هاب فناوران شاپرک پنجره ای برای ارتباط شاپرک با بانک ها و شرکت های پرداخت

اتصال 6 بانک به هاب فناوران مالی شاپرک

اتصال بانک‌ها و پرداخت‌سازها به هاب فناوران مالی حدود یکسال است که در دستورکار شاپرک قرار گرفته و هم اکنون ۶ بانک رفاه، شهر، گردشگری، خاورمیانه، ملت و سامان به صورت کامل برای انجام عملیات کارت به کارت خود متصل شده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در ادبیات پرداخت الکترونیک به آن دسته از تراکنش‌هایی که با گوشی تلفن همراه انجام می‌شوند و نیازی به اتصال به شبکه اینترنت ندارند، پرداخت موبایلی گفته می‌شود؛ به عبارت دیگر تراکنش‌هایی که بر بستر USSD هم اکنون قابل انجام است؛ همچنین تراکنش‌هایی که به وسیله گوشی تلفن همراه و از طریق اپلیکیشن‌ها انجام می‌شوند، تراکنش‌های اینترنتی هستند که از درگاه‌های پرداخت اینترنتی یا همان IPG استفاده می‌کنند.

تراکنش انتقال وجه غیر حضوری یا همان کارت به کارت بدون حضور کارت، تراکنشی خارج از شبکه پرداخت الکترونیک است؛ به عبارت دیگر تراکنش‌های انتقال وجه کارتی که اکنون با استفاده از برنامک‌ها انجام می‌شوند، در حوزه شاپرک نبود.

از پاییز سال گذشته با تشخیص بانک مرکزی و به منظور ساماندهی و نظارت بر این تراکنش‌ها، شاپرک موظف شد زیرساخت‌های لازم را به این منظور فراهم آورد؛ به همین دلیل شرکت شاپرک طی یک سرمایه‌گذاری کلان، سامانه‌ای به نام «هاب فناوران مالی شاپرک» طراحی کرده است تا این حوزه را مدیریت کند. با آغاز به کار این سامانه تراکنش‌های انتقال وجه کارتی بدون حضور کارت تحت نظارت و ساماندهی قرار خواهد گرفت.

سامانه هاب فناوران شاپرک به منظور برقراری ارتباط شاپرک با بانک ها و شرکت های پرداخت در حوزه پرداخت موبایلی می باشد. در زمینه ارزیابی میزان موفقیت شرکت های پرداخت در درگاه پرداخت موبایلی و حفظ امنیت آن، سیدکاظم دهقان، مدیرعامل شاپرک، معتقد است که نمی‌توان در مورد همه این شرکت‌ها قضاوت یکسانی داشت. باید متوجه باشیم که در مقایسه با مدل‌های مشابه در جهان و حتی عمر شبکه پرداخت در ایران، شرکت‌های پرداخت‌یار بسیار جوان هستند.

این تجربه کوتاه طبیعتاً پیامدهایی دارد؛ از جمله اینکه در مواردی شرکت‌ها در راهبردها و روش‌های‌ خود دچار اشتباه می‌شوند، گرچه در مواردی هم شاهد موفقیت‌های چشمگیری در آنها هستیم. از سوی دیگر شرکت‌های پرداخت، مجموعه خدماتی را در حوزه پرداخت موبایلی ارائه می‌دهند و ما هم ضوابط اجرایی آنها را رصد و کنترل می‌کنیم؛

ولی برخی دیگر از پرداخت‌سازها که رابطه مستقیمی با بانک‌ها دارند، نسبت به ارائه یک سری سرویس‌ها اقدام کرده‌اند که مسئولیت آن مستقیماً با بانک‌هاست و برای اینکه این حوزه برای جریان اقتصادی کشور و مردم خطری ایجاد نکند، شاپرک سامانه هاب فناوران را راه اندازی کرد.

تمامی بانک‌ها برای انجام فرایند کارت به کارت خود ملزم به اتصال به هاب فناوران مالی شاپرک هستند هم‌اکنون اتصال ۶ بانک تا کنون نهایی شده است و سایر بانک‌ها نیز هر کدام در مرحله‌ای از اتصال هستند.

تا کنون فرایند کارت به کارت به صورت مستقیم از طریق ارتباط بانک‌ها با یکدیگر صورت می‌گرفت و همین امر نظارت بر این فرایند را برای دستگاه‌های ناظر مشکل می‌کرد حال به نظر می‌رسد با ایجاد هاب فناوران امکان نظارت بر عملیات کارت به کارت فراهم شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  3