ضریب نفوذ ۱۵۵ درصدی تلفن همراه نسبت به سال۹۹

در سه ماهه نخست سال جاری رخ داد؛

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور تا پایان سه ماه اول سال ۱۴۰۰ را منتشرکرد. براساس این گزارش ضریب‌نفود تلفن‌همراه نسبت به سال گذشته از حدود ۱۰۰ درصد به ۱۵۵.۴ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش آماری بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور تا پایان سه ماه اول سال ۱۴۰۰ را منتشرکرد. این گزارش هم مانند گزارش‌های پیشین رگولاتوری نشان می‌دهد که هرچند در بخش اینترنت سیار با حدود ۹۶ درصد نفود وضعیت قابل قبولی در کشور حاکم است؛ اما در بخش اینترنت ثابت، بدون هیچ پیشرفتی نسبت به سال گذشته ضریب نفوذ در این بخش با وجود ۱۷ شرکت FCP و شرکت مخابرات به حدود ۱۲ درصد می‌رسد.

در فصل اول و در قسمت خدمات ارتباطی، به وضعیت توسعه تلفن ثابت تا پایان سه ماه اول سال ۱۴۰۰ پرداخته شده است. براساس برسی‌های انجام شده میزان ضریب نفود تلفن‌ثابت تلفن ثابت با جمع خطوط واگذاری شرکت مخابرات و شرکت‌های اینترنتی برابر با ۳۴ درصد است. به صورت جداگانه بر این اساس تعداد خطوط منصوبه شرکت مخابرات برابر با ۳۷ میلیون و ۲۱۳ هزار و  ۶۴۶ خط می‌رسد و تعداد خطوط دایری این شرکت برابر با ۲۸ میلیون ۸۷۲ هزار و ۴۱۲خط است. از طرف دیگر خطوط منصوبه شرکت‌های اینترنتی (FCP) برابر با ۱ میلیون ۷۳۵ هزار و ۸ خط است و میزان خطوط دایری این شرکت‌ها در کل برابر با ۳۶۲ هزار و ۱۰۵ خطر است.

در فصل دوم گزارش وضعیت توسعه تلفن‌همراه در کشور تا پایان سه ماه اول سال ۱۴۰۰ مشخص شده است. براساس گزارش رگولاتوری ضریب‌نفود تلفن‌همراه نسبت به سال گذشته از حدود ۱۰۰ درصد به ۱۵۵.۴ درصد رسیده است.

جمع کل خطوط همراه اول برابر با ۷۰ میلیون و ۲۱۱ هزار ۶۶۵ خط فعال است و بعد از آن ایرانسل قرار داد که جمع کل خطوط فعال آن برابر با ۵۶ میلین و ۷۰۸ هزار و ۵۲۸ خط می‌رسد. در نهایت رایتل به عنوان اپراتور سوم کمترین خطوط فعال را با ۴ میلیون ۹۰۳ هزار و ۱۵۳ خط به نام خود ثبت کرده است.

در ادامه این فصل تعداد سایت‌های فعال شبکه تلفن‌همراه به تفکیک اپراتور و فناوری نیز مشخص شده است. طبق اطلاعات ارائه شده در گزارش رگولاتوری همراه اول در زمینه تکنولوژی نسل دوم ۲۸ هزار و ۳۵۹ سایت دارد و تعداد سایت‌های این اپراتور براساس تکنولوژی ‌۳G برابر ۱۸ هزار و ۶۲۵ سایت است که در مقایسه با سایت‌های ۴G این اپراتور که ۱۶ هزار ۵۰۷ سایت است، بیشتر است. اما ایرانسل ۱۴ هزار و ۵۱۹ سایت فعال براساس ۲G دارد و تعداد سایت‌های ۳G این اپراتور برابر با ۱۴ هزار ۵۴۹ سایت و تعداد سایت‌های ۴G آن ۱۴ هزار ۴۰۷ سایت است.

رایتل به عنوان اپراتوری که به خاطر ارائه نسل سوم شناخته می‌شود،بدون داشتن سایت ۲G، میزان سایت ۳G آن تنها برابر با ۳ هزار ۸۵۶ سایت و میزان سایت‌های ۴G آن کمتر از نسل سوم این اپراتور به هزار و ۵۵۶ سایت می‌رسد، یعنی چند برابر کمتر از دو اپراتور دیگر در این بازار.

اینترنت ثابت توسعه نیافته

گزارش فصلی رگولاتوری که مربوط به پایان سه ماه اول سال ۱۴۰۰ است وضعیت توسعه نیافتگی در بخش اینترنت ثابت را نیز به خوبی نشان می‌دهد. همچنان مانند سال گذشته ضریب نفوذ اینترنت ثابت با داشتن ۱۰ میلیون ۳۹۷ هزار ۹۳۷ اشتراک برابر با ۱۲.۲۴ درصد است. با وجودی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سال گذشته و با شیوع کرونا وعده داده بود تا کاربران به کمک سرویس‌هایی مانند VDSL و فیبرنوری به سرعتی ۴ برابر سرعت فعلی دست پیدا کنند، گزارش رگولاتوری علاوه بر اینکه آماری از بخش مشترکان VDSL  ارائه نکرده است، اعلام کرده که تعداد مشترکان FTTX (فیبرنوری) شرکت مخابرات برابر با ۱۷۰ هزار ۱۸۴ اشتراک است و جمع مشترکان FTTX، هفده شرکت FCP جمعا به ۳۰۰ اشتراک می‌رسد.

عدم توسعه نیافتگی در بخش اینترنت ثابت اما در بخش اینترنت همراه جبران شده است. طبق گزارش رگولاتوری ضریب نفوذ اینترنت سیار براساس تکنولوژی ۳G و ۴G بین سه اپراتور (همراه اول، ایرانسل و رایتل) جمعا با داشتن حدود ۸۲ میلیون اشتراک ضریب نفوذی برابر ۹۶.۹۰ درصد دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  4