وصول ۸۹.۳ درصد چک‌های مبادله‌ای در مرداد۱۴۰۰

براساس آخرین داده‌های اطلاعاتی بانک مرکزی، از ۶ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۷۰۰ چک مبادله‌ای در مرداد ماه امسال ۸۹.۳ درصد وصول شده است که این میزان نسبت به ماه قبل ۱۱.۵ درصد افزایش نشان می‌دهد. 

به گزارش بانکداری الکترونیک به نقل از بانک مرکزی گزارشی از وضعیت چک‌ها در مردادماه امسال را منتشر کرد. براساس این آمار ۶ میلیون و ۹۰۷ هزار و ۷۰۰ چک به ارزش ۲۰۲ هزار میلیارد تومان مبادله شد. تعداد و مبلغ چک مبادله شده در مرداد ماه نسبت به ماه قبل از آن به ترتیب ۱۳.۴ و ۴.۸ درصد افزایش یافته است. 

در این دوره ۴۸.۸ درصد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب با ۳۰.۶ درصد، ۱۱ درصد و ۷.۲ درصد بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

همچنین ۶۲.۸ درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران با۵۰.۴ درصد، اصفهان با ۷.۱ درصد و خراسان رضوی با ۵.۳ درصد مبادله شده است که بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. 

در ماه مورد گزارش در استان تهران بیش از ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۱۰۱۹ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

وصول ۸۹.۳ درصد چک‌های مبادله‌ای در مرداد۱۴۰۰

وصول ۱۷۲ هزار میلیارد تومان چک در مرداد ۱۴۰۰ 

بررسی جداول آماری بیانگر این است که در مردادماه امسال ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار فقره چک به ارزش ۱۷۲ هزار میلیارد تومان در کل کشور وصول شد که در مقایسه با ماه قبل از نظر تعداد ۱۱.۵ درصد و به لحاظ مبلغ ۱.۳ درصد افزایش نشان می‌دهد. از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار فقره چک ۸۹.۳ درصد وصول شد. 

در مردادماه ۱۴۰۰ در استان تهران حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۸۸ هزار میلیارد تومان وصول شد که از نظر تعداد ۸۹.۶ درصد و از نظر ارزش ۸۷ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول شده است.

در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی بـه کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به‌ ترتیب به استان‌های گیلان با ۹۲.۲ درصد، خوزستان با ۹۱.۱ درصد و یزد با ۹۰.۷ درصد اختصاص یافته اسـت و اسـتان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۸۵.۴ درصد، خراسان شمالی با ۸۵.۹ درصد و کردستان با ۸۶.۲ درصد پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وصول ۸۹.۳ درصد چک‌های مبادله‌ای در مرداد۱۴۰۰

۷۴۲ هزار فقره چک در مردادماه برگشت خورد 

براساس این گزارش حدود ۷۴۲ هزار فقره چک به ارزش ۲۹ هزار و ۹۳۹ میلیارد تومان در مردادماه ۱۴۰۰ در کل کشور برگشت داده شده است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۳۲.۴ درصد و ۳۰.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد.

از کل تعداد و مبلـغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب ۱۰.۷ درصد و ۱۴.۸ درصد برگشت داده شده است.

در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود ۲۲۰ هزار فقره چک به ارزشی بـیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان برگشت داده شد که از نظر تعداد ۱۰.۴ درصد و از نظر ارزش ۱۳ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای برگشت داده شده است.

در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۱۴.۶ درصد، خراسان شمالی با ۱۴.۱ درصد و کردستان با ۱۳.۸ درصد اختصـاص یافته است و استان‌های گیلان با ۷.۸ درصد، خوزستان با ۸.۹ درصد و یزد با ۹.۳ درصد پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل تعداد چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

کسری و فقدان موجودی مهمترین علل چک‌های برگشتی 

معادل ۷۲۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ۲۹ هزار میلیارد تومان در مردادماه ۱۴۰۰ در کل کشور به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است.

در واقع در کل کشور از نظر تعداد ۹۷.۱ درصد و از نظر ارزش ۹۷ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

براساس این گزارش در مرداد ماه در استان تهران معادل ۲۱۲ هزار فقره چک به ارزشی حدود ۱۲۸ هزار میلیارد ریال به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده است. 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

50  ⁄    =  5