سهم بانک ها از کارت های اعتباری طی پنج سال گذشته

مرور کارنامه اعتبار(بخش دوم)

مقایسه کارت های اعتباری تراکنش دار در تیرماه سال جاری با سال 1396 نشان می دهد که بانک ملی در سال 96 تنها حدود یک سوم از کارت ها را در اختیار داشته و بانک های سپه و ملت نیز به ترتیب 24درصد و 31درصد از کارت های اعتباری تراکنش دار را در اختیار داشته اند. در سال 1400 اما، سهم بانک ملی ایران به 61درصد و سهم دو بانک مذکور به ترتیب به 14 و 8درصد کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، کارت های اعتباری به مشتریان این امکان را می دهند تا در زمینه خرید محدود به درآمد کنونی خود نبوده و بتوانند کالاهای اساسی و گران قیمت خود را با توجه به میزان اعتباری که نزد بانک دارند خرید کنند.

این امر تأثیر چشمگیری در افزایش رفاه اجتماعی داشته و منجر می شود تا سرعت گردش اقتصاد نیز افزایش یابد. در کشورهایی همچون ایران که میزان درآمد نسبت به مخارج بسیار پایین است، توسعه صنعت کارت اعتباری می تواند گامی بسیار بزرگ در حوزه افزایش رفاه اجتماعی و همچنین پشتیبانی از تولید داخلی باشد.

در بخش اول این گزارش با عنوان " رشد 200درصدی کارت‌های اعتباری فعال طی پنج سال گذشته " به بررسی تعداد کارت های تراکنش دار و همچنین سهم کارت های اعتباری از کل کارت های هر بانک پرداختیم. ادامه این گزارش را با هم می خوانیم.

 

سهم بانک ها از کارت های اعتباری

مقایسه کارت های اعتباری تراکنش دار در تیرماه سال جاری با سال 1396 نشان می دهد که بانک ملی در سال 96 تنها حدود یک سوم از کارت ها را در اختیار داشته و بانک های سپه و ملت نیز به ترتیب 24درصد و 31درصد از کارت های اعتباری تراکنش دار را در اختیار داشته اند.

در سال 1400 اما، سهم بانک ملی ایران به 61درصد و سهم دو بانک مذکور به ترتیب به 14 و 8درصد کاهش یافت. علت اصلی افزایش تعداد کارت های اعتباری صادره توسط بانک ملی اعطای وام های خرد در قالب کارت اعتباری است که منجر به افزایش چشمگیر سهم این بانک از بازار کارت اعتباری شده است.

بررسی 10 بانک برتر در حوزه کارت اعتباری در 5 سال گذشته نشان می دهد که بانک ملت در سال های گذشته عملکرد خوبی در جهت توسعه صنعت کارت اعتباری داشته است و در سال 1399 بیش از 60 هزار کارت اعتباری تراکنش دار در دست مردم داشته است. اما در سال 1400 تعداد کارت های اعتباری تراکنش دار این بانک به کمتر از 30 هزار قطعه کاهش یافته است که حاکی از افت 100 درصدی تعداد کارت ها می باشد.

در عین حال، بانک سپه در سال 1400 تعداد کارت های اعتباری خود را افزایش داده و مرز 40 هزار قطعه را پشت سر گذاشته است. در بین سایر بانک ها، پست بانک نیز رشد خوبی را در تعداد کارت های اعتباری تجربه کرده است، در حالی که بانک تجارت کاهش قابل توجهی را در سال 1400 همانند بانک ملت تجربه کرده است.

بانک ملی در این بین، با تغییر سیاست ارائه وام های خرد در سال 1399 تعداد کارت های اعتباری تراکنش دار را از حدود 24 هزار به 200 هزار قطعه افزایش داده است که نشان دهنده افزایش قابل توجه 8 برابری تعداد کارت های این بانک است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

40  ⁄    =  4