صدور بیمه و کروکی الکترونیکی باعث کاهش تقلب و تخلف می شود

دکتر غلامرضا سلیمانی:

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: درصدد هستیم بحث صدور بیمه و کروکی را به صورت الکترونیکی در تمامی کشور انجام دهیم. با راه اندازی این سامانه، ۲۰ درصد پرداخت خسارت‌ها که به دلیل تقلب در سوانح و حوادث ساختگی انجام می‌شد، حذف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از صدا و سیما، دکتر غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی، در همایش راه اندازی سامانه کروکی الکترونیکی، گفت: در سال ۹۹ بیست و پنج هزار میلیارد تومان خسارت بیمه شخص ثالث از سوی شرکت‌ها پرداخت شد که متاسفانه ۵ هزار میلیارد تومان آن به دلیل تقلب افراد و تصادف‌های ساختگی پرداخت شده و ما نمی‌توانیم به راحتی این موضوع را کشف کنیم.

وی گفت: در حال حاضر وضعیت حق بیمه شخص ثالث به طور متوسط یک میلیون و ۹۰ هزار تومان است که حدود ۴۱ درصد آن جزو بخشودگی و تخفیف حساب می‌شود و هرچه تصادف بیشتر باشد مبلغ دریافت حق بیمه بیشتر می‌شود.

سلیمانی افزود: درصدد هستیم بحث صدور بیمه و کروکی را به صورت الکترونیکی در تمامی کشور انجام دهیم که موجب کاهش تقلب و تخلف می‌شود و موجب خواهد شد مقصر و زیان دیده از زمان صدور بیمه تا پرداخت خسارت دیگر نیازی نباشد به شرکت‌های بیمه مراجعه کند و همه این مراحل هوشمندسازی می‌شود.

تردد بیش از ۱۰ میلیون موتورسیکلت بدون بیمه شخص ثالث

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: از ۱۲ میلیون موتورسیکلتی که در کشور تردد می‌کند فقط یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت بیمه شخص ثالث دارد و بیش از ۱۰ میلیون موتورسیکلت بدون بیمه است.

غلامرضا سلیمانی در ادامه مراسم رونمایی از سامانه کروکی الکترونیکی افزود: همکاری خوبی بین پلیس و شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی وجود دارد که در تلاش هستیم این همکاری نزدیک‌تر شود، چون موجب خدمات دهی بهتر به مردم خواهد شد.

وی گفت: پلیس و شرکت بیمه از زمان شروع بیمه تا پرداخت خسارت در کنار یکدیگرند و به نظر می‌رسد در بحث تصادف‌ها و پرداخت خسارت روش‌های سنتی و دستی دیگر جوابگو نیست. سلیمانی افزود: روش‌های سنتی و دستی موجب تخلف زیاد و تخلف در پرداخت خسارت هم می‌شود.

وی گفت: در تلاش هستیم این روند از زمان صدور بیمه تا پرداخت خسارت به صورت الکترونیکی انجام گیرد و دیگر نیازی به حضور زیان دیده و مقصر نباشد. رئیس کل بیمه مرکزی افزود: باید خسارت‌ها نیز به صورت الکترونیکی و اینترنتی پرداخت شود.

سلیمانی گفت: هم اکنون فعالیت سامانه کروکی الکترونیکی در استان قم به صورت آزمایشی در حال انجام است که دیگر نیاز به گرفتن کروکی از سوی مقصر و زیان دیده نیست و موجب می‌شود تقلب و تخلف در این زمینه کم شود.

وی افزود: در بحث خودروها نیز از ۲۵ میلیون خودرو هنوز یک و نیم میلیون خودرو بیمه شخص ثالث ندارد و در اصل فرار بیمه‌ای دارد. سلیمانی گفت: با همکاری پلیس راهور در تلاش هستیم که بحث بیمه شخص ثالث موتورسیکلت‌ها و خودروها را ساماندهی کنیم.

سلیمانی افزود: متاسفانه ۳۶ درصد تصادفات مربوط به موتورسیکلت است که اکثر آن‌ها بیمه ندارد بنابراین به دلیل آنکه توان پرداخت خسارت را ندارد یا به آن‌ها ترحم می‌شود یا موضوع به گونه‌ای دیگر جلوه داده می‌شود تا مالک خودرو مقصر نشان داده شود تا صاحب خودرو بتواند از شرکت بیمه خسارت دریافت کند و بایستی در این زمینه یک برنامه ریزی جدی برای بیمه موتورسیکلت‌ها انجام شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  9  =