دو نیمه متفاوت از بازار ارز در هفته گذشته

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت دو نیمه کاملا متفاوت را تجربه کرد. در بخش ابتدایی هفته بازار کاملا راکد و آرام بود، اما در روزهای پایانی هفته، کاهش یک‌باره قیمت‌ها، توجهات را در بازار ارز به خود جلب کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بازار ارز در روزهای پایانی هفته، با کاهش یک‌باره قیمت‌ها مواجه شد. پدیده‌ای که تحت تاثیر خوش‌بینی فعالان این بازار از احیای برجام پس از انتشار اخباری مبنی بر آزادسازی برخی منابع ارزی بلوکه شده ایران در ژاپن و کره‌جنوبی ایجاد شد.

بازار ارز در هفته‌ای که گذشت دو نیمه کاملا متفاوت را تجربه کرد. در بخش ابتدایی هفته بازار کاملا راکد و آرام بود، اما در روزهای پایانی هفته، کاهش یک‌باره قیمت‌ها، توجهات را در بازار ارز به خود جلب کرد.

بررسی روند تحولات قیمت دلار و یورو در این هفته گویای تداوم روند هفته پیشین در روزهای ابتدایی است. روندی که در آن نه توان چندانی برای افزایش بهای دلار و یورو دیده می‌شد و نه محرک‌های لازم برای کاهش قیمت وجود داشت. اما از میانه روز معاملاتی سه‌شنبه، شیب نمودارها تغییر مسیر داده و روند نزولی به خود گرفتند، تا جایی که در پایان معاملات روز چهارشنبه دلار نسبت به صبح سه‌شنبه، حدود ۴۰۰ تومان و یورو نیز حدود ۶۰۰ تومان کاهش قیمت داشت. البته در روز پنج‌شنبه با توجه به تعطیلی بازارها، بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی، فرصت برای افزایش موقت بهای دلار ایجاد شد. اما معاملات این روز نیز نشان از تمایل کاهشی بازار داشت.

در حالی که این روزها مسائلی همچون موج پنجم کرونا، تعطیلی بازار، تغییر ساعات کاری ادارات و البته گرمای هوا بر فعالیت‌های تجاری و اقتصادی سایه افکنده‌، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی تنها موضوعی که توانست شوک کاهشی را به بازار ارز تزریق کند، خوش‌بین شدن فعالان این بازار در خصوص به سرانجام رسیدن گفت‌وگوهای پیرامون احیای برجام است.

تا پیش از سه‌شنبه برخی تحلیل‌گران از عواملی مانند کاهش تقاضای حواله‌ای در روزها اخیر با افزایش تقاضا به خاطر تعطیلی بازارهای ارز هرات و سلیمانیه به مناسبت عید قربان به عنوان محرک‌هایی برای روزهای آتی بازار سخن می‌گفتند، اما عوامل تحرک در بازار ارز از روسیه و آمریکا سیگنال‌های خود را ارسال کردند و آرامش بازار را بر هم زدند.

اظهار خوشبینی سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه مبنی بر برگزاری دور هفتم نشست وین تا ۱۰ روز آینده و احتمال بالای حصول توافق در این نشست، تقریبا همزمان با گزارش نشریه آمریکایی بلومبرگ از قول منابع مطلع درباره احیای توافق برجام در اولین روزهای کاری دولت سیزدهم، اخباری بودند که روز سه‌شنبه توجه فعالان بازار را به خود جلب کردند.

در تداوم این اخبار امیدوار کننده، روز چهارشنبه نیز به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، ادعای این کشور مبنی بر آمادگی برای احیای برجام خبر دیگری بود که مورد توجه فعالان بازار ارز قرار گرفت. اما مهم‌ترین خبری که توانست در بازار تحرک جدی ایجاد کند، به اعلام غیررسمی وزارت خارجه آمریکا در خصوص چشم‌پوشی این دولت از بخشی از تحریم نفتی علیه ایران و اجازه دسترسی به قسمتی از منابع ارزی مسدود شده ایران در ژاپن و کره‌جنوبی، باز می‌گشت. از نگاه فعالان بازار ارز این خبر نشان دهنده به سرانجام رسیدن توافقاتی در راستای کاهش تحریم‌ها می‌تواند باشد.

اما کارشناسان اقتصادی، هرچند تمامی این شواهد را ناکافی و حاوی اما و اگرهای فراوانی توصیف می‌کنند، اما تاکید دارند این اتفاقات نشان‌دهنده توجه کامل فعالان بازار ارز به تحولات مذاکرات احیای برجام است. اتفاقی که می‌تواند بر اقتصاد کشور تاثیر عمیقی بگذارد.

به هر ترتیب، تحلیلگران فنی معتقد هستند که بازار ارز در حال حاضر به طور کامل از شکستن سقف قیمتی ۲۵ هزار و ۲۰۰ تومان برای دلار ناامید شده است و حال با توجه به شکسته شدن کف قیمتی ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان در هفته گذشته که پس از نزدیک به ۲۰ روز اتفاق افتاد، اگر در هفته آینده بازار بتواند در ادامه روند روزهای پایانی این هفته محدوده مقاومتی ۲۴ هزار و ۴۰۰ تومان را هم بشکند، می‌توان محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان را کف قیمتی جدید برای دلار در هفته‌های آتی بازار تصور کرد. امری که تحقق آن بیش از هر چیز معطوف به تحولات سیاسی است.

 

 

منبع: ایرنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  ⁄  10  =