کمک فنی صندوق بین المللی پول در زمینه پول دیجیتال

دکتر صالح آبادی از مدیر منطقه ای خاورمیانه IMF خواستار شد؛

رییس کل بانک مرکزی از مدیر منطقه ای خاورمیانه صندوق بین المللی خواستار برخورداری از کمک های فنی این نهاد با سه موضوع پول دیجیتال، قوانین بانکی با تاکید بر جنبه های استقلال سیاست های پولی و سیاست ارتباط جمعی شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکترعلی صالح آبادی در جلسه مجازی با مدیر منطقه‌ای خاورمیانه صندوق بین‌المللی پول با اشاره به کمک های فنی صندوق بین المللی پول به کشورهای عضو به بحث پول دیجیتال پرداخت و گفت: کمک فنی صندوق در این خصوص که پدیده نوینی است می تواند در بحث اعمال سیاست های پولی و کنترل و نظارت و کاهش نقش پول نقد در اقتصاد مورد استفاده قرار گیرد.  

رئیس کل بانک مرکزی خواستار استفاده از تجربیات صندوق بین المللی پول در زمینه استقلال بانک های مرکزی شد و گفت: استفاده از تجربیات استقلال بانک های مرکزی می تواند نقش مهمی در حداکثرسازی اثرگذاری سیاست های بانک مرکزی در اقتصاد را ایفا کند.
 
بهره مندی از نحوه به کارگیری سیاست های ارتباط جمعی و مدیریت افکارعمومی سومین موضوع کمک فنی رئیس کل بانک مرکزی از مدیر منطقه ای خاورمیانه صندوق بود.

وی خاطرنشان کرد: نحوه تعامل بانک مرکزی با افکارعمومی در اجرایی کردن سیاست های پولی و بانکی حائز اهمیت است بنابراین بازتعریف و نحوه تعامل و مواجهه با افکارعمومی بر اساس تجربیات کشورهای موفق عضو صندوق بین المللی پول می تواند برای سایر اعضا مفید باشد.
 
وی در ادامه به آسیب اقتصادی از بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: تلاش برای اجرای اقدامات و سیاست‌های مورد نیاز به منظور محدود کردن اثرات پاندمی در دستور کار قرار دارد.

صالح‌آبادی با انتقاد از عدم پرداخت تسهیلات ابزار تامین مالی سریع (RFI) برای واردات واکسن کرونا به دلیل فشارهای غیرمنطقی آمریکا خواستار تامین مالی برای واردات اقلام پزشکی شد و تاکید کرد: کمک به کاهش تنگناهای پیش روی شرکت ها و خانوارها لازم است مورد توجه قرار گیرد.

رئیس کل بانک مرکزی در این جلسه ارسال هر چه سریعتر پرونده ایران به هیئت مدیره صندوق برای تصویب پرداخت وام مانند روال معمول برای سایر کشورها را از مدیر خاورمیانه صندوق بین المللی پول خواستار شد.

صالح‌آبادی با بیان اینکه ایران از طرح تأسیس صندوق انطباق و تثبیت (RST) برای کمک مالی به کشورها با درآمد کم و کشورهای نیازمند با درآمد متوسط استقبال می‌کند، افزود: اطمینان دارم این صندوق به منظور پوشش نیازهای کشورهای متقاضی برای مدیریت اقتصاد و مشکلات پیش آمده از بیماری کرونا کارا و مفید خواهد بود.

رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر تلاش برای ایجاد شفافیت بیشتر درباره نحوه استفاده از منابع صندوق خاطرنشان کرد: منابع استفاده نشده از کشورهای غنی به کشورهای ضعیف و نیازمند باید اجرایی و عملیاتی شود.

در این جلسه رئیس خاورمیانه ای صندوق بین المللی پول با اشاره به سخت شدن شرایط اقتصادی به دلیل پاندمی کرونا گفت: شناخت اولویت های شما، چگونگی کمک صندوق بین المللی پول و کمک به دولت ها در تسریع بهبود اقتصادی تجربیات ارزنده ای برای کشورهای عضو است.

آزور با اشاره به تکانه های چندگانه اقتصادی، پاندمی کرونا و تحریم از تثبیت اقتصادی ایران با وجود این چالش ها ابراز خرسندی کرد.

گفتنی است گروه ٢۴ صندوق بین المللی پول با قدمت طولانی متشکل از وزاري دارايي و روساي بانک مرکزي کشورهای در حال توسعه، از جمله ايران؛ که با 24 عضو تشکیل شده بود اکنون 28 عضو دارد؛ مکان مناسبی برای تبادل نظر کشورهای عضو در زمينه‌های اقتصادی و تدوين سياست‌گذاری‌های بهينه در جهت رشد و اعتلای آنان تلقی می شود. همچنين در قالب اين گروه، فرصت همکاری و هم‌انديشی با ساير سازمان‌های بين‌المللی فراهم شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×  4  =