تسهیلات بانک توسعه صادرات برای پیش خرید نقدی محصولات واحدهای تولیدی

هراتی نیک خبر داد:

بانک توسعه صادرات ایران به منظور توسعه همه‌جانبه صادرات و استفاده از ابزارهای اعتباری متنوع، تسهیلات اعتباری در قالب سلف به واحدهای تولیدی محصولات صادراتی پرداخت می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از بانک توسعه صادرات،  دکتر مجتبی هراتی نیک عضو هیات مدیره این بانک، با اعلام این مطلب، از ابلاغ دستورالعمل اجرایی تسهیلات سلف صادراتی به شعب بانک توسعه صادرات خبر داد.

وی با بیان اینکه تسهیلات اعتباری در قالب سلف به واحدهای تولیدی صادراتی اعطا می شود گفت: برای تحقق این امر بانک توسعه صادرات با انعقاد قرارداد سلف با تولید کننده، کالای تولیدی توسط وی را بر اساس نرخ سود اعلام شده در ضوابط سیاست های پولی و اعتباری و نظارتی نظام بانکی کشور پیش خرید  می کند.

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران افزود: ویژگی اصلی معامله سلف تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی است.

به گفته  دکتر هراتی نیک، بنابر ماده 13 قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانک ها می توانند به منظور ایجاد تسهیلات لازم جهت تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، آن قسمت از تولیدات این واحدها را که سهل البیع باشد بنا به درخواست آنها  پیش خرید نمایند.

بنابراین گزارش، موضوع معامله سلف شامل پیش خرید نقدی و به قیمت معین محصولات واحدهای تولیدی در بخش های صنعتی، معدنی و کشاورزی می شود  که امکان صدور به خارج از کشور را داشته باشد.  مدت معامله سلف حداکثر معادل یک دوره تولید می باشد مشروط بر اینکه از یکسال تجاوز نکند.

دکتر هراتی نیک در خصوص شرایط استفاده کننده از این تسهیلات گفت: پیش فروش کننده کالا باید واحد تولیدی در یکی از بخش های صنعت، معدن و یا کشاورزی باشد و اهلیت انجام صادرات کالای تولیدی موضوع سلف را بر اساس مقررات بانک توسعه صادرات ایران داشته باشد.

عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران در بیان شرایط محصول گفت: کالای مورد معامله باید با توجه به روش‌های استاندارد موجود، تولید شده و کیفیت مطلوب داشته و به آسانی قابل فروش باشد. ضمن آنکه  در سررسید و موعد تحویل قابلیت فروش در بازار را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان و واحد های تولیدی- صادراتی در سراسر کشور برای  استفاده از تسهیلات سلف صادارتی می توانند به شعب بانک توسعه صادرات در سراسر کشور مراجعه نمایند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

93  ⁄  31  =