احتمال تبدیل موسسات مالی و اعتباری به یک بانک بزرگ

مظاهری خبر داد:

رئیس کل بانک مرکزی از قابل اعمال بودن قواعد نظارتی جدید بانک مرکزی بر 12 موسسه مالی اعتباری خبر داد و گفت: اگر این موسسات در مدتهای تعیین شده خود را با ضوابط تطبیق ندهند تعطیل می شوند.

طهماسب مظاهری در حاشیه دومین همایش روابط عمومی های دستگاههای اجرایی و در جمع خبرنگاران گفت: خبرنگاران باید در ادا کردن اصطلاحات دقت و آنها را درست بیان کنند.

رئیس کل بانک مرکز اظهار داشت: مورد اخیری که در خصوص موسسات مالی و اعتباری بدون مجوز از سوی بانک مرکزی پیگیری می شود یک دستورالعمل است و آئین نامه نیست.

 

مظاهری تصریح کرد: برخی موسسات بدون مجوز از بانک مرکزی و رعایت ضوابط بانکی در اقتصاد فعالیت می کنند که باید ملزم به رعایت قواعد و محدودیت های فعالیتی بانک مرکزی باشند.

 

وی ادامه داد: قواعد و محدودیتهایی که قرار است در خصوص فعالیت موسسات مالی و اعتباری اجرا شود در جهت منافع سپرده گذاران و کاهش ریسک این گونه موسسات است.

رئیس کل بانک مرکزی بیان داشت: بانکها به صورت طبیعی خلق پول می کنند که این امر در مورد این موسسات نیز صادق است که آنها نیز باید در جهت اصلاح نظام اقتصادی و کنترل خلق پول تابع ضوابط و دستورالعمل های موجود باشند.

 

مظاهری افزود: متاسفانه تاکنون در کشور ما ضابطه و قواعدی برای نظارت بر فعالیت موسسات اعتباری و پولی وجود نداشته و این عزم در دولت نهم جزم شده که برای رعایت مصالح اقتصادی کشور فعالیت این گونه موسسات در چارچوب نظارتی قرار گیرد.

 

وی تعداد موسسات بزرگ مشمول دستورالعمل یاد شده را وجود 12 موسسه اعلام کرد و گفت: این موسسات باید در مدت زمان معین شده بین 6 و 8 ماه و بیشتر حداکثر تا 18 ماه بین تعطیل شدن و ضابطه مندی یکی را انتخاب کنند.

 

رئیس کل بانک مرکزی گفت: خوشبختانه با صحبتها و مذاکرات انجام شده ، موسسات مشمول طرح اعلام همکاری نمودند که در این رابطه یک تیم بررسی کننده نیز از سوی بانک مرکزی عملکرد موسسات را پیگیری می کند.

 

مظاهری اسم مجوز یاد شده را مجوز تغییر و تطبیق اعلام و افزود: موسسات مالی و اعتباری نباید فعالیت خود را گسترش دهند وباید در حالت فعلی بمانند.

وی میزان اعتبار و دارایی برخی موسسات مالی و اعتباری را در حد یک بانک دانست و تصریح کرد: نسبت دارایی و اعتبار به سرمایه ثبتی آنها در شرایط حاضر باید 12 برابر باشد که برخی از موسسات از این میزان نیز بیشتر است که یا باید تسهیلات کمتر بدهند و دارایی را کم کنند و یا باید سرمایه ها را اضافه کنند.

رئیس کل بانک مرکزی از تعهد دادن موسسات مالی و اعتباری در تطبیق خود با ضوابط بانک مرکزی در مدت زمان تعیین شده خبر داد و گفت: اگر موسسه ای در مدت تعیین شده نتواند پیشرفتی داشته باشد مجوز آن لغو می شود.

وی همچنین امکان ادغام برخی موسسات مالی و اعتباری را در آینده اعلام کرد و افزود: ممکن است برخی موسسات بتوانند با ادغام به یک بانک بزرگ تبدیل شوند.

وی همچنین شایعه تامین سرمایه اولیه برخی از موسسات مالی و اعتباری را توسط بانک ای دولتی رد کرد ولی گفت: موسسات باید سرمایه اولیه خود را به 200 تا 250 میلیارد تومان افزایش دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

47  −    =  45