بررسی عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن

بررسی ها نشان می دهد، بانک ها تا نیمه مهرماه سال جاری بیش از 6400میلیارد تومان به 267هزار متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تسهیلات ودیعه مسکن در بانک ها با نرخ سود 12درصد پرداخت می شود یعنی 6درصد کمتر از نرخ موصبه شورای پول و اعتبار.

بررسی ها نشان می دهد، بانک ها تا نیمه مهرماه سال جاری بیش از 6400میلیارد تومان به 267هزار متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت کرده اند.

تسهیلات ودیعه مسکن در تهران به ازای هر متقاضی معادل 70میلیون تومان، در کلان شهرها 40میلیون تومان و در سایر شهرهای کوچک 25میلیون تومان است.

اما بانک ها چه میزان متقاضی برای پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن داشته اند؟

بر اساس مندرجات جدول بالا، بانک ملی با 153هزار متقاضی تا نیمه مهرماه سال جاری بیشترین متقاضی را داشته، پس از آن به ترتیب بانک های ملت با 103هزار، بانک تجارت با حدود 84هزار در جایگاه های بعدی قرار دارند. همچنین بانک کارآفرین با حدود 4300هزار کمترین متقاضی را داشته است.

اما بررسی نسبت تعداد پرداختی ها به متقاضیان این تسهیلات حکایت از آن دارد که بانک سپه توانسته بیش از 88درصد از متقاضیان خود را پوشش دهد، پس از این بانک به ترتیب بانک های صادرات با 70درصد و بانک ملی با 60درصد در جایگاه بعدی قرار دارند. در انتهای این جدول نیز بانک سامان با کمتر از 6درصد، بانک پاسارگاد با 9درصد و کارآفرین با 11درصد کمترین تعداد پرداختی به متقاضیان را داشته اند.

نتیجه گیری

به واسطه اینکه تسهیلات ودیعه مسکن تکلیفی بوده، بر این اساس بیشتر بانک های دولتی به تعهدات خود پایبند بوده و توانسته اند متقاضیان خود را پوشش دهند. در طرف مقابل دلیل عملکرد پایین بانک های خصولتی و خصوصی در پرداخت این تسهیلات را می توان به حساسیت بیشتر این بانک ها در اعتبارسنجی و صحت سنجی متقاضیان و اطمینان بیشتر در باز پرداخت این تسهیلات اشاره کرد.

 

 

منبع: اکو ایران

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  4  =