طراحی بردهای الکترونیکی هوشمند

یکی از تجهیزات مورد نیاز برای بسیاری از صنایع و کارخانجات، بردهای الکترونیکی هوشمند هستند. این بردها به دلیل امکانات بیشتر و هوشمند بودن آن‌ها، چند سالی است که جای بردهای الکترونیکی معمولی (PCB) را گرفته ‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، فروشگاه آنلاین دیجی قطعه در کنار تامین قطعات الکتریکی و قطعات اس ام دی، به تازگی اقدام به طراحی این بردهای هوشمند کرده است که این امر، تامین قطعات الکترونیک مورد نیاز برای بسیاری از صنایع فعال در کشور عزیزمان را تسهیل می کند.

بردهای الکترونیکی هوشمند نسبت به بردهای معمولی مزایایی دارند که در ادامه به آن ‌ها اشاره می ‌کنیم:

مزایای بردهای الکترونیکی هوشمند

•    کیفیت ساخت بالاتر محصولات تولیدی: هنگامی که شما از بردهای الکترونیکی هوشمند استفاده می‌ کنید، در واقع از وجود بسیاری از فرآیندهای مکانیکی روی برد جلوگیری می ‌کنید. هوشمند سازی این فرآیندهای مکانیکی منجر به کیفیت ساخت بالاتر محصولات تولید شده با این بردها می ‌شود.

•    انتقال سیگنال سریع‌تر: جایگزینی فرآیندهای دستی با انواع هوشمند آن به لطف طراحی و ساخت برد الکترونیکی و استفاده از نرم افزارها ممکن می شود. این امر انتقال سیگنال روی برد را نسبت به قبل سریع‌تر کرده و سرعت انتقال داده ها را افزایش می دهد.

•    امکان ایجاد تغییرات در تنظیمات برد: امکان کنترل نرم افزاری برد این اجازه را به کاربر می‌دهد تا تغییرات موردنظر را راحت‌تر و بدون نیاز به دستکاری برد انجام دهد. در واقع در بردهای هوشمند، اعمال بسیاری از تنظیمات تنها با استفاده از نرم افزارها ممکن می‌شود.

•    عیب یابی راحت‌تر: از مزایای دیگر این بردها، توانایی عیب یابی راحت ‌تر آن‌ هاست. شناسایی نقص های سیستم به راحتی با استفاده از نرم افزار انجام شده و در صورت نیاز نیز می‌ توانید مشکلات موجود را برطرف کنید.

چرا باید از بردهای الکترونیکی هوشمند استفاده کنیم؟

به تدریج با افزایش فناوری های موجود در محصولات و ارتقای آن ها، بردهای الکترونیکی نیز پیش به سوی هوشمند شدن برداشته اند. همانطور که می‌دانید بردهای الکترونیکی چارچوب اصلی هر دستگاهی به شمار می روند، بنابراین هوشمند سازی آن ها می تواند تاثیر زیادی روی عملکرد این تجهیزات و بازدهی آن ها بگذارد.

هر یک از وسایل الکترونیکی که در حال حاضر در بازار وجود دارند، می‌ توانند به بردهای هوشمند تجهیز شده و کارایی خود را افزایش دهند. به عنوان مثال، پیجر، رادار، سنسورهای مختلف، پلیرهای صوتی و تصویری، اسباب بازی ‌های برقی، تلویزیون و هر وسیله الکترونیکی دیگر، امکان کار با بردهای هوشمند را دارند.

همچنین استفاده از بردهای الکترونیکی هوشمند در تولید تجهیزات و گجت‌ های الکترونیکی، علاوه بر امکان طراحی مناسب و افزایش عملکرد آن ها، باعث افزایش جذابیت بصری این تجهیزات می شود. کیفیت و طول عمر بالای این بردها نیز، افزایش مرغوبیت تجهیزات تولیدی و رضایت مشتریان را به دنبال خواهد شد.

در نهایت باید گفت که در بردهای الکترونیکی هوشمند از قطعات اس ام دی و همچنین سیم‌ های کمتری استفاده شده که باعث کاهش هزینه تولید و کاهش حجم دستگاه می ‌شود. تمام این عوامل، منجر به برتری بردهای الکترونیکی هوشمند نسبت به بردهای معمولی می شود. در حال حاضر شرکت ‌های محدودی در ایران اقدام به طراحی و ساخت برد الکترونیکی هوشمند می ‌کنند، زیرا تامین قطعات الکترونیک مورد استفاده در این بردها و دانش بکارگیری آن، پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

کاربرد بردهای الکترونیکی هوشمند

بردهای الکترونیکی هوشمند را می ‌توان هر جایی که بردهای معمولی وجود دارند، جایگزین کرد. این بردها در کوچکترین قطعات تا دستگاه‌ها و ماشین آلات بزرگ قابلیت استفاده دارند. در ادامه صنایع یا بخش‌ های مختلفی که می ‌توان بردهای الکترونیکی هوشمند را در آن استفاده کرد، معرفی می ‌کنیم:

1.    دستگاه‌ های پزشکی: بخش مراقبت ‌های پزشکی یکی از بزرگترین صنایعی به شمار می‌ رود که میزبان بردهای الکترونیکی هوشمند هستند. از این بردها برای سیستم ‌های تصویربرداری پزشکی، مانیتورها، پمپ ‌های تزریق و تجهیزات دیگر استفاده می ‌شود.

2.    LED ها: بردهای الکترونیکی هوشمند و قطعات اس ام دی در ساخت LED ها نیز کاربرد دارند. با استفاده از آن‌ ها می توان گرما را از لامپ دور نگه داشت. از این طریق دمای کارکرد لامپ کاهش یافته و باعث افزایش طول عمر آن می شود. از این LED ها در روشنایی منازل، نورپردازی فروشگاه‌ها، نمایشگرهای خودرو و صفحه نمایش کامپیوتر استفاده کرد.

3.    لوازم الکترونیکی مصرفی: گوشی‌های هوشمند، رایانه‌ها و بسیاری از محصولات دیگر که مردم بصورت روزانه از آن ها استفاده می کنند، برای کارکرد بهتر می توانند از بردهای الکترونیکی هوشمند استفاده کنند. این بردها بدلیل حجم کوچکتر و گاها هزینه پایین ‌تر، ارزش خرید بالاتری را برای محصول ایجاد می کنند. در حال حاضر تامین قطعات الکترونیک برای دستگاه‌ های ارتباطی مانند تلفن همراه، رایانه، سیستم های سرگرمی و لوازم خانگی از موارد موردنیاز برای این صنعت است.

4.    تجهیزات صنعتی: تجهیزات صنعتی را می‌توان یکی از پرتقاضاترین بازار هدف بردهای الکترونیکی هوشمند دانست. از آنجایی که این تجهیزات نیاز به بردهای مستحکم دارند، هوشمند سازی آن‌ ها می تواند باعث افزایش کارایی و طول عمر این تجهیزات شود. تجهیزات برقی، تجهیزات خط تولید و تجهیزات مربوط به نظارت و اندازه گیری فرآیندها بیشترین سهم را در استفاده از بردهای الکترونیکی هوشمند در بین صنایع مختلف دارند.

5.    تجهیزات خودرو: این تجهیزات در حال حاضر نیز به میزان زیادی از بردهای الکترونیکی هوشمند بهره می برند. این بردها در برابر لرزش و تغییرات دما مقاومت بیشتری دارند، از این رو استفاده از آن ها در تجهیزات خودرویی مزایای زیادی خواهد داشت. به عنوان مثال، سیستم های ناوبری، سیستم های کنترلی خودرو و حسگرهای داخلی و خارجی خودرو با استفاده از بردهای هوشمند الکترونیکی می توانند عملکرد خود را افزایش دهند.

در ادامه نیز صنایع هوایی، دریایی، تجهیزات ایمنی و مخابراتی از دیگر کاربردهای این بردها به شمار می روند.

فروشگاه آنلاین دیجی قطعه علاوه بر تامین قطعات الکتریکی، با بیش از 30 سال سابقه کار در طراحی و ساخت برد الکترونیکی، تولید قالب‌های لاستیکی و پلی اورتانی و ساخت قطعات مصرفی دستگاه‌های صنعتی، این بار مفتخر است که طراحی بردهای الکترونیکی هوشمند را نیز برای صنایع مختلف کشور ارائه دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  2  =