بدهی اورگراند بازار بورس را لرزاند

درحالی‌که ناکامی شرکت چینی اورگراند (Evergrande) باعث اصطلاح قیمت بازارهای بورس شده است، داده‌ها نشان می‌دهد که تریدرهای حرفه‌ای دست از خرید بیت کوین در کف قیمت برنداشته‌اند. اورگراند یک شرکت چینی در حوزه املاک است که به ۱۷۱ بانک و ۱۲۱ شرکت مالی بدهکار است.

 

به گزارش بانکداری الکترونیک و به نقل از کوین‌تلگراف به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران بیت کوین در رابطه با افزایش گمانه‌زنی‌های مرتبط با عدم پرداخت بدهی ۳۰۰ میلیارد دلاری شرکت اورگراند گروپ (Evergrande Group)، غول حوزه املاک چین نگران هستند. نگرانی‌های مرتبط با سرنوشت شرکت اورگراند حتی در بازارهای جهانی سهام نیز خود را نشان داده است چرا که این بازارها در شروع کار با افتی ۱.۵ تا ۳٪ مواجه شدند.

چرا بحران اورگراند باید جدی گرفته شود؟

اورگراند یک شرکت چینی بزرگ در حوزه ساخت و ساز املاک است. حداقل چندین دلیل برای جدی گرفتن مسئله اورگراند وجود دارد. بسیاری از مردم به‌واسطه شهرت این غول املاک، از این شرکت ملک پیش‌خرید کرده‌اند و درصورتی‌که این شرکت ورشکست شود، ممکن است پولی که این افراد به‌عنوان سپرده قرار داده‌اند از دست برود.

علاوه بر این، اورگراند دارای یک زنجیره تأمین بین‌المللی است و با بسیاری از شرکت‌ها ازجمله شرکت‌های ساختمانی و طراحی در سراسر جهان تجارت می‌کند. با اوضاع فعلی، همه این شرکت‌ها با خطر از دست دادن پول مواجه هستند.

در کنار این، شرایط اورگراند بر وضعیت مالی چین نیز تأثیر خواهد گذاشت. متی بیکینگ (Mattie Bekink) از بخش اطلاعاتی شرکت اکونومیست در این رابطه می‌گوید:

پیامدهای مالی بسیار گسترده خواهد بود. بر اساس گزارش‌ها، اورگراند به حدود ۱۷۱ بانک داخلی و ۱۲۱ شرکت مالی دیگر بدهکار است.

این احتمال وجود دارد که تا زمانی که نگرانی‌ها در رابطه با اورگراند برطرف نشود، بازار همچنان در وضعیت بلاتکلیف باقی بماند. اما این بلاتکلیفی تنها به بیت کوین محدود نمی‌شود و در رابطه با سایر دارایی‌های پر ریسک نیز صدق می‌کند چراکه در زمان بحران اقتصاد و تقویت دلار، بسیاری به دنبال فاصله گرفتن از این دارایی‌ها هستند.

با این حال به نظر نمی‌رسد اخبار مربوط به اورگراند، تریدرهای باتجربه را تحت تأثیر قرار داده باشد چرا که باوجود افت قیمت بیت کوین، میزان خروجی این ارز از صرافی‌ها به‌خصوص در صرافی کوین‌بیس‌پرو به روند چند ماهه خود ادامه داده است.

معامله‌گران می‌دانند که هر صرافی مشخصات کاربری متفاوتی دارد. به‌عنوان‌مثال، لیکویید شدن در صرافی بای‌بیت (Bybit) در مقایسه با اف‌تی‌ایکس (FTX) که به خاطر داشتن مشتریانی محافظه‌کار مشهور است بسیار شدیدتر است.

برای مثال، افت قیمت بیت کوین در روز گذشته به زیر ۴۳ هزار دلار باعث لیکویید شدن یک میلیارد دلار پوزیشن لانگ شد که بیشترین آنها در صرافی بای‌بیت صورت گرفته است. این در حالی است که در معاملات فیوچرز بای‌بیت، ۲.۳۴ میلیارد دلار قرارداد تسویه نشده وجود داشت. جالب است بدانید در صرافی‌های بایننس و اف‌تی‌ایکس هر کدام با ۳.۶۶ و ۲.۵۱ میلیارد دلار قرارداد تسویه نشده، حجم کمتری از این قراردادها لیکویید شده است.

در تصویر زیر حجم قراردادهای لیکویید شده تمامی رمز ارزها در ۲۴ ساعت گذشته نمایش داده شده است. بر اساس اطلاعات Bybt.com در این مدت تعداد ۲۳۸،۷۷۱ کاربر لیکویید شده‌اند. در مجموع از ۱.۴۲ میلیارد دلار قرارداد لیکویید شده، ۷۴۱.۶۵ میلیون دلار متعلق به قراردادهای بیت کوین بوده است.

لیکویید شدن قراردادهای خرید استقراضی در صرافی‌های رمز ارز

داده‌های بالا نشان می‌دهد که تریدرهای بای‌بیت ریسک‌پذیری بیشتری دارند و معمولاً از لوریج (اهرم) بیشتری استفاده می‌کنند. در همین حال، سرمایه‌گذاران بازار مشتقه بایننس و اف‌تی‌ایکس با افت بازار آسیب کمتری دیدند.

 

تریدرهای حرفه‌ای همچنان دیدگاهی خنثی یا صعودی دارند

برای اینکه بفهمیم تریدرهای حرفه‌ای چه دیدگاهی نسبت به بازار دارند، باید پریمیوم بازار آتی (نرخ پایه) را تحلیل کرد. پریمیوم شاخصی است که اختلاف میان قراردادهای آتی طولانی‌مدت و سطوح فعلی در بازار اسپات را اندازه‌گیری می‌کند.

در بازارهای سالم، انتظار می‌رود پریمیوم ۵٪ تا ۱۵٪ وجود داشته باشد که این وضعیت با نام کانتانگو (contango) شناخته می‌شود و به شرایطی گفته می‌شود که قیمت معامله یک دارایی در بازار فیوچرز از قیمت آن در بازار عادی بیشتر شود. این شکاف قیمتی ناشی از آن است که فروشندگان برای جلوگیری از تسویه‌حساب پول بیشتری می‌خواهند.

زمانی که این شاخص منفی شود یا به سمت صفر حرکت کند، زنگ خطری برای معامله‌کنندگان خواهد بود که به این وضعیت Backwardation گفته می‌شود.

نمودار پریمیوم بازار آتی

نمودار پریمیوم بازار آتی

همانطور که از نمودار بالا مشخص است، پریمیوم فعلی در سطح ۷ درصد قرار دارد و مطابق با میانگین ماه قبلی است. درصورتی‌که تریدرهای حرفه‌ای نسبت به وضعیت کنونی نگران بودند و دیدی نزولی به بازار داشتند این شاخص باید به زیر ۵٪ سقوط می‌کرد.

 

نسبت قراردادهای آتی از افزایش خرید بیت کوین خبر می‌دهد

یکی دیگر از شاخص‌هایی که سرمایه‌گذاران باید بررسی کنند، نسبت پوزیشن لانگ به شورت معامله‌گران حرفه‌ای در صرافی‌های ارز دیجیتال برتر است. این معیار با جمع‌آوری داده‌ها از چندین بازار آتی و مارجین، نمای کلی از پوزیشن تریدرها را ارائه می‌دهد.

نسبت لانگ به شورت در صرافی‌های OKEx و بایننس

نسبت لانگ به شورت در صرافی‌های OKEx و بایننس

هر صرافی با روشی متفاوت اطلاعات مربوط به تریدرها را جمع‌آوری می‌کند. بنابراین، هرگونه مقایسه بین اطلاعات صرافی‌ها بایستی بر اساس درصد تغییرات به‌جای استفاده از اعداد مطلق صورت گیرد.

بر اساس آمار، نسبت خرید استقراضی (Long) به فروش استقراضی (Short) تریدرهای حرفه‌ای صرافی OKEx از ۸٪ به ۵۴٪ افزایش یافته است که بالاترین سطح در ده روز اخیر است. از سوی دیگر، تریدرهای بازار مشتقات بایننس با وجود اصلاح قیمت بیت کوین به طور مداوم نسبت ۱۰٪ را حفظ کرده‌اند.

این آمار و ارقام نشان می‌دهد که بیشتر تریدرهای خرد به دلیل پوزیشن‌های صعودی با لوریج بالا تحت تأثیر افت اخیر قرار گرفته‌اند. در همین حال، تریدرهای حرفه‌ای یا پوزیشن خود را حفظ کرده و یا از قیمت تخقیف خورده برای اضافه کردن به پوزیشن لانگ خود استفاده کرده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  24