ضرورت اقدام جدی نمایندگان برای حقوق بازنشستگان

در حالی جریان همسان‌سازی حقوق بازنشسته‌ها تا مرحله تدوین لایحه‌ای برای تثبیت آن و ارائه از سوی دولت به مجلس پیش رفته که اکنون باید منتظر باشند نمایندگان که هنوز در این رابطه اقدام جدی نداشته‌اند، برای بررسی و تصویب آن ورود کنند. با این وجود رئیس سازمان برنامه و بودجه این اطمینان را به بازنشسته‌ها داده با اقداماتی که صورت گرفته، اکنون که لایحه هم تصویب نشده، همسان‌سازی حقوق آنها محدود به یکسال نیست و باید ادامه داشته باشد.

به گزارش بانکداری الکترونیک، طی سال‌ها حقوق بازنشسته‌ها بسیار جای نقد داشت و همواره در رابطه با عدم تناسب آن با حقوق شاغلان و البته تامین نیازهای زندگی و وضعیت اقتصادی گله داشتند تا این‌که در قانون ششم برنامه توسعه دولت مکلف به ایجاد شرایط مناسبی برای پرداخت‌ها در این بخش شد؛ به گونه‌ای که در ماده ۳۰ قانون دولت مکلف شد بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشگری سنوات مختلف را انجام دهد.

براین اساس، طی بررسی‌های صورت گرفته، سالانه منابعی در بودجه به منظور متناسب سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری و البته در ادامه تامین اجتماعی پیش‌بینی شد و این روند از پایان سال ۱۳۹۸ به صورت جدی‌تری پیش رفت؛ به طوری که دولت وعده همسان سازی حقوق بازنشسته‌ها تا ۹۰ درصد حقوق شاغلان همتراز را به بازنشسته‌ها داد.

در همین رابطه هیات دولت مصوبه‌ای گذراند که طی آن صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح مکلف شدند علاوه بر امتیازات شغلی از محل منابع داخلی و سایر منابع حاصل از سرمایه گذاری‌های خود و همچنین منابعی که در بودجه پیش بینی شده نسبت به برقراری عدالت در نظام پرداخت و متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش خود با ۹۰ درصد میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلان هم طبق مشترک صندوق متناسب با سنوات خدمت از نیمه دوم سال اقدام کنند.

در ادامه و در چند ماه گذشته سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که تصمیم دارد جهت تثبیت جریان همسان‌ سازی حقوق بازنشسته‌ها براساس درخواستی که از سوی این قشر وجود داشته و تدابیری که سازمان اندیشیده آن را به قانون تبدیل کند، بنابراین پیش نویس لایحه در سازمان برنامه و بودجه آماده شد و به دولت رفت و مدتی بعد در هیات وزیران به تصویب رسید و حدود یک ماه پیش از سوی دولت به مجلس ارائه شد.

اما در این فاصله هنوز مجلس برای تصویب لایحه اقدامی نکرده و آنچه در مواضع برخی نماینده‌ها دیده می‌شود انتقاد به لایحه و تاکید بر ایجاد بار مالی آن است.

با این حال اعلام نوبخت – رئیس سازمان برنامه و بودجه – این موضوع را تائید نمی‌کند. او در تازه‌ترین اظهاراتش گفته که بار مالی متناسب حقوق بازنشسته‌ها حتما در دولت پیش بینی شده که لایحه را ارائه کرده است و این طور نیست که لایحه ای به مجلس برود که منابع آن پیش‌بینی نشده باشد.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید به اینکه لایحه اکنون در مجلس بوده و انتظارات برای ورود و تصویب است یادآوری کرده که قبل از ارائه لایحه نمایندگان اعلام آمادگی می‌کردند که با ورود آن، نسبت به تصویب اقدام کنند که اکنون زمان آن است.

گرچه مجلس هنوز اقدام موثری در رابطه با تصویب لایحه همسان سازی حقوق بازنشسته‌ها انجام نداده است، ولی در همین شرایط هم رئیس سازمان برنامه و بودجه به بازنشسته‌ها اطمینان داده که حتی بدون تصویب قانون نیز این مجوز و تاکید از سوی سازمان برنامه و بودجه به مسئولان مربوطه از جمله سازمان بازنشستگی وجود داشته که باید متناسب سازی حقوق بازنشسته‌ها محدود به یکسال نبوده و همواره براساس منابع پیش بینی شده اجرایی شود.

در جریان متناسب سازی حقوق بازنشستگان و لایحه دائمی شدن آن، فاصله بین حقوق بازنشستگان و شاغلان همتراز به حداکثر ۱۰ درصد می‌سد و دولت موظف به اجرای آن خواهد بود.

این در حالی است که در سال ۱۳۹۸ که جریان متناسب سازی حقوق بازنشستگان به طور جدی تری اجرایی شده تاکنون متوسط حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری با افزایش ۱۲۰ درصدی به حدود ۷.۲ میلیون تومان و متوسط حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی با رشد ۱۳۸ درصدی به پنج میلیون تومان رسیده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =