اتفاق نظر روسای کل سابق بانک مرکزی بر اصلاح نظام بانکی و حذف تسهیلات تکلیفی

در روز دوم از سی‌ویکمین همایش بانکداری اسلامی روسای کل سابق بانک مرکزی بر استقلال بانک مرکزی، اصلاح نظام بانکی، ناترازی بانک‌ها و عدم پرداخت تسهیلات اتفاق نظر داشتند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در روز دوم از سی‌ویکمین همایش بانکداری اسلامی، روسای سابق بانک مرکزی در میزگرد تخصصی با عنوان «بانکداری مرکزی در گام دوم انقلاب» شرکت کردند و درخصوص دستاوردهای به دست آمده در دوره ریاست خود و توصیه به تیم اقتصادی دولت سیزدهم سخنرانی کردند.

روسای کل سابق بانک مرکزی بر استقلال بانک مرکزی، اصلاح نظام بانکی، ناترازی بانک‌ها و عدم پرداخت تسهیلات اتفاق نظر داشتند.

تسهیلات تکلیفی، اجباری و دستوری؛ آفت بزرگ نظام بانکی


«طهماسب مظاهری» در این میزگرد گفت: تسهیلات تکلیفی، اجباری و دستوری سه آفت بزرگ نظام بانکی است و مشکلاتی را برای بانک‌ها ایجاد کرده و به دولت و مجلس فعلی توصیه می‌شود که نسبت به اصلاح دستورالعمل های اعطای تسهیلات اقدام کنند.

وی با تاکید بر تک نرخی شدن ارز گفت: چند نرخی شدن ارز صدمات بسیاری را وارد کرد و به دولت سیزدهم توصیه می‌شود به عنوان یک کار جدی به سمت تک نرخی کردن ارز حرکت کند و این موضوع را بداند که حذف قاچاق، تولید بهتر و انجام صادرات بیشتر، همه در گرو ارز تک نرخی است.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: یک اصل اساسی این است که سپرده ها و منافع بانک متعلق به دولت و سهامداران نیست و دولت و سهامداران موظف هستند از این سرمایه‌ها در جهت فعالیت‌های اقتصادی بهره‌مند شوند.

درک صحیح سیاستگذاران شرط لازم استقلال بانک مرکزی

«سید محمد حسین عادلی» نیز در این میزگرد در خصوص بانکداری اسلامی گفت: تکامل بانکداری در دو مساله اتفاق می افتد، یکی آنکه مسائل بانکداری تبیین شود و دومی آنکه ابزارهای جدیدی در این زمینه ایجاد شود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی گفت: رشد اقتصادی با سرمایه گذاری رخ می دهد و برای آن باید پس انداز ملی را افزایش دهیم و این مهم زمانی اتفاق می افتد که سیستم بانکی ارزش پول پس انداز کنندگان را نگهداری کند. وقتی چنین نیست، مردم به سراغ طلا و دیگر سرمایه ها می روند.

وی با تاکید بر استقلال بانک مرکزی گفت: شرط لازم استقلال بانک مرکزی این است که درک صحیحی در میان سیاستگذاران اصلی کشور از کارکرد بانک مرکزی وجود داشته باشد؛ چرا که اگر این درک صحیح نباشد و اهمیت کار بانک مرکزی را در نظر گرفته نشود، به طور حتم هرچه قانون بگوید را یا گوش نمی‌دهند یا از قانون تخطی می‌کنند.

عادلی شرط کافی استقلال بانک مرکزی را قانون مترقی دانست و تاکید کرد که قوانین در این خصوص باید اصلاح شوند.

وی اظهار داشت: ضروری است کارشناسان قوی در بانک مرکزی حضور داشته باشند؛ کارشناسان بانک مرکزی باید از میان کسانی که دارای تخصص و دانش بالا هستند، انتخاب شوند و همواره ابتکار عمل داشته باشند و وقتی کسی پیشنهاد مبتکرانه روی میز می‌گذارد، باقی افراد را متقاعد کند و این میسر نیست، مگر آنکه بانک مرکزی کارشناسان متبحر و زبده داشته باشد.

دولت سیزدهم خصوصی سازی را شروع کند


محمود بهمنی به عنوان دیگر رییس کل اسبق بانک مرکزی نیز در این میزگرد تاکید کرد: لایحه اصلاح قانون بانکداری باید توسط دولت تقدیم مجلس شود و بانک مرکزی مستقل باشد.

وی با بیان اینکه حفظ ارزش پول به استقلال بانک مرکزی بازمی‌گردد، تصریح کرد: بانک‌ها نباید حیات خلوت دولت‌ها باشند بلکه به عنوان بازوی یاری رسان دولت باشند و دولت به کمک کارشناسان و توان سیستمی بانک‌ها بر مشکلات فائق آید.

بهمنی خاطرنشان کرد: باید اقتصاد مردمی شود و دولت سیزدهم خصوصی سازی را شروع و طرح‌های نیمه تمام را به بخش خصوصی واگذار کند.

ناترازی نظام بانکی برطرف شود

«ولی الله سیف» نیز در این میزگرد مهمترین اقدام انجام گرفته در دوره فعالیت خود را ساماندهی موسسات غیرمجاز دانست و گفت: موسسات غیرمجاز در سال ۹۲ همچون بهمن بزرگی بودند که هر روز مشکلاتی را برای کشور به وجود می‌آوردند و دامنه خسارت‌ها به واسطه فعالیت آنها گسترش می یافت.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات، صورت‌های مالی بانک‌ها است که واقعی نیست و براین اساس سودهای کاذب نیز ایجاد می‌کنند و با این سودهای غیرواقعی به دولت و سپرده‌گذاران نیز سود می‌پردازند.

سیف با بیان اینکه سه ناترازی در نظام بانکی وجود دارد که هرچه سریعتر باید حل شود، اظهار داشت: نخست ناترازی درآمد و هزینه که درآمدها کفاف هزینه بانک‌ها را نمی‌دهد و زیان ایجاد می‌کند.

وی افزود: ناترازی دارایی و بدهی که براساس آن دارایی‌ها پاسخگوی بدهی بانک‌ها نیست و هر روز شکاف‌ها بیشتر می‌شود و آخرین مورد نیز عدم تعادل نقدینگی است که دارایی غیرمولد ایجاد کرده و بازدهی ندارد؛ نتیجه این موضوع هم اضافه برداشت از بانک مرکزی و ایجاد تورم است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  59  =  68