کارنامه بانک توسعه صادرات در حوزه حمل و نقل

علیرضا نعیمی*-بانک توسعه صادرات در راستای اجرای بند د ماده 28 قانون برنامه چهارم توسعه بمنظور توسعه و تقویت اقتصاد حمل ونقل کشور و تجهیز ونوسازی این صنعت اعم از جاده ای ،ریلی، هوایی و دریایی از سال 86 وارد تأمین مالی این بخش از شد وتاکنون در صنعت دریایی کشور بالغ بر 900 میلیون دلار درخواست تسهیلات دریافت نموده که حدود 550 میلیون دلار از آن را مصوب و مبلغ 500 میلیون دلار از آن پرداخت شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک بانک توسعه صادرات یکی از چهار بانک دولتی تخصصی کشوراست؛ که با داشتن منابع ارزی، که از سوی دولت به عنوان سرمایه در اختیار آن قرارداده شده خدمات خود را در قالب پرداخت تسهیلات ریالی،ارزی وصدور انواع ضمانت نامه به صادرکنندگان و واردکنندگان کالا و خدمات در بخش های مختلف اقتصادی ارایه می نماید. این بانک همچنین در تأمین مالی بخش‌های مختلف صنعت حمل ونقل با رویکرد صادراتی ، فعالیت مطلوبی انجام داده و با پرداخت حدود یک میلیارد دلار تسهیلات ارزی گام بلندی در جهت توسعه زیرساخت‌های حمل ونقل کشور برداشته‌است. مطلب زیر به فعالیت های این بانک در بخش حمل و نقل می پردازد.

بانک توسعه صادرات ایران یکی از چهار بانک تخصصی کشور است که بصورت تخصصی در زمینه ارایه خدمات به صادرکنندگان فعالیت می‌نماید.به طوری که بیش از 90 درصد فعالان اقتصادی در عرصه تولید و خدمات که صادرات انجام می‌دهند مشتری این بانک بوده و همچنین بیش از 80 درصد از صادرکنندگان نمونه کشوری نیز از خدمات این بانک استفاده نموده اند.

از آنجایی که بانک توسعه صادرات فعالیت تخصصی در خصوص تأمین مالی فعالیت صادراتی و ارز آور کشور را به عهده دارد. بنابراین در حد امکانات و سرمایه و توانایی هایی که دارد تا آنجا که بتواند پروژه های زیر ساختی مرتبط با بخش صادرات را نیز تأمین مالی می کند، البته بانک های دیگر نیز در زمینه حمل و نقل تسهیلات مناسبی پرداخت کرده اند. بنابراین در صورت دریافت آمار تسهیلات بانک در بخش حمل و نقل و مقایسه آن با کل تسهیلات پرداختی می تواند عملکرد بانک ها در این بخش را بهتر نشان داد.

تسهیلات بانکی به بخش حمل و نقل

بانک توسعه صادرات در راستای اجرای بند "د" ماده "28" قانون برنامه چهارم توسعه بمنظور توسعه و تقویت اقتصاد حمل ونقل کشور و تجهیز ونوسازی این صنعت اعم از جاده ای ،ریلی، هوایی و دریایی از سال 86 وارد تأمین مالی این بخش از شد وتاکنون در صنعت دریایی کشور بالغ بر 900 میلیون دلار درخواست تسهیلات دریافت نموده که حدود 550 میلیون دلار از آن را مصوب و مبلغ 500 میلیون دلار از آن پرداخت شده است.

‌درصنعت حمل و نقل هوایی نیز طی سالهای ذکر شده نزدیک به 500 میلیون دلار درخواست تسهیلات بوده که تقریباً 180 میلیون یورو از آن پرداخت گردیده است ودر حال حاضر نیز مدیریت اعتبارات این بانک مشغول بررسی درخواست های دیگر است.

در حمل و نقل ریلی حجم تسهیلات درخواستی، حدود 300 میلیون یورو بوده که نزدیک به 250 میلیون یورو از آن مصوب و بخشی از آن پرداخت شده و مبالغی نیز در حال پرداخت است. در حمل ونقل جاده‌ای نیز حدود معادل 30 میلیون دلار تسهیلات پرداخت کرده است.

نرخ سود تسهیلات

چون نرخ سود تسهیلات را شورای پول و اعتبار معین می‌کند تقریباً این نرخ در بانک‌های دولتی یکسان است اما بانک توسعه صادرات تلاش می‌کند که تسهیلات خود را با حداقل نرخ سود تعیین شده ارایه دهد. نرخ تسهیلات ریالی بر اساس بسته سیاستی و نظارتی سال 1390 ،از حداقل 11درصد در عقود مبادله ای شروع که تا حداکثر 14درصد تعیین می شود و در عقود مشارکتی این نرخ از حداقل 14 درصد شروع و به حداکثر 17درصد ختم می شود همچنین نرخ تسهیلات ارزی  هم به صورت CIRR به اضافه 2 تا 3 درصد که در مجموع حدود 6 تا 7 درصد می باشد.

ارایه تسهیلات این بانک روند مناسبی دارد و متقاضیان تسهیلات در صورت ارایه به موقع مدارک و مستندات خود از زمان درخواست تا تصویب ، در کمتر از دو ماه میتوانند از آن تسهیلات استفاده نمایند. این روند برای مشتریانی است که برای اولین بار درخواست تسهیلات از بانک توسعه صادرات داشته اند و قطعاً برای مشتریانی که قبلاً با این بانک کار کرده‌اند و سابقه اعتباری نزد این بانک دارند این زمان کمتر از یک ماه به طول نمی انجامد.

دریافت وثیقه

درخصوص وثایق قابل ارایه نیز، بانک توسعه صادرات ایران با انجام اعتبارسنجی دقیق مشتریان خود طبق دستورالعمل بانک مرکزی اقدام می نماید و براساس حد و رتبه‌ اعتباری کسب شده، در بخش تضامین نسبت به طبقه‌بندی آنان  اقدام نموده و وثایق لازم را اخذ می نماید به طور مثال در حوزه حمل ونقل معمولاً در بخش دریایی برای خرید کشتی، در صورت داشتن پرچم ایران وثبت در سازمان بنادر و دریانوردی ایران ‌کشتی می تواند بعنوان وثیقه در رهن بانک قرار گیرد ،که اینکار را انجام داده است. همچنین در حوزه حمل و نقل جاده‌ای برای خرید کشنده، خود کشنده را میتوان به عنوان وثیقه در رهن بانک قرار داده و در حوزه ریلی نیز چنین امکانی فراهم است .

مشکلات

با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد جهان و به خصوص در صنعت حمل ونقل دریایی و همچنین مشکلات بوجود آمده برای شرکت های فعال در این حوزه در داخل کشور، به دلیل کاهش چشمگیر درآمدی پیش‌بینی می‌شود که شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل دریایی با مشکلات کوتاه مدتی مواجه شوند و به همین دلیل خوب است تا کسانی که سیاست‌گذاری‌های کلان در این حوزه انجام می‌دهند به این امر توجه ویژه‌ای داشته ‌باشند و مساعدت های ویژه برای کمک به این شرکتها در شرایط گذر از این بحران های کوتاه مدت در نظرگرفته شود.

حمل و نقل در خدمت جذب توریسم

البته یکی از حوزه های دیگری که بانک توسعه صادرات به آن ورود پیدا کرده است حوزه توریسم بوده که با هدف جلب انواع توریسم به کشور و کسب درآمد ارزی برای فعالان این حوزه بوده است .

بانک توسعه صادرات تا کنون طرح هایی در زمینه ایجاد مراکز تفریحی ، ورزشی ، اقامتی و حوزه بهداشت ودرمان با رویکرد صادراتی و با هدف جلب توریسم مشارکت داشته و آنها را تأمین مالی نموده است.

بانک آمادگی دارد با توجه به تجربیات کسب شده در این راه ، در حد امکانات و توانایی های موجود نسبت به پذیرش طرحهای جدید اقدام نماید و درصورت تأمین منابع لازم از سوی سازمان های ذیصلاح نیز اقدام به پذیرش و تأمین مالی طرح های بیشتری در این صنعت کند.

*کارشناس اعتباری بانک توسعه صادرات ایران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ×  1  =