کمیته ملی شهر هوشمند تشکیل شد/ شهرهای هوشمند رتبه‌بندی می‌شوند

رییس مرکز تحقیقات شهر هوشمند ایران از ایجاد کمیته ملی شهر هوشمند خبر داد. همچنین در حاشیه نخستین رویداد ملی شهر هوشمند از سه دستاورد مرکز تحقیقات شهر هوشمند رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، صبح امروز با حضور رییس مجمع تشکل‌های شرکت‌های دانش بنیان و رییس شورای اسلامی شهر تهران اولین رویداد ملی شهر هوشمند برگزار و در حاشیه آن از سه دستاورد مرکز ملی شهر هوشمند رونمایی شد.

"دستور کار شهر هوشمند"، "نقشه اکوسیستم شهر هوشمند" و "سامانه رتبه‌بندی شهرهای هوشمند" ۳ دستاورد رونمایی شده در این رویداد است.

امین قریبی، معاون مرکز تحقیقات شهر هوشمند در این رویداد با اشاره به جزئیات این طرح‌ها توضیح داد: ما بررسی‌های جامعی بر روی استانداردهای بین‌المللی در حوزه شهرهای هوشمند اجرایی کردیم و بر اساس آن سامانه‌ای را برای رتبه‌بندی در حوزه هوشمندسازی شهر راه‌اندازی کردیم.

وی اظهار کرد: در سال آینده که قرار است جایزه شهرهای هوشمند اعطا شود، بر اساس رتبه‌بندی این سامانه خواهد بود.

قریبی، رونمایی از نقشه اکوسیستم شهر هوشمند را از دیگر دستاوردهای مرکز تحقیقات شهر هوشمند عنوان کرد و یادآور شد: در این سامانه بانک جامعی از سرمایه‌گذاران، شرکت‌های استارت‌آپی، بانک‌ها و نهادهای مالی ایجاد شده است.

معاون مرکز تحقیقات شهر هوشمند، طرح سامانه هوشمند را نقشه راهی برای تحقق شهر هوشمند دانست.

کمیته ملی شهر هوشمند تشکیل می شود

دکتر امین فرجی، رییس مرکز تحقیقات شهر هوشمند نیز با بیان اینکه این مرکز از دو سال قبل فعالیت خود را ذیل دانشگاه تهران آغاز کرده است، افزود: این مرکز مجموعه‌ای است که در آن به همت تیم متخصصان اقدامات قابل توجهی را اجرایی کردیم که از آن جمله می‌توان به تشکیل کمیته ملی شهر هوشمند اشاره کرد.

وی راه‌اندازی این کمیته را بر اساس امضای موافقیت‌نامه میان این مرکز تحقیقات و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و اظهار کرد: فاز اول راه‌اندازی این کمیته اجرا شد و فاز دوم در زمینه فعال شدن این کمیته کلید خواهد خورد.

فرجی، ساماندهی استقرار شهرهای هوشمند را از ماموریت‌های این کمیته عنوان کرد و یادآور شد: استقرار شهرهای هوشمند نیازمند الگوی بومی است که در این راستا تلاش کردیم همکاری‌های این مرکز را با بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی توسعه دهیم، ضمن آنکه در زمینه همکاری‌های بین‌المللی نیز اقدام شده است.

رییس مرکز تحقیقات شهر هوشمند امضای تفاهم‌نامه با کشورهای اسپانیا، امریکا، انگلستان، استرالیا و هند را در راستای توسعه همکاری‌ها در سطح بین‌المللی دانست.

وی با اشاره به رویداد امروز خاطر نشان کرد: استقرار شهر هوشمند از دغدغه‌های کشور است و در این حوزه به جای در کنار هم بودن دستگاه‌ها شاهد در مقابل هم بودن نهادها هستیم.

فرجی ادامه داد: ما سامانه‌ای را برای رتبه‌بندی شهرها در حوزه هوشمندسازی رونمایی کردیم که از سال آینده جایزه ملی شهر هوشمند بر اساس این سامانه اعطا می‌شود.

شهرداری برای هوشمندسازی نیازمند همکاری با نهادهای علمی است

همچنین مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران، هوشمند سازی شهر را از نیازمندی‌های کشور دانست و ابراز امیدواری کرد که این  رویداد علمی بتواند زمینه ساز تحقق آن شود و افزود: هوشمند سازی شهر از مهمترین مسایلی است که چند سالی است با آن مواجه هستیم و تلاش‌های زیادی برای آن شده است‌.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران اولین نهادی بود که در این زمینه اقدام کرده است، اظهار کرد: شهرداری تهران در این زمینه توانسته زیر ساخت‌هایی ایجاد کند که امیدواریم این حرکت با سرعت بیشتری ادامه یابد چرا که هوشمند سازی شهرها صرفه‌های زیادی دارد و می‌تواند بسیاری از مشکلات و مصائب را مرتفع کند.

چمران تاکید کرد: شهرداری جایی است که با شهروندان بیشترین تماس را دارد و شهرداری تهران برای سرعت بخشیدن به هوشمند سازی شهر نیازمند همکاری با مراکز و مراجع علمی است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران یکی از مزایای هوشمند سازی شهر را کاهش ترافیک و صرفه جویی در وقت و هزینه دانست و خاطر نشان کرد: علاوه بر شهرداری تهران، شهرداری مشهد نیز در زمینه هوشمند سازی اقدام کرده است و امیدواریم سایر شهرداری‌ها نیز در این حوزه اقدام کنند.

"آموزش" و "مدل کسب‌وکار" دو زیرساخت فراموش شده کاربرد فناوری

افشین کلاهی، رییس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران، در این رویداد با اشاره به جاذبه‌های استفاده از فناوری، افزود: بر این اساس همواره سعی شده است که در زمینه تولید دانش و فناوری و استفاده از آن در دنیا عقب نیفتیم و در این مسیر یکی از حوزه‌هایی که در آن موفق عمل شده، حوزه شهر هوشمند است.

وی با بیان اینکه ما در زمینه استفاده از فناوری از دو موضوع غافل بودیم، اظهار کرد: مساله اول این است که در حوزه فناوری بیشتر اجرای پروژه‌ها که دولت کارفرما و بخش خصوصی مجری است، دیده شده؛ ولی آنچه که در این میان مورد غفلت قرار گرفته است، توجه به "زنجیره ارزش" است.

کلاهی، نمونه این اقدامات را توسعه سیستم‌های ناوبری دانست که نقشه راهی برای آن تدوین نشده است و ادامه داد: ما باید "مدل‌های کسب و کار" را در حوزه‌های فناوری و به‌ویژه شهر هوشمند ترسیم کنیم.

رییس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران مساله دوم  مورد غفلت قرار گرفته در استفاده از فناوری را "آموزش" دانست و گفت: در حال حاضر استفاده از آسانسور را بلد نیستیم  و لازم است در زمینه آموزش کار بیشتری صورت گیرد تا فناوری موجب رفاه مردم شود.

 

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×  1  =