امیدواری رییس صندوق نوآوری به تصویب طرح جهش تولید دانش بنیان در صحن مجلس

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با ابراز امیدواری از اینکه طرح جهش تولید دانش بنیان از صحن مجلس به سلامت عبور کند، گفت: این طرح دست ما را در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باز خواهد کرد، چرا که در این قانون چندین نکته قابل توجه در زمینه توجه به توان داخل وجود دارد که در صورت نهایی شدن می‌توان با بهره گیری از توان داخل زیر ساخت‌های مورد نیاز را تولید کرد.

به گزارش بانکداری الکترونیک، علی وحدت در اولین رویداد "زنجیره" با رویکرد معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری، تکمیل زنجیره ارزش صنعت مس که به صورت آنلاین در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، رواج ادبیات دانش بنیان را عامل تصویب قانون مترقی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی نیز مولود این قانون است و بر این اساس تاکنون در کشور ۶۳۰۰ شرکت دانش بنیان ایجاد شده است.

وی بیشترین سهم فعالیت این شرکت‌ها را در حوزه‌های الکترونیک، IT و ICT دانست و اظهار کرد: این حجم از فعالیت شرکت‌ها در حوزه‌های الکترونیک ناشی از تربیت دانش آموختگان در دانشگاه‌‎های کشور است.

وحدت ادامه داد: در دو سال و نیم اخیر در صندوق نوآوری و شکوفایی تلاش شده است تا همه سرویس‌ها و خدمات مالی را  تکمیل کنیم که این سرویس‌ها علاوه بر تسهیلات، شامل گرنت‌های فناور تا VC شدن نزدیک به ۱۰۰ پروژه می‌شود و به این مجموعه باید اوراق نوآوری و لیزینگ مالی را اضافه کرد.

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه تلاش شده است خدمات مالی این صندوق متنوع شود، اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در حوزه طرح‌های ملی آغاز کردیم، رویکرد فعالانه صندوق در حوزه‌هایی است که نیازهای فناورانه وجود دارد تا پتانسیل‌ها را به هم رسانی کند که از یک سال و نیم گذشته در این حوزه فعال شدیم.

وی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مسایلی که به آن پرداختیم، موضوع "زنجیره" بود. در این مسیر سعی نکردیم که بر اساس اسناد بالا دستی عمل کنیم بلکه در این رویکرد زنجیره، تلاش شد در حوزه‌ای وارد شویم که آمادگی بیشتری وجود دارد که از بین ۷ حوزه‌ای که انتخاب شد، در حوزه مس آمادگی بیشتری وجود داشت.

وحدت با بیان اینکه در حال حاضر ۷ شرکت با حمایت ۵۰ میلیارد تومانی که دارای محصول در این حوزه مس هستند، انتخاب شدند، یادآور شد: بخش صنعت هم آماده همکاری با این شرکت‌ها است و این اقدام را ادامه خواهیم داد و مجلس شورای اسلامی نیز در تکمیل قانون دانش بنیان در کمیسیون صنعت و کمیسیون آموزش با پیگیری طرح "جهش تولید دانش بنیان" نیز اقدام خواهد کرد.

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه قانون جهش تولید دانش بنیان دست ما را در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان باز خواهد کرد، گفت: به عنوان نمونه اعلام شد در صنعت مس سالیانه ۳۰۰ تن کاتد مسی صادر می‎شود، ولی برآورد اولیه‌ای که انجام شد نزدیک به ۶ میلیارد دلار ارزش افزوده از دست می‌رود و نکته جالب آن است که همه المان‌های تولید ارزش افزوده مس از دانش افزوده و شرکت‌های بالادست تولید کننده مواد اولیه و کلیه بازیگران آن در کشور وجود دارد، ولی به سیاستگذاری نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه در طرح جهش تولید دانش بنیان که امیدواریم به سلامت از صحن مجلس عبور کند، چندین مورد قابل توجه وجود دارد، گفت: یکی از موضوعات قابل توجه در آن موضوع "تعرفه گذاری بر ماشین آلات وارداتی" است. به این معنا که چون ماشین آلات وارداتی در بخش تولید استفاده می‌شوند، تعرفه آن باید صفر باشد، در حالی که عمده ماشین آلات دارای توان تولید داخلی است و بر اساس این قانون قرار است تعرفه گذاری بر ماشین آلات وارداتی صورت گیرد و درآمد آن به صندق نوآوری وارد شود تا صرف زیر ساخت تولید ماشین آلات شود.

وحدت اظهار کرد: از سوی دیگر بانک‌ها و شرکت‌های خصولتی و سازمان‌های توسعه‌ای در صورتی که در حوزه دانش بنیان سرمایه گذاری کنند، امتیازاتی دیده شده که بر اساس آن مشمول معافیت و یا مستثنی شدن در زمینه قانون رفع موانع تولید خواهند شد.

رییس هیات عامل صندوق نوآوری با تاکید بر اینکه اجرای این امر نیاز به رگولاتوری دارد، گفت: از آنجایی که ما تجربه "هم سرمایه گذاری" داریم، در اجرای طرح زنجیره اعلام کردیم که شرط ما برای اجرا، طرح "هم سرمایه گذاری" با صندوق نوآوری است، به این معنی که بخش از سرمایه از سوی صندوق و بخشی از سوی سرمایه گذار تامین شود.

وی همچنین با اشاره به انتشار گزارش شاخص جهانی نوآوری ۲۰۲۱، در روز ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۹ شهریور ۱۴۰۰) با موضوع «ردیابی نوآوری در میان بحران کووید ۱۹»، گفت: ایران که در سال ۲۰۲۰ در جایگاه ۶۷ جهان قرار گرفته بود، در سال ۲۰۲۱ با ۷ پله صعود و کسب جایگاه ۶۰ جهان، به عنوان یکی از کشورهایی است که بیشترین ارتقای رتبه را داشته است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

72  −  70  =