بانک هایی با عملکرد رو به رشد/ افزایش سود یا کاهش زیان

بررسی عملکرد تفکیکی بانک‌ها(بخش دوم)

در یک اقتصاد بانک‌محور همچون ایران بهبود شرایط اقتصادی در گرو بهبود شرایط نظام بانکی است و توجه هر چه بیشتر به این بخش می‌تواند موجبات رشد اقتصادی کشور را فراهم آورد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، افزایش سود یا کاهش زیان نسبت به سال قبل در عملکرد بنگاه‌های اقتصادی از جمله بانک‌ها عملکردی قابل قبول اما نه شگفت‌آور است. امری که در اغلب بانک‌های مورد بررسی در این گزارش شاهد آن بوده‌ایم. اتفاقی که انتظار می‌رود در سال‌های آینده نیز تداوم یابد.

در بخش اول این گزارش به بررسی بانک‌هایی که سال 99 را با عملکردی شگفت‌انگیز به پایان رسانده‌اند با عنوان " بانک‌های شگفت‌انگیز در سال99 / رو به سکو " پرداختیم. در ادامه با ما همراه باشید.

 

بانک سامان: سود خالص گزارش‌شده از سوی بانک سامان در سال 99 نسبت به سال 98 با جهش حدود 11 برابری همراه شده که این نرخ رشد سود خالص در میان بانک‌های مورد بررسی کم نظیر است. بررسی‌ها نشان می‌دهد دلیل اصلی این جهش سودآوری تغییر در عملکرد بانک در حوزه درآمد خالص تسهیلات و سپرده بوده است. بر این اساس بانک سامان که در سال 98 از محل یادشده زیانی معادل 8.3 هزار میلیارد ریال گزارش کرده بود، در سال 99 توانست از این محل 4.3 هزار میلیارد ریال شناسایی کند. به این ترتیب سامان موفق شد به یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف خود در سال‌های اخیر را تا حدود زیادی به نقطه قوت تبدیل کند. با تداوم این روند به نظر می‌رسد سودآوری بانک سامان در سال‌های آینده با ثبات خواهد شد.

بانک گردشگری: حاصل عملکرد بانک گردشگری در سال 99 سود 6.3 هزار میلیارد ریال بوده که در مقایسه با سود 612 میلیارد ریالی سال 98 حکایت از جهش حدود 11 برابری در سودآوری دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل این جهش سودآوری تبدیل عملیات تسهیلات‌دهی و سپرده‌گیری به از یک عملیات زیان‌ده به یک عملیات سودده است. بر اساس صورت‌ها مالی حاصل عملکرد بانک در حوزه یادشده در سال 98 زیانی معادل 4.2 هزار میلیارد ریال بوده این در حالی است که این سال 99 حاصل عملکرد بانک در این زمینه سودی معادل 10.9 هزار میلیارد ریال بوده است. جهش سایر درآمدهای عملیاتی (عمدتاً از محل افزایش 8 برابری سود سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها) نیز از دیگر دلایل مهم رشد سودآوری بانک گردشگری در سال 99 است. با شناسایی این سود، بانگ گردشگری خود را از زمره بانک‌های با زیان انباشته خارج کرد و وارد ناحیه سود شد.

بانک صادرات ایران: بانک صادرات از معدود بانک‌های است که خالص درآمد آن از محل سپرده‌ها و تسهیلات نسبت به سال قبل کاهش یافته است. بر این اساس جمع درآمد‌های بانک در این حوزه در سال 99 رقمی حدود 44 هزار میلیارد ریال بوده که این عدد نسبت به سال قبل از آن کاهش 4 درصدی را نشان می‌دهد. با این همه این بانک موفق شده در دوره مورد گزارش سایر درآمدهای عملیاتی خود را حدود 4 برابر کرده و به مرز 180 هزار ملیارد ریال برساند. رشد 4.5 برابری درآمد ناشی از مبادلات ارزی و همچنین افزایش حدود 5 برابری درآمد ناشی از سپرده‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها (عمدتاً از محل فروش سهام شرکت سرمایه‌گذاری سپهر در بازار سرمایه) از مهم‌ترین دلایل این رشد به شمار می‌رود. یکی از ابعاد دیگر عملکرد مثبت بانک صادرات در این دوره در بخش هزینه‌هاست. بررسی‌ها نشان می‌دهد جمع هزینه‌های بانک صادرات در سال 99 نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد تنها حدود 40 درصدی همراه شده که این عدد در مقایسه با میانگین رشد هزینه در صنعت پایین تر است. این موضوعات موجب شده تا بانک صادرات در سال 99 موفق به شناسایی سود 117 هزار میلیارد ریالی شود که این عدد ده برابر سود خالص گزارش شده برای سال 98 است. به این ترتیب بانک صادرات در پایان سال 99 زیان انباشته حاصل از عملکرد سال‌های گذشته را جبران کرده و وارد ناحیه سود شده است.

پست بانک ایران: عملکرد سال 99 پست بانک نیز نسبت به سال قبل با پیشرفت نسبی همراه شده به گونه‌ای که سود خالص این بانک نسبت به سال قبل از آن با رشد 7.5 برابری همراه شده است. دلیل اصلی این موضوع به جهش در خالص درآمدهای بانک از محل سپرده‌ها و تسهیلات بازمی‌گردد. بر اساس گزارشات مالی، پست بانک در سال 99 رقمی معادل 14 هزار میلیارد ریال درآمد از محل یادشده شناسایی کرده که این رقم در مقایسه مدت مشابه سال قبل با جهش 89 درصدی همراه شده است. جمع درآمدهای بانک از محل سایر اقلام عملیاتی نیز حدود سه برابر است. یکی دیگر از وجوه موفقیت این بانک رشد حدود 26 درصدی هزینه‌هاست که با توجه به میانگین نرخ رشد هزینه‌های صنعت رقمی قابل قبول است. با این حال و با وجود سوددهی در سال 99، پست بانک همچنان در دل خود زیان انباشته دارد؛ اما ادامه این روند این زیان انباشته را به سود تبدیل خواهد کرد.

بانک ملت: هر چند سود سالانه بانک ملت در سال 99 نسبت به سال 98 با افزایش 5 برابری همراه شده اما این بانک که در رده‌بندی پر سودترین بانک‌ها در سال‌های 98 و سال‌های قبل در ردة اول قرار داشت در سال 99 به رده دوم سقوط کرد. با این حال بانک ملت همچنان به لحاظ مانده دارایی با اختلاف فاحش نسبت به دیگر بانک‌ها بزرگ‌ترین بانک به شمار می‌رود. رشد سودآوری بانک در سال 99 به دلیل رشد خالص درآمد تسهیلات و سپرده و همچنین سایر درآمدهای عملیاتی است. صورت‌های مالی این بانک در سال 99 نشان می‌دهد خالص سپرده‌ها و تسهیلات بانک ملت در این سال با رشد حدود 118 درصدی همراه شده و به لحاظ ریالی بیشترین رشد را در میان تمامی بانک‌ها داشته است. رشد حدود 3.5 برابری جمع سایر درآمدهای عملیاتی بانک نیز عمدتاً به دلیل جهش 3.5 برابری درآمد بانک از محل مبادلات ارزی بوده است. در پایان سال 99، همچنان بانک ملت بیشترین سود انباشته را داشته است. با این وجود، این بانک همچنان یکی از بهترین شرایط را چه به لحاظ ریسک و چه از نظر سودآوری در بین کل بانک‌های مورد بررسی دارد.

بانک کارآفرین: بانک کارآفرین در زمره بانک‌های سودده بازار به شمار می‌رود. این بانک در سال 99 سود خالصی معادل 11.7 هزار میلیارد ریال شناسایی کرده که نسبت به سال 98 رشد 4 برابری را نشان می‌دهد. مهم‌ترین دلیل جهش سود در بانک کارآفرین به افزایش قابل توجه سایر درآمدهای عملیاتی و به صورت جزئی‌تر سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها بازمی‌گردد؛ همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد درآمدهای بانک از محل خالص تسهیلات و سپرده‌ها در سال 99 در مقایسه با رشد حدود 90 درصدی همراه شده است. جمع هزینه‌های بانک نیز در مدت زمان یادشده 53 درصد رشد داشته که نسبت به رشد درآمدها رشدی قابل قبول است. نکتة مهم در مورد عملکرد بانک کارآفرین در تمامی سال‌های گذشته پایداری سودآوری در این بانک است. با تداوم این روند سهامداران بانک کارآفرین می‌توانند به سوددهی بانک در سال 99 و سال‌های بعد امیدوار باشند.

 

ادامه دارد…

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  ⁄  7  =