امتناع اداره ثبت شرکت‌ها از ارائه اطلاعات به ‌سامانه «اعتبارسنجی»

مدیرعامل شرکت اعتبار سنجی مشتریان عنوان کرد:

مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی و اعتبار سنجی مشتریان با اشاره به حذف هزینه استعلام از اداره ثبت شرکت‌ها، گفت: این اداره دلایل متعددی از جمله محدودیت‌های قانونی را برای عدم ارائه اطلاعات عنوان می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک محمد جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبری فارس «توانا» در مورد استعلام از اداره ثبت شرکت‌ها برای تکمیل اطلاعات سامانه رتبه‌بندی و اعتبار‌سنجی مشتریان بانک‌ها، اظهارداشت: طبق قانون بودجه سال جاری هزینه استعلام از اداره ثبت شرکت‌ها حذف شده اما مساله فراتر از پرداخت هزینه است.

وی با بیان اینکه هم‌ا‌کنون با مشکل ذی‌نفع واحد مواجه هستیم، ادامه داد: شرکت‌های مختلفی تأسیس می‌‌شود و پشت پرده این شرکت‌ها یک نفر و یک مجموعه است اما چون اسامی متفاوتی دارد تسهیلات متعددی از سیستم بانکی دریافت می‌کنند.

مدیر عامل شرکت رتبه‌بندی و اعتبار سنجی مشتریان تصریح کرد: با این کار امکان تشخیص بانک برای اینکه این شرکت یا این مجموعه تاکنون چه میزان تسهیلات دریافت کرده و رتبه اعبتاری وی چگونه است از بین می‌رود زیرا این شرکت‌ها مستقل از یکدیگر شناخته می‌شوند.

جلیلی ادامه داد: در صورتی بانک‌ها می‌توانند این شرکت‌ها را شناسایی کنند که اداره ثبت شرکت‌ها به عنوان متولی ثبت شرکت‌های تجاری و غیر تجاری، با ارائه این اطلاعات به سامانه رتبه‌بندی و اعتبارسنجی از فعالیت صوری این شرکت‌ها جلوگیری کند.

مدیر عامل شرکت رتبه‌بندی و اعتبار سنجی مشتریان افزود: در حال حاضر در سامانه اعتبار سنجی وضعیت اعتباری هر فرد به صورت جداگانه بررسی می‌شود مبنی بر این که شخص چه میزان تسهیلات دریافت کرده، وضعیت بازپرداخت آن چگونه بوده و در مجموعه خوش‌حساب یا بد حساب است.

وی بیان داشت: ارتباط افراد و شرکت‌ها با سایر شرکت‌ها در این سامانه قابل شناسایی نیست که این امکان تنها با دریافت ‌اطلاعات از اداره ثبت شرکت‌ها امکان پذیر است.

جلیلی با اشاره به حذف هزینه دریافت اطلاعات از اداره ثبت شرکت‌ها گفت: مشکل دیگری که وجود دارد ‌این است که با وجود پیگیری‌های زیاد ما، این اداره هیچگونه اطلاعاتی ارائه‌ نمی‌کند.

وی با بیان اینکه اداره ثبت شرکت‌ها برای عدم ارائه اطلاعات دلایل متعددی عنوان می‌کند، گفت: یکی از دلایلی که مطرح می‌شود منع قانونی ارائه اطلاعات است؛ بنابراین هدف اصلی ما که اتصال اطلاعات به یکدیگر است هنوز به نتیجه نرسیده است زیرا اطلاعات جامعی از ذی‌نفع واحد وجود ندارد.

جلیلی درخصوص تعداد استعلام‌های روزانه از سامانه اعتبار سنجی، اظهارداشت: به طور متوسط روزانه 20 هزار مورد از این سامانه استعلام می‌شود.

 

مدیر عامل شرکت رتبه‌بندی و اعتبار سنجی مشتریان خاطرنشان کرد: بانک‌های ملی و صادرات از این سامانه بیشترین استعلام را دارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  65  =  74