کاهش ۵۰ تا ۷۰درصدی تعداد تراکنش خودپردازهای بانک های کوچک

بررسی عملکرد ATMها طی دهه اخیر نشان می دهد؛

آمارهای بانک خاورمیانه از سال 93 تا کنون حاکی از آن است که این بانک در سال 98 بیشترین تعداد تراکنش‌ها را از دستگاه‌های خودپرداز خود شاهد بوده است (4/4 میلیون تراکنش). اما در سال 99 با وجود عدم کاهش خودپردازها، تعداد تراکنش‌ها در حدود 70 درصد کاهش یافته و منجر شده است تا سرانه تراکنش‌های خودپردازی این بانک از 50 هزار تراکنش در سال 98 به تنها 10 هزار تراکنش در سال 99 برسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، آخرین گزارش از عملکرد خودپردازها در مورد بانک‌های کوچک از نظر تعداد تراکنش‌های خودپردازی نشان می‌دهد که این بانک ها نیز تقریباً هم رده بانک‌های متوسط بوده و سرانه تراکنشی در محدوده 30 تا ۸۰ هزار تراکنش به ازای هر خودپرداز از خود نشان دادند.

در بخش اول این گزارش با عنوان " سرانه هشتاد هزار تراکنش به ازای هر خودپرداز طی ده سال گذشته " به بررسی عملکرد تعدادی از این بانک های کوچک پرداختیم. در ادامه این گزارش با ما همراه باشید؛

بانک کارآفرین

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، بانک کارافرین از جمله بانک‌هایی است که آمارهای مناسبی تا سال ۱۳۹۹ به بانک مرکزی گزارش کرده است و همچنین مدیریت مناسبی در شبکه خودپردازی خود نشان داده است. طی دهة گذشته این بانک در سال ۹۵ بیش از ۱۰ میلیون تراکنش توسط دستگاه‌های خودپرداز خود ارائه داده است. تعداد تراکنش‌های ارائه شده توسط خودپردازهای بانک کم، اما سرانه تراکنش‌های خودپرداز این بانک در سال‌های ۹۰ تا ۹۳ بیش از ۷۵ هزار تراکنش بوده است که نشان از بالا بودن عملکرد دستگاه‌های این بانک دارد. این بانک در سال‌های ۹۱ تا ۹۵  تعداد خودپرداز‌های خود را به طور مداوم افزایش داده است؛ اما در سال‌های ۹۶، ۹۸ و ۹۹ تغییرات کمی در خود تعداد خودپردازهای ایجاد کرده و حتی در سال ۹۷ حدود 20 درصد از خودپردازهای فعال را نسبت به سال ۹۶ از شبکه خارج کرده است. با این حال سرانه تراکنش‌های خودپرداز این بانک هنوز هم روند منفی خود را حفظ کرده و در نهایت در سال ۹۹ به حدود ۳۸ هزار تراکنش کاهش یافته است.

بانک صنعت و معدن

بانک صنعت و معدن نیز تنها تا سال ۱۳۹۵ گزارش‌های عملکرد خودپردازهای خود را ارائه کرده است. بر اساس این آمارها، این بانک در حدود ۵ تا ۷ میلیون تراکنش به صورت سالانه توسط دستگاه‌های خودپرداز خود ارائه کرده است و در سال‌های 1390 تا 93 سرانه تراکنشی بین ۶۰ تا ۸۰ میلیون تراکنش روی هر دستگاه ارائه داده است. در نهایت در سال ۹۵ سرانه تراکنش‌های خودپرداز این بانک در حدود ۷۰ هزار تراکنش و تعداد تراکنش‌های این بانک در حدود شش میلیون تراکنش گزارش شده است.

مؤسسه اعتباری توسعه

مؤسسة اعتباری توسعه در بین مؤسسات غیر بانکی تغییرات چشمگیری را در تعداد خودپردازها در سال‌های 97 و 98 تجربه کرده است؛ اما تعداد تراکنش‌های خودپردازی این مؤسسه با تغییرات بسیار کم گزارش شده است. آمارها نشان می‌دهد که این مؤسسه طی 4 سال گذشته سالانه حدود 5 میلیون تراکنش را توسط خودپردازهای خود شاهد بوده است. این تعداد تراکنش و نسبت آن به تعداد خودپرداز حاکی از آن است که سرانه تراکنش‌های خودپردازی این مؤسسه در حدود 55 هزار تراکنش در سال‌های 92 تا 95 بوده است؛ اما در سال‌های اخیر نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده و در سال 99 سرانه تراکنش‌های این بانک به حدود 41 هزار تراکنش رسیده است.

بانک خاورمیانه

آمارهای بانک خاورمیانه از سال 93 تا کنون حاکی از آن است که این بانک در سال 98 بیشترین تعداد تراکنش‌ها را از دستگاه‌های خودپرداز خود شاهد بوده است (4/4 میلیون تراکنش). اما در سال 99 با وجود عدم کاهش خودپردازها، تعداد تراکنش‌ها در حدود 70 درصد کاهش یافته و منجر شده است تا سرانة تراکنش‌های خودپردازی این بانک از 50 هزار تراکنش در سال 98 به تنها 10 هزار تراکنش در سال 99 برسد. این بانک نیز طی سال‌های 93 تا کنون به طور دائمی روند نزولی سرانه تراکنش‌های خودپرداز را تجربه کرده است.

بانک توسعه صادرات

این بانک از جمله بانک‌های تخصصی است که تمرکز کمی روی شبکه خودپرداز داشته و سالانه کمتر از یک میلیون تراکنش را مدیریت کرده است. سرانة تراکنش‌های خودپردازی این بانک نیز در مقایسه با سایر بانک‌ها کمتر بوده و در سال 97 به حدود 16 هزار تراکنش رسیده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  2