بانکداری باز؛ مزیت رقابتی بانک توسعه صادرات

معمارنژاد از تایید نقشه راه توسعه دیجیتال اگزیم بانک خبر داد

معاون بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر ضرورت افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات به عنوان بانک تسهیل کننده صادرات و تجارت خارجی کشور، از تایید نقشه راه توسعه دیجیتال این بانک خبر داد.

به گزارش بانکداری الکترونیک، به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، عباس معمارنژاد در مجمع عمومی بانک توسعه صادرات ایران که با حضور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره، نمایندگان وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت؛ رفاه، کار و تامین اجتماعی، جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان حسابرسی برگزار شد، این مطلب را اعلام کرد.

وی درباره ضرورت افزایش سرمایه بانک توسعه صادرات ایران گفت: باید قبول کنیم که افزایش سرمایه چند سال اخیر بانک‌ها که عمدتا از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بوده، افزایش سرمایه با کیفیتی نیست. در صورتی که سرمایه بانک توسعه صادرات را به دلار محاسبه کنیم حدود ۲۰۰ میلیون دلار می‌شود که اصلا مناسب نیست.

معاون وزیر اقتصاد در عین حال افزود: از سوی دیگر کفایت سرمایه بانک توسعه صادرات به رقم ۱۲.۵ درصد رسیده که این رقم در بین تمام بانک‌های دولتی و نیمه دولتی بی‌نظیر است و عمده کفایت سرمایه آنها بعضا منفی یا یک تا ۲ درصد است.

معمارنژاد گفت: در صورتی که سرمایه بانک توسعه صادرات حتی به ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان نیز افزایش پیدا کند، باز هم رقم آن بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار خواهد بود که رقم مناسبی برای یک بانک توسعه‌ای که ماموریت توسعه صادرات در کشور را برعهده دارد، نیست.

بانکداری دیجیتال و بانکداری باز؛ مزیت رقابتی بانک توسعه صادرات

وی درباره حرکت به سمت بانکداری دیجیتال اظهار داشت: بانک توسعه صادرات تنها ۳۸ شعبه در کشور دارد و حرکت به سمت بانکداری دیجیتال و بانکداری باز، مزیت رقابتی این بانک را در مقایسه با سایر بانک‌ها به شدت افزایش خواهد داد.

معاون وزیر اقتصاد همچنین از ارسال تاییدیه نقشه راه توسعه دیجیتالی بانک توسعه صادرات ایران در وزارت امور اقتصادی و دارایی ظرف امروز یا فردا خبر داد و افزود: البته در این خصوص ملاحظاتی نیز وجود دارد که در نامه تاییدیه به آن اشاره شده است.

وی با اشاره به افزایش درآمدهای کارمزدی این بانک ظرف سال گذشته نسبت به سال ۹۸، تصریح کرد: این موضوع از جمله اتفاقات خوبی است که در سال گذشته در بانک توسعه صادرات رقم خورده و از جمله درخواست‌های مجمع بود که محقق شده است.

وی نقش بانک توسعه صادرات در تجارت خارجی کشور را بی‌بدیل توصیف کرد و گفت : بانک توسعه صادرات حامی صادرات و تسهیل کننده تجارت خارجی است و باید با توجه به نقشی که تجارت خارجی در رشد و توسعه اقتصادی کشور دارد، این بانک تقویت و حمایت شود.
این مقام مسئول همچنین خواستار تفاوت قائل شدن در افزایش سرمایه بین بانک‌های توسعه‌ای و بانک‌های تجاری شد.

در پایان جلسه مجمع نیز اعضا، صورت‌های مالی بانک توسعه صادرات مربوط به سال ۱۳۹۹ را تایید کردند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  2  =  1