سهمیه بگیر آزاد فروش

ماجرای شلوغی این روزهای فردوسی

در حالی به هر کار ت ملی ۲۲۰۰ دلار در هر سال سهمیه ارزی با نرخ صرافی داده می‌شود که این توزیع رانت به دلیل اختلاف با نرخ ارز بازار، سبب ایجاد صف‌های طولانی مقابل صرافی‌ها شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در روزهای اخیر عابران میدان فردوسی تهران شاهد تجمع و صفوف مردم بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در مقابل صرافی‌ها هستند؛ آن هم در روزهایی که هشدار پیک ششم کرونایی داده می‌شود.

علت اصلی ایجاد این صفوف، رانتی است که در دلار سهمیه‌ای و مابه‌التفاوت نرخ صرافی‌ها با نرخ بازار آزاد است.

در حال حاضر به هر کارت ملی ۲۲۰۰ دلار سهمیه سالانه داده می‌شود که متقاضی می‌تواند تا سقف مذکور، دلار با نرخ صرافی‌ها خریداری کند.

بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر حاکی است برخی خریداران این ارز سهمیه‌ای که نرخ امروز آن برای فروش ۲۶ هزار ۹۰۰ تومان بود، ارزهای دریافتی را با هدف نگهداری آن برای فروش در شب عید که معمولاً شاهد افزایش قیمت ارز هستیم، خریداری می‌کنند.

همچنین عده‌ای نیز برای سفرهای خارجی و نیز تأمین ارز فرزندان دانشجوی خود اقدام به تهیه ارز سهمیه‌ای می‌کنند.

اما بخش مهمی از خریداران، برای استفاده از مابه‌التفاوت ارز صرافی با ارز بازار، در صفوف صرافی‌های ایستاده‌اند. حتی شواهد حاکی از رواج شدید کارت ملی اجاره‌ای است.

در روزهای گذشته که نرخ ارز به بالای ۲۸ هزار تومان در بازار رسیده بود، اجاره کارت ملی ۴۰۰ هزار تومان بود اما امروز که نرخ بازاری دلار کمتر از ۲۸ هزار تومان است، اجاره کارت ملی به کمتر از ۳۰۰ هزار تومان افت کرده است.

در حال حاضر صرافی‌ها دلار را ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان می‌فروشند ولی در بازار آزاد ارز با قیمت ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان از آنها خریداری می‌شود که با احتساب ۲۲۰۰ دلار، خریداران ۵۹ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان ارز سهمیه‌ای خریداری می‌کنند.

اما اگر آن را در بازار آزاد به فروش برسانند، ۶۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان درآمد خواهند داشت که سود آن ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است.

دلالان در حالی در میدان فردوسی اقدام به خرید ارز با نرخ ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان می‌کنند که در حال حاضر در سبزه میدان قیمت دلار ۲۸ هزار و ۴۶۰ تومان است.

بنابراین سودی که دلالان در این میان می‌برند، با توجه به نرخ دلار سبزه میدان، یک میلیون و ۲۱۰ هزار تومان است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

37  −    =  28