بانک‌های شگفت‌انگیز در سال۹۹ / رو به سکو

بررسی عملکرد تفکیکی بانک‌ها(بخش اول)

تبدیل یک بانک زیان‌ده به یک بانک سودده یا رشد چند ده برابری سود خالص یک بنگاه را می‌توان در عمل شگفت‌انگیز در فضای اقتصادی کشور تعریف کرد که این موضوعات در سه بانک تجارت، دی و اقتصاد نوین در سال 99 اتفاق افتاده است؛ اتفاقی که می‌تواند نقطه عطفی در عملکرد این بانک‌ها در سال‌های بعد باشد.

به گزارش پایگاه خبری بنکداری الکترونیک، در گزارش فعلی وضعیت هر یک از بانک‌ها به لحاظ تغییرات اقلام درآمدی و هزینه‌ای و در نهایت سود و زیان آنها مورد بررسی قرار گرفته است. در این گزارش بانک ها بر اساس رشد سود یا زیان آنها نسبت به سال به سه دسته بانک‌های با عملکرد شگفت‌انگیز، بانک‌های با عملکرد رو به رشد (افزایش سود یا کاهش زیان) و بانک‌هایی با عملکرد ضعیف‌تر نسبت به سال قبل تقسیم‌بندی شده‌اند. بخش اول این گزارش را با هم می خوانیم:

بانک‌هایی که سال 99 را با عملکردی شگفت‌انگیز به پایان رسانده‌اند

تبدیل یک بانک زیان‌ده به یک بانک سودده یا رشد چند ده برابری سود خالص یک بنگاه را می‌توان در عمل شگفت‌انگیز در فضای اقتصادی کشور تعریف کرد که این موضوعات در سه بانک تجارت، دی و اقتصاد نوین در سال 99 اتفاق افتاده است؛ اتفاقی که می‌تواند نقطه عطفی در عملکرد این بانک‌ها در سال‌های بعد باشد.

بانک تجارت: شاید مهم‌ترین نکته در رده‌بندی بانک‌ها در سال 99 صعود بانک تجارت به رده اول سودآوری سالیانه و پایان سال‌ها سلطه بانک ملت در این حوزه باشد. صورت‌های مالی سال 99 حکایت از گزارش سود خالصی معادل 144 هزار میلیارد ریال دارد که این بانک را پس از سال‌ها به رتبه نخست سودآوری در میان بانک‌ها رسانده است. این در حالی است که در سال قبل حاصل عملکرد این بانک زیان خالصی نزدیک به 10 هزار میلیارد ریال بود. جهش همزمان همه اقلام درآمدی را می‌توان عمده‌ترین دلایل در کارنامه بسیار موفق بانک تجارت در سال 99 عنوان کرد. در این صورت بانک تجارت موفق شده به خالص درآمد از محل تسهیلات و سپرده و سایر درآمدهای خود را ترتیب 3 و 2 برابر افزایش دهد. عمده دلیل اصلی گزارش این سود سرشار افزایش 35 برابری خالص سایر درآمدها و هزینه‌ها (احتمالاً از محل بازگشت ذخیره مطالبات سوخت شده) است. با گزارش این سود قابل توجه، بانک تجارت موفق شده زیان انباشته مربوط به زیان آوری سال‌های گذشته خود را جبران کرده و وارد ناحیه سود شود.

بانک دی: تغییر روند بانک دی از زیان‌دهی به سوددهی مهم‌ترین نکته در عملکرد بانک دی در سال 99 بوده است. حال عملکرد این بانک در سال 99 حدود 39.4 میلیارد ریال بوده این در حالی است که حاصل عملکرد این بانک در سال 98 زیان خالص 31.5 هزار میلیارد ریالی بوده است. علت سودآوری بانک دی در سال 99 را می‌توان سه موضوع جست‌وجو کرد. نخست کاهش زیان بانک از محل خالص درآمد مربوط به تسهیلات و سپرده است. زیان بانک از این محل در سال 99 رقمی حدود 21.4 هزار میلیارد ریال بوده که این عدد در مقایسه با سال قبل از آن 36 درصد کاهش داشته است. موضوع دوم جهش در سایر درآمدهای عملیاتی (عمدتاً مربوط به رشد 12 برابری سود مربوط به سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها) باز می‌گردد. دلیل سوم رشد سودآوری بانک نیز عدم رشد جمع هزینه‌های بانک است که عمدتاً به کاهش هزینه‌های مالی بانک مربوط است. هر چند که سود خالص گزارش شده در سال 99 موجبات کاهش زیان انباشته بانک را فراهم ساخته اما بانک دی همچنان زیان انباشته‌ای معادل 67.3 هزار میلیارد ریال در خود دارد؛ بنابراین بانک دی همچنان در محدود خطر قرار دارد.

بانک اقتصاد نوین: صورت‌های مالی این بانک برای سال 99، حکایت از شناسایی 19.6 هزار میلیارد ریال سود خالص دارد که نسبت به سود خالص 605 میلیارد ریالی شناسایی شده در سال 98 عملکردی بسیار قابل قبول به شمار می‌رود. بانک اقتصاد نوین در زمره بانک‌هایی است که عملیات تخصیص و تجهیز آن در سال 99 تغییر ریل داده و سود ده شده است. بر اساس صورت‌های مالی حاصل عملکرد این بانک در زمینه اعطای تسهیلات و اخذ سپرده زیانی حدود 10.1 هزار میلیارد ریالی بود این در حالی است که اقتصاد نوین در صورت‌های مالی سال 99 خود در این حوزه سودی معادل 16.4 هزار میلیارد ریال بوده است. این موضوعات باعث شده بانک اقتصاد نوین در پایان سال 99 زیان انباشته خود را به طور کامل پوشش داده و خود را برای ورود به ناحیه سود انباشته در سال 1400 آماده سازد.

 

ادامه دارد…

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  5  =  1