برای اصلاح ساختارها و رفع موانع رفاه مردم تعلل نمی‌کنیم

رییس‌جمهور در نشست مشترک با اقتصاددانان

طرح بزرگ تحول اقتصادی در نشست صریح و صمیمی رییس‌جمهور با اساتید و صاحبنظران اقتصادی بررسی و تبیین شد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در این نشست مشترک که عصر روز شنبه به مدت ‌٥ /‌٣ ساعت برگزار شد و بیش از ‌١٠٠ اقتصاددان برای تبادل نظر و ارایه دیدگاه ها و پیشنهادات خود در خصوص طرح تحول بزرگ اقتصادی به نهاد ریاست جمهوری آمده بودند، خواستار همدلی و همراهی صاحبنظران اقتصادی شد.

در ابتدای این نشست، دکتر حسینی، دبیر کارگروه تحول اقتصادی جزئیات این طرح را برای حاضران تشریح کرد و سپس شماری از اساتید دانشگاه در سخنانی دیدگاه‌ها، نظرات و پیشنهادهای خود را از نحوه اجرای طرح تحول اقتصادی بیان کردند. اغلب اساتیدی که در جایگاه سخنرانی قرار گرفتند، بر ضرورت و لزوم اجرای طرح تحول اقتصادی برای اصلاح ساختارهای معیوب تاکید کردند.

دقت در چگونگی هدفمند کردن یارانه‌ها به عنوان امری حساس و ظریف، عجله نکردن در اجرای اصلاحات ساختاری، استفاده از پتانسیل‌های علمی کشور در عرصه اقتصاد، حذف یا ادغام نهادها و ارگان‌های موازی، شناسایی و اصلاح برخی قوانین متناقض، شناسایی اولویت‌ها ، مشارکت دادن دانشجویان دکترا و کارشناسی ارشد در ترسیم و اجرای طرح، کنترل و مبارزه با فساد، توجه به اقتصاد اسلامی، توانمندسازی بخش خصوصی و بهره‌گیری از مشاوران قوی اقتصادی از سوی رییس‌جمهور، از جمله پیشنهادات و مواردی بود که در این نشست توسط شماری از اساتید و صاحبنظران مطرح شد.

به گزارش ایسنا رییس‌جمهور در این گردهمایی در سخنانی با تاکید بر این‌که انجام اصلاحات بنیادین در عرصه اقتصاد کشور، نیازمند عزم ملی، همراهی و همکاری عمومی است تصریح کرد: به یقین اساتید و صاحبنظران دانشگاهی در موفقیت طرح‌های اصلاحی نقش مهم و پیشتاز دارند.

احمدی‌نژاد با رد برخی ادعاها مبنی بر این‌که دولت به تئوری‌های اقتصادی، اعتقادی ندارد و اقدامات دولت غیرعلمی و غیرکارشناسی است گفت: کسانی چنین ادعاهایی را مطرح می‌کنند که از پاسخ به ایرادات دولت درباره تئوری‌های مطرح شده از سوی خودشان عاجزند؛ والا بنده همان مفاهیم کلیدی علم اقتصاد را با زبان عامه مردم مطرح می‌کنم و به آن پایبندم.

وی همچنین در پاسخ به سخنان یکی از اساتید دانشگاه مبنی بر این‌که دولت بهتر است به خاطر وسعت و گستردگی طرح تحول بزرگ اقتصادی تنها بخشی از آن را به مرحله اجرا درآورد، خاطرنشان کرد: دولت نگاه کوتاه مدت به این طرح ندارد؛ ضمن این‌که اگر یکی از اشکالات را اصلاح کنیم، بقیه ایرادات اقتصادی آثار تحول ابتدایی را نیز از بین خواهد برد و آن را بی‌نتیجه می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که مردم ایران، مردمی تحول خواه هستند گفت: اگر طرحی به درستی و با در نظر گرفتن منافع مردم تدوین شود، مردم با آن همراهی خواهند کرد و ظرفیت تحولی مردم به لحاظ استعداد و هوشمندی در سطح بالایی قرار دارد که نمونه آن را در طرح عظیم سهمیه‌بندی بنزین شاهد بودیم.

احمدی‌نژاد با اشاره به اظهارات یکی از مدعوین مبنی بر این‌که زمان برای دولت به منظور اجرای اصلاحات ساختاری کم است تصریح کرد: دولت معتقد است برای خدمت و رفع موانع رفاه و آسایش مردم حتی نباید یک روز تعلل کرد؛ چراکه هر چه زمان می‌گذرد، هزینه و تبعات اصلاح ساختارها افزایش می‌یابد. بنابراین حتی اگر یک روز از عمر دولت باقی مانده باشد و احساس شود که اصلاحاتی به نفع مردم است، قطعاً این اقدام را عملی خواهد کرد.

رییس‌جمهور با تاکید بر این‌که دولت به هیچ عنوان به دنبال بهره‌برداری سیاسی از اقدامات خود نیست گفت: دعوت من از شما برای تبادل نظر درباره طرح تحول بزرگ اقتصادی یک دعوت اعتقادی است و برای این است که چنانچه بعضاً ایراداتی در طرح وجود دارد، اصلاح و یکبار برای همیشه یک طرح جامع و ریشه‌ای برای اصلاح ساختارهای معیوب اقتصادی کشور تدوین شود. من با این دعوت، تکلیف و وظیفه خود را نزد خدای متعال و مردم انجام دادم.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت تدوین الگوی ایرانی و اسلامی برای اقتصاد کشور، یادآور شد: الگوهای اقتصادی و نظری با مدل مکانیکی که در همه جای دنیا یکسان است، متفاوت می‌باشد. در الگوهای نظری سنت‌ها، روحیات و فرهنگ هر کشور در روند اجرا و تدوین برنامه‌ها تاثیر گذار است و از این رو باید برای تدوین ساختارهای بنیادین کشورمان ، مدل‌های اسلامی – ایرانی ترسیم شود.

گفتنی است در این گردهمایی به همراه دکتر احمدی‌نژاد ، معاون اول رییس‌جمهور، رییس کل بانک مرکزی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و وزرای دادگستری ، بازرگانی ، کار و رفاه حضور داشتند.

انتهای پیام

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  27  =  34