تراشه برای ساخت آیفون ۱۳ کم آمد

شرکت اپل احتمالا هدف تولید پیش بینی شده برای آیفون ۱۳ در سال ۲۰۲۱ را به دلیل کمبود طولانی تراشه ۱۰ میلیون دستگاه کاهش می دهد.

به گزارش بانکداری الکترونیک، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: این شرکت انتظار داشت در سه ماهه پایانی سال ۹۰ میلیون دستگاه از مدلهای جدید آیفون را تولید کند اما اکنون به شرکای تولیدکننده خود اعلام کرده که مجموع تولید به دلیل مشکل شرکت‌های برادکام و تگزاس اینسترومنتس (TI) در تحویل قطعات کافی، کمتر خواهد بود.

اپل یکی از بزرگترین خریداران تراشه در جهان است و ریتم سالانه ای برای زنجیره تامین دستگاههای الکترونیکی تعیین می کند. اما حتی با وجود قدرت خرید قوی که دارد، مانند سایر شرکتها با اختلالات زنجیره تامین دست و پنجه نرم می کند که به صنایع سراسر جهان آسیب زده است. شرکت‌های تراشه سازی بزرگ هشدار داده اند که تقاضا تا سال آینده و احتمالا پس از آن همچنان فراتر از تولید خواهد بود.

اپل قطعات صفحه نمایش را از TI می گیرد و برادکام هم تامین کننده قدیمی قطعات بی سیم است. یکی از قطعات TI برای مدل جدید آیفون که با کمبود تولید روبرو شده است، مربوط به صفحه نمایش OLED است. اپل با کمبود عرضه قطعات از سوی تولیدکنندگان دیگر هم مواجه شده است.

ارزش سهام اپل در پی گزارش بلومبرگ ۱.۶ درصد سقوط کرد و ۱۳۹ دلار و ۲۹ سنت مبادله شد.

کمبود قطعات در حال حاضر باعث تاخیر طولانی در زمان تحویل مدلهای جدید آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس به مشتریان شده است. فروش این مدلها در سپتامبر آغاز شد اما سفارشهای ثبت شده در وب سایت اپل به مدت یک ماه دیگر تحویل داده نمی شوند. دستگاههای جدید در حال حاضر در چندین فروشگاه اپل به عنوان ناموجود مشخص شده اند. اپراتورهای شریک اپل هم با تاخیر مشابهی در دریافت این گوشیها روبرو هستند.

سفارشهای جدید تا اواسط نوامبر تحویل داده می شوند بنابراین اپل همچنان می تواند آیفونهای جدید تا فصل تعطیلات کریسمس به دست مصرف کنندگان برساند. انتظار می رود فروش سه ماهه پایانی اپل بزرگترین فروش سه ماهه باشد و ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد برای این شرکت به همراه بیاورد که حدود هفت درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته خواهد بود.

مشکلات اپل نشان می دهد که حتی سلطان دنیای فناوری هم از کمبود جهانی تراشه که با شیوع پاندمی تشدید شد، در امان نمانده است. علاوه بر آیفون، این شرکت برای تولید کافی نسل جدید اپل واچ و محصولات دیگر به سختی تلاش می کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اپل اوایل امسال هشدار داده بود که با محدودیتهای عرضه آیفون و آی پد در سه ماهه منتهی به سپتامبر روبرو می شود. این شرکت در آن زمان به کمبود جهانی تراشه اشاره کرده بود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  +  1  =