فعالیت کسب و کارهای خرد با «ای‌ نماد بدون ستاره»

بر اساس اطلاعیه مشترک بانک مرکزی، شاپرک و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، از این پس کسب و کارهای خرد برای گرفتن ای نماد زمان کمتری را صرف خواهند کرد و صرفا با احراز هویت و دامنه می‌توانند فعالیت قانونی خود را آغاز کنند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، پیرو ابلاغیه شاپرک درباره الزام ای نماد برای پرداختیارها از انتهای مرداد ماه و طرح برخی دغدغه‌ها نسبت به اجرای این ابلاغیه، بانک مرکزی و شاپرک و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به منظور رعایت کامل ملاحظات و رفع نگرانی‌‌ها، بر اساس پیشنهادهای مطرح ‌شده بخش خصوصی تدابیر لازم را طراحی و توافق کردند. بر این اساس «ای‌ نماد بدون ستاره» به جریان افتاده تا کسب و کارها در اسرع وقت کار خود را شروع کنند.

بعد از الزام شرکت‌ های PSP به ارائه درگاه پرداخت صرفاً به کسب ‌و کارهای دارای نماد اعتماد الکترونیکی (اینماد) در اجرای مقررات مبارزه با پولشویی، بالاخره ابلاغیه مربوط درباره الزام ای نماد برای پرداختیارها از انتهای مرداد ماه ۱۴۰۰ توسط شرکت شاپرک صادر شد. در این ابلاغیه جدید بعضی دغدغه‌های مهم بخش خصوصی از جمله مشکلات دریافت ای نماد برای کسب و کارهای خرد در نظر گرفته شده و برایشان راهکار ارائه شده است.

متن ابلاغیه به شرح زیر است:

    ۱- به منظور تسهیل حداکثری برای کسب ‌و کارهای خرد، «ای نماد بدون ستاره» صرفاً با احراز هویت و دامنه و حداقل هزینه در اسرع وقت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اجرایی شود.

    ۲- محدودیتی برای تبدیل ای نماد بدون ستاره به ای نماد ستاره‌ دار وجود نخواهد داشت ولی در صورتی که تعداد یا مجموع مبلغ تراکنش شخص صاحب امتیاز کسب ‌و کارهای خرد طی یک ماه، از محدودیت ‌های تعیین ‌شده توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بیشتر شود، این کسب ‌و کارها موظفند ظرف ۱۰ روز نسبت به طی مراحل کامل اعطای ای نماد و تبدیل ای نماد بدون ستاره به ای نماد ستاره‌‌دار اقدام نمایند.

    ۳- به منظور رفع مشکل کسب‌ و کارهای فعال در حوزه‌های مالی جدید که تاکنون مقررات‌گذاری برای آن حوزه‌ها انجام نشده است، پس از ثبت‌ نام اولیه در سامانه ای نماد صرفاً با احراز هویت و دامنه انجام و بدون اعطای ای نماد، ارائه درگاه پرداخت به آن‌ها تا زمان تعیین تکلیف حوزه‌‌های مذکور با تشخیص و تأیید بانک مرکزی انجام پذیرد.

    ۴- مرکز توسعه تجارت الکترونیکی امکان ارسال سیستمی اطلاعات احراز شده کسب ‌و کارها اعم از خرد و غیرخرد را با رعایت ملاحظات امنیتی خود، در قالب وب سرویس برای شرکت‌‌های پرداختیار دارای زیرساخت لازم فراهم نماید.

    ۵- در مورد حالت بازارگاهی (marketplace)، در صورتی که فروش و صدور فاکتور توسط بازارگاه انجام شده و پرداخت صرفاً از طریق درگاه پرداخت متعلق به مالک بازارگاه انجام شود، یک ای نماد کافی بوده ولی در صورت نیاز به تعریف درگاه ‌های پرداخت مستقل، امکان دریافت ای نماد مستقل برای هر تأمین‌‌کننده به صورت زیر دامنه بازارگاه بدون محدودیت امکان‌پذیر خواهد بود. در هر حال رعایت الزامات شبکه پرداخت کشور توسط بازارگاه الزامی است.

لازم به ذکر است که طبق ابلاغیه تیر ماه شاپرک، دریافت ای نماد برای کلیه کسب و کارهای اینترنتی الزامی شده و فعالیت مجاز صرفا منوط به دریافت این نماد الکترونیکی از مرجع ذی‌صلاح خواهد بود.

 

 

منبع: دیجیاتو

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  9