طرح صیانت از فضای مجازی نقاط چالش برانگیز زیادی دارد

وزیر ارتباطات:

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: طرح صیانت از فضای مجازی دارای نقاط مثبت بسیاری است اما نقاط چالش برانگیزی دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز جمعه در حاشیه کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات و توسعه پایدار زیرساخت‌ها که در پژوهشگاه ارتباطات برگزار می‌شود، در پاسخ به ایرنا و درباره طرح صیانت افزود:‌ برای روز یکشنبه که زمان رسیدگی به طرح صیانت از قضای مجازی است، نماینده خود را معرفی کرده ایم و حضور فعالی برای ارتقا این طرح خواهیم داشت.

وی افزود: البته هنوز چیز مکتوبی وجود ندارد و باید کمیسیونی از نمایندگان مختلف برگزار شود تا بتوانند به با کمک دیگر نمایندگان طرحی را تهیه کنند و آن را به تصویب برسانند. اکنون یک پیش نویس تهیه شده که به هیچ وجه به معنای این نیست که باید اجرا شود.

زارع پور تاکید کرد: معتقدیم این طرح علاوه بر نقاط مثبت نقاط چالش برانگیزی دارد و باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وزیر ارتباطات افزود: درباره طرح صیانت نظرات جدی داریم و با توجه به فضای همراهی و نخبگانی که در مجلس وجود دارد می‌توان به نتایج خوبی دست یافت.

وی ادامه داد: معتقدم در عین حال که می توان فضای مجازی را نظام‌مندتر و قانونمندتر از گذشته کرد، از این فرصت نیز برای پیشرفت کشور به صورت حداکثری استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: فناوری اطلاعات برای کشور فرصت است و باید از آن برای ارتقا کارآمدی و بهبودی زندگی مردم استفاده کرد. نگاه دولت سیزدهم نیز این است که از این فرصت نهایت استفاده را ببرد.

به گزارش ایرنا، طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» نخستین بار ششم تیر سال جاری با همین عنوان در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شد و بررسی آن تا کنون ادامه یافته است.

این طرح منتقدانی دارد اما مدافعان، هدف طرح را نه محدودسازی که راهی برای ساماندهی فضای اینترنت اعلام کرده‌اند.

دولت برای بهبود وضع‌ مردم حداکثر استفاده را از پلتفرم‌ها خواهد کرد

زارع پور در حاشیه مراسم کنفرانس ظرفیت در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره کندی اینترنت و مشکلاتی که کاربران بارها در فضای مجازی به آن انتقاد کرده‌اند، افزود: یک مشکل کلان‌تری از کندی اینترنت داریم و آن این است که در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه در بخش ارتباطات به چند دلیل صورت نگرفته است.

وی افزود: یکی بحث تحریم و دیگری افزایش هزینه بوده که اپراتورها نتوانسته‌اند سرمایه‌گذاری لازم برای توسعه خود را  انجام بدهند.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: یکی از دستاوردهای پس از تحریم این است که بسیاری از محصولات موردنظر صنعت ارتباطات بومی‌سازی شده و امیدواریم بحث توسعه را در کشور جدی‌تر دنبال کنیم.

زارع‌پور تصریح کرد: بحث دیگری که پس از تحریم درگیر آن شدیم به شیوع کرونا مربوط است. کرونا صنعت فناوری را غافلگیر کرد. به واسطه این ویروس نیاز مردم اینترنت چند برابر گذشته شده و این در حالی بود که شبکه برای این ترافیک بالا ظرفیت‌سازی نشده بود.

وزیر ارتباطات گفت: اکنون کل ترافیک کشور پنج ترابایت است و از نظر ظرفیت مشکلی نداریم. درخصوص ترافیک بین‌الملل هم کارهایی در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا با بازگشایی مدرسه‌ها شاهد افزایش ترافیک بودیم و به دنبال این هستیم تا زیرساخت‌ها متناسب‌سازی شوند و بتوانیم ظرفیت را افزایش بدهیم.

زارع پور درباره عدم حضور خود در شبکه‌های اجتماعی گفت: هیچوقت نگفته‌ام که آدم رسانه‌ای نیستم و این لفظ به اشتباه در بین کاربران جا افتاده است. من از پیام‌رسان‌های قانونی استفاده می کنم، من وزیر جمهوری اسلامی هستم و باید به قانون عمل کنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی تلاشی صورت خواهد گرفت یا نه افزود: تصیمم گیری در مورد فیلر یا فیلتر نشدن پلتفرم‌ها یک کارگروه ویژه دارد که وزارت ارتباطات نیز در آن عضو است. تصمیم‌گیری با ما نیست اما این‌طور هم نیست که اختیاری نداشته باشیم ما یک عضو هستیم.

زارع‌پور افزود: در دولت سیزدهم از ظرفیت پلتفرم‌ها برای بهبود زندگی مردم حداکثر استفاده را خواهیم کرد. نگاه ما به فضای مجازی قانونمند کردن آن است. همه زندگی مردم از آموزش گرفته تا خرید، اقتصاد و اشتغال روی این فضا شکل گرفته و به همین دلیل این فضا حتما شفاف باشد تا حقوق مردم رعایت شود.

وزیر ارتباطات درباره برنامه این وزارتخانه درخصوص شبکه ملی اطلاعات گفت: تصمیم داریم طی چهار سال آینده برای تک‌تک خانه‌های مردم، فیبر نوری ببریم و پروژه فیبر در منزل را اجرا کنیم تا کاربران بتوانند سرعت‌های چندگیگی را تجربه کنند.

وی تصریح کرد: با تکمیل شبکه ملی اطلاعات، در داخل کشور یک شبکه پرظرفیت خواهیم داشت تا وقتی به ارتباطات بین‌الملل متصل می‌شویم نیز  حداکثر ظرفیت را داشته باشیم.

زارع‌پور افزود: ظرفیت‌های بسیار خوبی در تولید محصولات مرتبط با حوزه ارتباطات در کشور داریم. از تجهیزات انتهایی مثل مودم گرفته تا تجهیزات شبکه انتقال، انواع سوئیچ‌های مخابراتی و نوری، تجهیزات لایه‌های مختلف تا راه‌اندازی دیتاسنتر، ظرفیت زیادی در کشور وجود دارد که می‌توان برای توسعه شبکه ملی اطلاعات و افزایش افزایش کیفیت ارتباطات استفاده کرد.

وی خاطرنشان کرد: محصولات ما هیچ کمبودی در قیاس با نمونه‌های مشابه خارجی ندارند و حتی امکان صادرات این محصولات به خارج از کشور را هم داریم.

زارع‌پور تاکید کرد: برای این کار باید برنامه‌ریزی‌های مناسبی توسط دستگاه‌های متوالی ازجمله وزارتخانه های ارتباطات، صمت و اقتصاد صورت گیرد که شاهد حضور محصولات ایرانی در بازار خارجی باشیم.

وی گفت: شبکه ملی اطلاعات طرح بزرگی است که بخش‌هایی از آن در هشت سال گذشته انجام شده اما اگر بخواهیم ابلاغیات شورای عالی فضای مجازی درباره شبکه ملی اطلاعات و مصوبه سال گذشته شورا درباره طرح کلان شبکه ملی اطلاعات که ۵۳ کلان‌پروژه تعریف شده و حدود هفت پروژه در حوزه وزارت ارتباطات است را مبنا قرار دهیم، شاید نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ درصد پیشرفت داشته باشد. افقی که برای تکمیل شبکه ملی درنظر گرفته شده، سال ۱۴۰۴ است اما تلاش می‌کنیم ظرف دو تا حداکثر سه سال آینده، شبکه ملی اطلاعات را به‌شکل کامل محقق کنیم.

 

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  4  =  32