ظرفیت‌های نظام مالیات الکترونیک توسعه یافته است

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: نظام مالیاتی در سال‌های اخیر دستخوش تحولات اساسی در زیرساخت‌ها و فناوری‌های مالیاتی شده و با توسعه ظرفیت‌های نظام مالیات الکترونیک، امروز بستر لازم برای جهش نظام مالیاتی به جایگاه نظام مالیاتی هوشمند مهیا شده است.

به گزارش بانکداری الکترونیک  از سازمان امور مالیاتی کشور «هادی خانی» خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی کشور پس از انجام اقداماتی در چارچوب «طرح جامع مالیاتی» و «نظام مالیات الکترونیک» (E. TAX ) هم اکنون در آستانه تبدیل شدن به یک نظام مالیاتی مدرن است که مالیات هوشمند(I. TAX ) اصلی‌ترین مشخصه آن به شمار می‌رود.

وی افزود: ویژگی نظام مالیاتی هوشمند نیمه متمرکز و یکپارچه بودن اطلاعات، داده‌مبنا بودن کلیه فرآیندهای مالیاتی، از مرحله شناسایی مودیان و ثبت نام گرفته تا مرحله تشخیص، رسیدگی و وصول و اجرا و همچنین مودی محور بودن آن است. نتیجه اجرای این نظام مدرن مالیاتی، افزایش کارآیی در تامین منابع بودجه عمومی، اجرای عدالت مالیاتی، سادگی و سهولت فرایندهای مالیاتی، رضایت ذینفعان، کاهش فرار مالیاتی و نیز افزایش تمکین داوطلبانه و صادقانه مودیان است.

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به اینکه هوشمندسازی نظام مالیاتی، مهمترین برنامه این سازمان محسوب می‌شود، بیان داشت: به واسطه اجرای این سیستم نوین مالیاتی، مالیات‌ستانی براساس داده‌های شفاف، دقیق و به‌روز انجام گرفته و مبنای محاسبه مالیات، صورتحساب‌های الکترونیک ارسال شده از سوی مودیان در چارچوب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و نیز اطلاعات ارایه شده از سوی دستگاه‌های ذیربط خواهد بود.

وی در خصوص دستاوردهای مهم نظام مالیاتی در حوزه مالیات الکترونیک اظهار داشت: بارزترین اقدام در این زمینه که نقش مهمی در تحقق نظام دولت الکترونیک داشته راه اندازی درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی My.tax.gov.ir  و با شعار «هر ایرانی یک مودی» است.  این پنجره واحد، به نحوی طراحی و پیاده‌سازی شده که پروفایل مالیاتی به هر فرد ایرانی اعم از مودیان مالیاتی و غیره قابل ارایه خواهد بود.

خانی خاطرنشان کرد: از طریق این پنجره واحد الکترونیک، حدود ۳۵ خدمت مالیاتی به عموم شهروندان و مودیان بطور متمرکز و به صورت الکترونیک ارایه می‌شود.  از جمله این خدمات می‌توان به مشاهده اطلاعات پرونده‌های مالیاتی در بخش مالیات مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده، کارتابل ابلاغ الکترونیک، ارایه اظهارنامه‌های مالیاتی، رفع تعهدات ارزی و … اشاره کرد.

معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور افزود: همچنین سایر اقداماتی که شهروندان برای انجام آن نیازمند مراجعه حضوری به ادارات مالیاتی یا سایر مراجع بودند، از جمله پرداخت قبوض مالیاتی، دریافت گواهی نقل و انتقال موضوع ماده ۱۸۷ قانون مالیات‌های مستقیم، استعلام ممنوع الخروجی، استعلام بدهی مالیاتی، استعلام مالیات خریداران سکه و غیره نیز از طریق این درگاه ملی قابل ارایه به مردم است.

وی، با بیان اینکه این درگاه خدمت رسانی روز به روز تکامل یافته و خدمات مطلوبتری را به صورت الکترونیک به مودیان ارایه خواهد کرد گفت: از جمله خدمات در دست طراحی می‌توان به مشاهده فرآیندهای رسیدگی و قطعیت، درخواست بخشودگی جرائم، درخواست تقسیط بدهی مالیاتی، درخواست ثبت و پیگیری اعتراض، ارسال اظهارنامه‌های مشاغل و مستغلات استیجاری و ارث، اعلام عدم فعالیت/تعطیلی/ شروع به کار و یا تغییر کاربری، درخواست استرداد،  درخواست ارسال اظهارنامه به بورس، درخواست تمکین برگه‌های مالیاتی و مشاهده مالیات تکلیفی پزشکان اشاره کرد که در آینده، این خدمات به شکل موثری به مودیان ارایه خواهد شد.

خانی اضافه کرد: با الکترونیکی شدن تمامی خدمات مالیاتی، ارتباط مودیان با ادارات مالیاتی به کمترین میزان کاهش می‌یابد و به تبع این امر، فساد اداری و هزینه‌های وصول مالیات نیز به شدت پایین خواهد آمد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  1  =