترک کرد.
بیمه معلم هم پس از از فوت مرحوم عباسی مدیرعامل باسابقه و ارزشمند خود، محمود تدین را به عنوان مدیر عامل معرفی کرد و پس از گذشت چند ماه ابراهیم تحسیری را جایگزین او کرد. در بیمه مرکزی هم سید کاظم دلخوش که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شمار می‌رفت، مسئولیت معاونت نظارت را برعهده گرفت.
 
اما در حوزه فعالیت‌های بیمه ای امسال بازنگری در آیین‌نامه های شورای عالی بیمه در دستور کار قرار گرفت و بخش مهمی از آیین‌نامه‌ها به روز شد که از مهمترین آنها اصلاح آیین نامه شرایط اخذ نمایندگی بیمه،  بیمه‌های زندگی، بیمه‌ها‌ی درمان و تدوین آیین‌نامه حقوق بیمه‌گذاران بود.  
 
از جمله رخدادهای امسال صنعت بیمه می‌توان به افزایش 9 برابری حداقل سرمایه برای تاسیس شرکت بیمه از 28 میلیارد به 250 میلیارد تومان و افزایش تقاضا تا حدود 50 گروه برای این کار اشاره کرد و البته  امسال دو شرکت جدید هم به مجموع شرکت‌های بیمه کشور اضافه شد.
 
آقای رئیس کل سال 91 را سال توسعه بیمه‌های زندگی و کشاورزی نامید و فعالیت های خوبی در حوزه بیمه‌های زندگی انجام شد اما در بخش بیمه‌های کشاورزی با وجود اهمیت فراوان کماکان وضعیت همانند گذشته است.
 
از نکات قابل ذکر این است که در سال جاری با وجود افزایش تحریم‌ها در صنعت بیمه و ضرورت صدور بیمه‌نامه برای مبادلات تجاری بین‌المللی خصوصاً صادرات نفت،‌ تلاش اهالی بیمه با تشکیل کنسرسیوم بیمه اتکایی نفتکش‌ها و کشتی های تجاری برای مهار تحریم با روش‌های گوناگون ستودنی بود.
 
همچنین راه‌اندازی سامانه ارتباط آنلاین شرکت‌های بیمه با بیمه مرکزی و استعلام بیمه‌نامه که از جمله آرزوهای دیرینه اهالی بیمه بود، گام بسیار خوبی در شفافیت اطلاعات بیمه‌گذاران بود.
 
یکی از اقدامات مهمی که به دلیل حساسیت موضوع هیچ‌گاه تا کنون در کشور انجام نشده بود و امسال انجام شد، رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه بود که نتایج آن ابتدای سال آینده  به اطلاع عموم خواهد رسید و بدون شک تاثیر زیادی در افزایش رقابت بین شرکت‌ها و بهبود عملکرد آنها خواهد داشت.
 
در مجموع باید گفت امید است اقدامات امسال فعالان صنعت بیمه، منجر به آشنایی کامل و بهره‌مندی همه اقشار جامعه از انواع خدمات بیمه‌ای و بالندگی صنعت بیمه در سال آینده شود تا این صنعت مهم به جایگاه واقعی خود در اقتصاد ملی دست یابد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

86  −    =  77