پل و کهربا؛تکامل اکوسیستم پرداخت/ مرور کارنامه اعتبار در ایران

شماره 52 بانکداری آینده، شهریور 1400 منتشر شد

پنجاه و دومین شماره ماهنامه بانکداری آینده حول محور توسعه اقتصادی و بانکی در شهریور 1400 به سردبیری محمود فراهانی در 5 پرونده و 112 صفحه با قیمت 150 هزار تومان منتشر شد. در این شماره از بانکداری آینده به بررسی و پیش بینی وضعیت اقتصادی کشور طی 20 سال منتهی به 1404 و وضعیت کشورهای همسایه از نظر سیستم اقتصادی و بانکی پرداخته شده است. علاوه بر این، میزان پیشرفت به سمت بانکداری دیجیتال و بوم پرداخت کشور نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در طی دو دهه گذشته، اقتصاد کشور درگیر مشکلات قابل توجهی در نتیجه تحریم ها شده است و این امر منجر شده است تا رتبه اقتصادی کشور در جهان بیش از پیش به قعر جدول تنزل پیدا کند. سیستم بانکداری و همچنین بورس کشور نیز در سال های 99 و 1400 وضعیت های غیر قابل پیش بینی را تجربه کرد و منجر شد تا وضعیت نابسامان اقتصادی بیش از پیش آثار خود را نشان دهد.

با این حال، در حوزه پرداخت به نظر می رسد کمی متفاوت عمل کرده باشیم و توانسته ایم چند گام دیگر به سمت امنیت پرداخت دیجیتال برداریم. اما فاصله چشمگیری با فرصت های اقتصاد غیرتماسی داریم. در ادامه خلاصه ای از گزارشات این شماره ارائه شده است.

این 20 سال

پرونده اول از این شماره در گفتگو  با محمد ستاری فر، نگاه متفاوتی درباره مقوله چشم انداز گشوده شد. در این گفتگو به ارزیابی ابعاد مختلف سند چشم انداز 1404 که در سال 1382 توسط سازمان برنامه تدوین و توسط مجمع تشخیص بررسی و از سوی رهبر نظام اسلامی ابلاغ شد، پرداخته شده است. سپس در این پرونده، در گزارشی کوتاه به ارزیابی نتایج سند چشم انداز پرداخته شد و در گزارشی مفصل از صندوق بین المللی پول، تحولات اقتصادی منطقه ای به تفکیک کشورهای عضو، از جمله ایران پرداخته شده و پس از آن در گزارشی از شرکت ارنست اند یانگ به ارزیابی اقتصاد خاورمیانه در سال 2021 پرداخته شد. در نهایت این پرونده با گزارشی از شاخص نوآوری کشور در سال 2020 و جایگاه کشور در عرصه های مختلف نوآوری بسته شد.

وضعیت عجیبی داشتیم

پرونده دوم از این شماره حول محور بانکداری با گزارشی از عملکرد مالی و سوددهی بانک ها در سال 99  با نگاه به 1400 گشوده شد، و در دو گزارش دیگر به ارزیابی وضعیت عملکردی تجهیز و تخصیص بانک ها و همچنین عملکرد شگفت انگیز بانک ها به تفکیک پرداخته شد. سپس این پرونده در گزارشی به ارزیابی 5 گام مهم در حوزه شخصی سازی فوق العاده پرداخت. در نهایت این پرونده در گفتگویی با جناب آقای محمود زمان زاده، معاون فناوری اطلاعات بانک دی حول محور اقدامات بانک دی در حوزه تحول دیجیتال و یادداشتی از فریبرز رحمانی، مدیر عامل شرکت آی تی ویو بسته شد.

پل و کهربا؛ تکامل اکوسیستم پرداخت

پرونده سوم از این شماره با محوریت پرداخت در میزگردی با حضور  محمدرضا مانی یکتا، معاون ادارة نظام های پرداخت؛ سیدیاسر میرحق جو، معاون نظارت ادارة نظام های پرداخت؛ کیاوش شیدانی، مدیر سامانه های پرداخت کارت بین بانکی شرکت خدمات انفورماتیک و محمد میرزاآقایی، مدیر سیستم های ملی پرداخت شرکت خدمات انفورماتیک با گفتگویی در حوزه فعالیت های پل و کهربا گشوده شد. در این میز سخن به ارزیابی عملکرد و طراحی این دو ابزار الکترونیک پرداخته شد. سپس در گزارشی مفصل به بررسی تراکنش های خرد در کشور در طی 5 سال گذشته با پیش بینی تا پایان سال 1400 پرداخته شد. پس از آن، در گزارشی دیگر به ارزیابی طرح کهربا و مقایسه آن با استانداردهای EMV در سطح جهانی پرداخته شد. در نهایت این پرونده با گزارشی در زمینه اقتصاد غیر تماسی در دوران کرونا از شرکت دیلویت بسته شد.

کارت را به اعتبار بسپار

چهارمین پرونده از این شماره با محوریت کارت اعتباری در میز سخنی با حضور آقایان مجید شکوهی، مدیرعامل فن‌آوا کارت؛ سعید احمدی‌پویا، مشاور ارشد کسب و کار و فین تک هلدینگ فناپ و احمد افتخاری، قائم مقام شرکت آپسان گشوده شد. در این میزگرد عوامل مؤثر بر عدم استفاده از کارت اعتباری و طولانی شدن بکارگیری کارت اعتباری در سطح کشور مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. سپس در گزارشی به بررسی وضعیت پرداخت الکترونیک در جهان و روندهای کلان در مناطق مختلف جهان مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت این پرونده با گزارشی از سهم کارت اعتباری در پرداخت کشور بر اساس آمارهای شبکه شاپرک بسته شد.

نقش زدن بر تغییر

آخرین پرونده از این شماره با محوریت ارتباطات در فرامیزی با حضور سعداله عیسی زاده، مدیر روابط عمومی بانک ملی ایران؛ راحله شهرابی، مدیر روابط عمومی بانک پاسارگاد و مینا ساعتچی، مدیر روابط عمومی بانک توسعه صادرات برگزار شد. در این میزگرد اهمیت و جایگاه روابط عمومی در تولید و ایجاد اطلاعات مورد نیاز جهت استفاده در تحلیل های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. سپس در یادداشتی کوتاه به ارزیابی عملکرد بانک ها در حوزه تبلیغات پرداخته شد و در نهایت این پرونده با گزارشی مفصل از عملکرد صنعت بانکداری در منطقه خاورمیانه به نقل از ارنست اند یانگ بسته شد.

درباره ماهنامه

صاحب امتیاز و مدیرمسئول: محمود فراهانی
سردبیر: محمود فراهانی
نویسندگان این شماره: حسن خضوعی، احسان خدیو، سعیده فتحی مغانلو، آزاده محسنی، حسین عابدی
مدیر هنری: مهدی قربانی تبار
دبیر اجرایی: حسین غیوری
عکس: سعید عامری
ویراستار: فاطمه غریبی ابر
ویرایش تصاویر: علیرضا تاجیک
بازرگانی و امور مشترکین: لادن قناد
نشانی سایت: ebinews.com
ایمیل: bankdariayande@gmail.com
جهت دریافت نسخه پی‌دی‌اف این شماره و شماره‌های قبل به سایت www.bamag.ir مراجعه نمایید.
علاقه مندان جهت اشتراک ماهنامه یا درج مقاله، محتوا یا آگهی با شماره 88644303 تماس حاصل فرمایند.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  10  =  14