تسریع در حل چالش های نوآوری با بازارهای داده

در حال حاضر در سطح جهانی افراد به مشارکت در اقتصاد داده‌محور ترغیب نمی‌شوند اما بازارهای داده می‌توانند تبادل مسئولانه و استفاده از داده‌ها را برای حل چالش‌های مهم و نوآوری برای جامعه تسریع کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از ویفروم، در حال حاضر بسیاری از فناوری‌های لازم برای ایجاد رضایت و اعتماد در بازارهای داده می‌توانند پیشرفت کنند و این فرصت وجود دارد تا به منظور حمایت بهتر از کنترل شهروندان بر کاربرد داده‌های خود با استفاده از فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم (۴IR) نوآوری ایجاد کرد. با فراتر رفتن از مرحله مفهومی، باید یک ساختار حکومتی قوی نیز طراحی کنیم که اعتماد ایجاد کند.

داده‌ها به‌عنوان منبع انرژی (نوآوری در هویت دیجیتالی تا اطلاع‌رسانی درباره همه‌گیری و حتی نزدیک‌شدن به اهداف آب‌وهوایی صفرخالص) برای کسب و کارها و فناوری‌های امروزی می‌توانند برای مردم و کره‌ زمین پیشرفت بی‌نظیری ایجاد کنند. با این‌ وجود، در حالی که عرضه و تقاضا برای داده‌ها در بالاترین حد خود قرار دارد اما ممکن است فرصت استفاده از داده‌ها برای نتایج بهتر را از دست بدهیم زیرا که اکوسیستم داده، یک شبکه پیچیده و شکننده از روابط و ذی‌نفعان است و این ارتباطات مانند هر رابطه قوی به اعتماد نیاز دارد.

ایجاد یک اکوسیستم اشتراک‌گذاری اخلاقی و ایمن

در حال حاضر به اشتراک‌گذاری داده‌ها در سطح جهانی اعتمادی نیست و افراد به مشارکت در اقتصاد داده‌محور ترغیب نمی‌شوند، اما فرصت‌هایی برای ایجاد اعتماد در اکوسیستم اشتراک‌گذاری داده‌ها وجود دارد و یکی از این موارد بازارهای داده است. بازارهای داده (مبادله داده‌ها) می‌توانند تبادل مسئولانه و استفاده از داده‌ها را برای حل چالش‌های مهم و نوآوری برای جامعه تسریع کنند. با کاربردهای متفکرانه فناوری‌های نوظهور مانند بلاک‌چین و تکنیک‌های افزایش حریم خصوصی، اپراتورهای بخش خصوصی و دولتی بازارهای داده می‌توانند افراد را قادر سازند تا با میل و آگاهی مجوز استفاده از داده‌های خود را صادر کنند.

در اوایل سال جاری زیرساخت فیزیکی مرکز داده (DCPI) در گزارش «اقتصاد مبتنی بر داده: مبانی آینده مشترک ما» برای استفاده از داده‌ها به نفع جامعه پنج الزام ایجاد کرد. بازارهای داده که برخلاف اشتراک‌گذاری سنتی داده‌ها هستند، اجازه می‌دهند داده‌ها برای مجموعه وسیع‌تری از پیامدهای اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند. این الزامات را می‌توان مستقیما برای طراحی زیرساخت بازار داده به کار برد و برای ایجاد اعتماد از منظر فردی که داده‌های او جمع‌آوری، ذخیره و در بازار داده به اشتراک گذاشته می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر مقررات افراد را ملزم می‌کنند که مجوزهای مستقیم (رضایت) را برای جمع‌آوری، ذخیره یا به اشتراک‌گذاری داده‌های خود ارائه دهند. چون همه داده‌ها توسط یک فرد قابل شناسایی تولید نمی‌شوند بنابراین، همه مبادله داده‌ها به مجوزهای مستقیم نیاز ندارند. اگرچه، بخشی از چارچوب ایجاد اعتماد با افراد از طریق به اشتراک‌گذاری داده‌های مجاز  همراه با فعال‌کننده‌های فناوری مناسب می‌تواند در یک بازار داده برای روابط بین سازمان‌های شرکت‌کننده استفاده شود.

فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم (۴IR) قصد دارد مکانیسم‌های رضایت و مجوز را به روش‌های مختلف و اینکه برخی از مبتکران حتی به دنبال راه‌هایی برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی و دور زدن همه آنها هستند را ارائه کند.  هنوز درمورد مجوزهای فردی برای به اشتراک‌گذاری داده‌ها در زمینه سیاست جاری سوالات مهم بسیاری وجود دارد. دو حوزه‌ای که ۴IR در آن به اوج می‌رسد پیش‌بینی نتایج با استفاده از قراردادهای هوشمند و تقویت دامنه پردازش از طریق مستعارسازی است.

پیش‌بینی نتایج با استفاده از قراردادهای هوشمند

درباره پردازش غیرمتمرکز در میان احزاب متعددی که ممکن است یکدیگر را نشناسند اما همچنان به یکدیگر اعتماد دارند، می‌توان برای افزایش احتمال نتایج قابل پیش‌بینی از فناوری دفتر کل توزیع‌شده (عمدتا بلاک‌چین) به همراه سایر تکنیک‌ها استفاده کرد. یکی از ابزارها ممکن است قراردادهای هوشمندی باشد که طبق شرایط یک توافق‌نامه، به‌طور خودکار اقدامات مشخص شده را اجرا، کنترل یا مستند می‌کند.

استفاده از بلاک‌چین به طرفین اجازه می‌دهد تعیین کنند که چه اطلاعاتی را با چه کسانی و با چه هدفی به اشتراک بگذارند. با توجه به اینکه همه طرف‌ها بر سر منبع حقیقت مشترک به توافق می‌رسند و می‌توانند به‌طور مستقل بر روند کار نظارت داشته باشند بدون اینکه قواعد پلتفرم یا دفتر کل تغییر کند می‌توانند از قابلیت پیش‌بینی و در نتیجه افزایش اعتماد به نتیجه اطمینان حاصل کنند. در نتیجه، نیاز احتمالی واسطه‌های مسئول واسطه‌گری تبادل داده‌ها بین طرف‌های مختلف به حداقل می‌رسد و هزینه اجرای آن و خطر کلاهبرداری کاهش می‌یابد.

دامنه پردازش از طریق مستعارسازی

فرآیندی که بخشی از اطلاعات مهم با مقادیر تصادفی جایگزین می‌شوند و استفاده از داده‌ها به اهداف مجاز محدود شود و برای پردازش غیرمجاز دیگر استفاده نشود. اقدامات انطباق محدودکننده دامنه پردازش را می‌توان با استفاده از فناوری حفاظتی پیشرفته ۴IR  فراتر از اقدامات قراردادی و سازمانی سنتی گسترش داد. این فناوری حفاظتی می‌تواند هرجا که می‌خواهد با داده‌ها حرکت کند تا از دامنه ایمن پردازش اطمینان حاصل شود و امکان توزیع داده‌های توزیع شده، ترکیب، تجزیه‌وتحلیل، هوش‌مصنوعی یا یادگیری ماشینی فراهم شود. مستعارسازی از لحاظ عملکردی ارزش اطلاعات را از هویت جدا می‌کند  که نیاز به وضعیت جدیدی از داده‌ها دارد.
پشتیبانی از بازارهای داده فراتر از مرحله مفهومی

این فناوری‌های ۴IR (انقلاب صنعتی چهارم) قابلیت پیش‌بینی نتایج و دامنه پردازش را برای اطمینان از اعتماد پایدار در اقتصاد داده‌محور حفظ می‌کند. اینها نمونه‌های امیدوار کننده‌ای از فناوری نوظهور مورد نیاز برای تحقق چشم‌انداز برنامه‌هایی مانند تبادل داده C۴IR هند است. محافظت یکی از اصول اساسی در رویکرد اوراق سفید برای ایجاد چارچوب حکومتی است که در صورت بروز اختلاف با طراحی، حفاظت در برابر سوءاستفاده از داده‌ها و حسابرسی لازم برای ارائه راهنمای فردی یا سازمانی به حریم خصوصی نیاز دارد. هدف DCPI این است که با بررسی پیامدهای تکنولوژیکی سیاست‌ها در حوزه‌های قضایی و اتصال نقاط بین بازارهای داده تحت رهبری دولت در هند، ژاپن، کلمبیا و دیگر کشورها یک چشم انداز جهانی ایجاد کرده و مسیر مشترک را پیش برد.

C۴IR ژاپن، چارچوبی را با هماهنگی DCPI  به سوی اقتصاد داده‌ها، یک چارچوب توانمند و توسعه یک ساختار حکومتی مسئولانه و طراحی‌شده برای بازارهای داده و تعیین نقش‌ها و مسئولیت‌های ارائه‌دهندگان خدمات بازار داده (DMSP) و یک زیرساخت کلیدی برای بازارهای داده موفق ایجاد می‌کند. درک عمیق از قابلیت‌های مختلف و ترکیبات بالقوه فناوری‌های نوظهور موجود به‌عنوان DMSPs برای تضمین بی‌طرفی به اطمینان از ایجاد ساختار حکومتی جامع کمک خواهد کرد.

 

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  10