چرا در تیرماه مردم برای خرید طلا و سکه صف نبستند؟

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر معتقد است در نخستین ماه تابستان، بازار طلا و سکه با رکود و کسادی بسیار بدی همراه بود.

به گزارش بانکداری الکترونیک؛ اولین ماه تابستان علی رغم گرمای شدید هوا، برای فعالان بازار سکه، جز سردی و رکود چیزی به همراه نداشت. به گونه ای که با نگاهی با نرخ سکه امامی به عنوان شاخص بهای سکه در بازار، متوجه خواهیم شد که در تیرماه، بازدهی فروش این سکه، تنها ۲.۶ درصد بوده است؛ رقمی کمتر از سایر بازارهای سرمایه گذاری همچون بورس و ارز.

بازار طلا و سکه داخلی همیشه تحت تاثیر دو سیگنال داخلی به نام دلار و سیگنال خارجی به نام اونس طلا قرار دارد. در تیرماه این دو عامل تعیین کننده، با نوسان محدود همراه بودند. به نحوی که نرخ دلار در نخستین ماه تابستان به رشد ۱.۷ درصدی رضایت داد و اونس طلا در بازار جهانی نیز در این مدت، بازدهی اندک ۱.۲ درصدی را به ثبت رسانده است. بنابراین از بعد عوامل فنی و اثرگذار بر نرخ طلا و سکه در بازار داخلی، می‌توان نتیجه گرفت که سیگنال افزایشی قابل توجهی به بازار تیرماه ارسال نشده است.

هرچند همان گونه که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، در دهم تیرماه، همسو با افزایش نرخ دلار در بازار، شاهد بیشترین نرخ سکه امامی (حدود ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان) در این ماه بودیم و کمترین نرخ سکه امامی نیز در اولین روز تیرماه در محدوده ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ثبت رسید.

اما در کنار نرخ ارز و نرخ جهانی طلا، روند عرضه و تقاضا نیز در بازار داخلی طلا و سکه اثرگذار است. به نحوی که در سال‌های اخیر همواره با افزایش و هجوم تقاضا به بازار طلا و سکه، شاهد جهش یکباره نرخ‌ها بوده‌ایم و در مقابل افزایش عرضه از سوی مردم نیز عاملی در جهت کاهش بهای طلا و سکه محسوب شده است.

حال برای پاسخ به این سؤال مهم که در تیرماه جریان عرضه و تقاضا در بازار طلا و سکه چگونه بوده است؛ به سراغ محمد کشتی آرای نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر رفتیم. کشتی آرای با اشاره به اینکه در اولین ماه تابستان، بازار طلا و سکه به شدت به رکود همراه بود، اظهار داشت: دلیل این اتفاق به تعطیلات و محدودیت‌های کرونایی و فضای پس از برگزاری انتخابات برمی گردد. به بیان دیگر می‌توان ادعا کرد که همه صنوف تحت تأثیر این فضا، به نوعی با رکود همراه بودند.

کشتی آرای خاطر نشان کرد در خرداد و تیرماه، اقتصاد کشورمان به انتخابات ریاست جمهوری قفل شده بود و جریان پول در اقتصاد به کندی پیش رفت، در نتیجه بازار طلا و سکه در این مدت، با رکود و کسادی بسیار بدی همراه بود. در حقیقت مردم در این ماه، خرید و فروشی نداشتند. به همین علت هم در تیرماه، ثبات نسبی قیمت طلا و سکه را داشتیم و قیمت‌ها بسیار کم نوسان بودند. وی افزود: حتی مشابه این روند در بازار مسکن نیز اتفاق افتاده بود و در تیرماه بازار مسکن نیز با افت معاملات همراه بود.

منبع:ایبِنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×  1  =