رقابت نهایی در ردیابی اطلاعات و حفظ حریم خصوصی

فیس بوک در برابر اپل:

فیس‌بوک می‌گوید جمع آوری اطلاعات کاربران در فضای اینترنتی، تجربه خوبی برای این شرکت بوده است. اپل و گروه های مدافع حریم خصوصی نیز این امر را پذیرفته‌اند. فیس بوک نسبت به افتضاحش در تغییرات حریم خصوصی واتس‌اپ نگاه عبرت آموزی دارد. در راستای این تغییرات میلیون‌ها کاربر فیس بوک حق ندارند از مجوزهایی مبنی بر ردیابی علامندی های کاربران درتمام فضای اینترنت که به این شرکت داده‌اند، انصراف دهند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، واتس‌اپ که متعلق به فیس‌بوک است ماه گذشته با یک اعلان درون برنامه ای به کاربران اطلاع داد برخی از داده های این نرم‌افزار ارتباطی، با فیس‌بوک به اشتراک گذاشته می‌شود، که بر این مبنا مجبور شد به روزرسانی «سیاست حفظ حریم خصوصی» خود را به تأخیر اندازد. این امر، نگرانی در مورد حریم خصوصی- محتوای چت‌ها و اطلاعات پروفایل- را افزود و کاربران را به سمت سایر نرم‌افزارهایی همچون سیگنال که پیام‌ها در آن رمزگذاری می‌شوند سوق داد. در حال حاضر در میدان ردیابی اطلاعات، فیس‌بوک در یک رقابت چشم‌گیر با اپل، پیش افتاده است.

کاربران چه چیزی را می‌بینند؟

طی چند ماه آینده، از کاربران آیفون طی پیامی – نه از طرف فیس بوک ، بلکه از طرف اپل پرسیده‌خواهد‌شد که آیا به نرم‌افزار فیس بوک اجازه می‌دهند به اطلاعات آن‌ها دسترسی داشته باشد. که در صورت امتناع کاربران، اپل اجازه دسترسی را به فیس بوک نخواهد داد اما کاربران پیام مشابهی از طرف اپل در رابطه با دسترسی به اطلاعات آن‌ها برای اهداف تبلیغاتی دریافت خواهند کرد. فیس بوک می‌گوید با راه اندازی یک صفحه پاپ آپ طی هفته ها و ماه های آینده، از این درخواست‌های تبلیغاتی ممانعت می‌شود و از کاربران می‌خواهد که در این پاپ‌آپ شرکت کنند. سخنگوی فیس بوک گفت:

«موافقت با این دستورالعمل ها به فیس‌بوک امکان دسترسی به اطلاعات جدیدی را نمی‌دهد. این فقط به این معنی است که فیس بوک می‌تواند امکان تجربه های بهتری را به مردم بدهد.»

درباره چه نوع اطلاعاتی صحبت می‌کنیم؟

تقریباً هر زمان به صورت آنلاین کفش خریداری می‌کنید ، ناگهان در تمام وب سایت ها یا در فید فیس‌بوک‌تان با تبلیغات کفش مواجه می‌شوید. اگر قبلا در یک فروشگاه فیزیکی بوده اید ، ممکن است بعدا در یکی از برنامه های خود تبلیغات آن را مشاهده‌کنید. ممکن است وب سایت ها بتوانند شما را از طریق اینترنت ردیابی کنند ، اما شرکت ها دقیقاً می‌دانند کجا تبلیغات انجام دهند. آن‌ها با جمع آوری اطلاعات در مورد همه چیز از مکان هایی که بازدید کرده اید تا اطلاعات بهداشتی این کار را انجام می‌دهند.

اپل چه کاری انجام می‌دهد؟

اپل در‌حالی که به کاربران گزینه "خاموش کردن ردیابی موقعیت مکانی" رامی‌دهد و به مردم اطلاع می‌دهد که ممکن است در پس زمینه برنامه ای در حال اجرا باشد، میزان اطلاعاتی را که می‌تواند توسط این نرم‌افزارها جمع آوری شود را پیگیری می‌کند.

مدیر عامل شرکت اپل، تیم کوک، اواخر ماه گذشته در کنفرانس «رایانه ها، حریم خصوصی و حافظت از اطلاعات» گفت:

«در حال حاضر ، ممکن است کاربران ندانند که برنامه هایی که آن‌ها برای وقت‌گذرانی ، چک کردن دوستان‌شان یا پیدا کردن مکانی برای غذا  استفاده می‌کنند، در واقع ممکن است اطلاعات آن‌ها را از عکس هایی که گرفته اند، از لیست مخاطبین‌شان یا اطلاعاتی درباره مکانی که آنها غذا می‌خورند، می‌خوابند یا دعا می‌کنند انتقال دهد.»

اواخر سال گذشته ، اپل ارائه دهندگان سیستم‌عامل را مجبور کرد، اطلاعاتی را که از طریق "برچسب های تغذیه ای" درنرم افزار‌های ذخیره‌ساز جمع آوری می‌کنند، را مشخص سازند. این برچسب که نشان می‌دهد میزان واقعی جمع آوری پیام‌رسان فیس بوک همراه با اعلامیه فیس بوک مبنی بر اینکه قصد دارد از داده های واتس اپ برای تبلیغ محصولات به کاربران استفاده کند – منجر به مهاجرت کاربران به سمت برنامه های رمزگذاری شده مانند سیگنال شد.

گام بعدی اپل این است که به کاربران اجازه دهد تا چگونگی دسترسی به اطلاعات در اختیار کاربر باشد. اپل در نسخه به روزرسانی شدهiOS14 -که قرار است در چند ماه آینده ارائه شود به کاربران این امکان را می‌دهد تا اطلاعات حاصل از هر برنامه‎ای را مدیریت کنند و بتوانند از گزینه‌های خاموش و ورشن برای این امر بهره ببرند.

پاسخ فیس بوک چیست؟

این اقدام با استقبال گسترده گروه های "حفظ حریم خصوصی" روبرو شده است ، اما فیس‌بوک این کنترل های جدید حریم خصوصی اپل را حمله مستقیم به تجارت خود می‌داند. فیس بوک به جای بحث درباره ضرورت دسترسی به اطلاعات کاربرانش، با ممانعت از تعیین محل تبلیغات برای مشاغل کوچک، مخالفت خود را نشان داده است. فیس بوک همچنین اظهار داشته است که اپل به کاربران خود می‌گوید انواع اطلاعات گرد‌آوری شده از برنامه‌های متعدد، زمینه چگونگی استفاده از آنها را فراهم نمی کند. سخنگوی فیس بوک گفت:

«درخواست جدید اپل بر اساس ارائه یک معامله کاذب بین تبلیغات شخصی و حریم خصوصی طراحی شده است. این در حالی است که ما می‌توانیم هر دو این ها را فراهم کنیم. اپل با این کار خدمات خود و محصولات تبلیغاتی هدفمند را در اولویت قرار می‌دهد.»

این مبارزه با حریم خصوصی به کجا رسیده است؟

بعید است که اپل عقب نشینی کند، کوک اشاره کرد، مجموعه اطلاعاتی که توسط شرکت هایی همچون فیس‌بوک جمع آوری می‌شوند را می‌توان دلیل بسیاری از اطلاعات نادرست شایع و توطئه آنلاین دانست. وی گفت:

«ما دیگر نباید از این نظریه فناوری، مبتنی بر این‌که هر مشارکتی خوب است که هرچه این مشارکت طولانی تر باشد، بهتر است چشم‌پوشی نماییم. چرا که هدف همه این‌ها، جمع آوری هرچه بیشتر اطلاعات است.»

هنوز خیلی ها این سوال را دارند که «جمع‌آوری اطلاعات تا چه حد امکانپذیر است؟ با توجه به اجتناب نا‌پذیر بودن این پرسش، باید به عواقب آن نیز اندیشید؟» نمی توان اجازه داد یک معضل اجتماعی به یک فاجعه اجتماعی تبدیل شود. کوک گفت ده‌ها سال قبل از اینکه فناوری، در حیطه جمع آوری گسترده اطلاعات از وب سایت ها و برنامه ها ورود کند، تبلیغات وجود داشته است.

مارک زاکربرگ، مدیر عامل فیس بوک، اپل را متهم کرد که بر مبنای منافع رقابتی و نه حریم خصوصی تصمیم گرفته است. وی گفت:

"همچنین ما شاهد هستیم که تجارت اپل بسیار به سهیم بودن در برنامه ها و بازیگری در میدان مقابل ما و سایر توسعه دهندگان، وابسته است. اپل برای استفاده از موقعیت پلتفرم غالب خود برای تداخل در نحوه کار برنامه های ما و سایر برنامه ها، انگیزه دارد و اصرار دارد که برنامه های خود را انجام دهد.

«وقتی می‌شنوید که مردم می‌گویند، ما نباید این کارها را انجام دهیم یا باید به زمان تبلیغات تلویزیونی قدیمی بی‌هدف برگردیم من فکر می‌کنم آنچه که آنها می‌گویند، در حقیقت عقبگرد به جایی است که فقط بزرگترین شرکت ها ظرفیت این کار را دارند، اما مشاغل کوچک به شدت آسیب دیده و رقابت کاهش می‌یابد.»

در این مورد گوگل کجا ایستاده است؟

با توجه به جدیدترین پست وبلاگ گوگل مبنی بر اینکه تلاش می‌کند تا با تغییرات برنامه های خود مطابقت داشته باشد و همچنین توصیه این شرکت به مشتریان، که پس از این تغییرات می‌توانند در سیستم عامل اپل تأثیر قابل توجهی در درآمد تبلیغات گوگل خود مشاهده کنند، موضع گوگل در برابر تغییرات چندان تهاجمی نبوده است. اما اپل ممکن است، تجارت گوگل را نیز مورد هدف قرار داده باشد. در نسخه ios14، نوار جستجو بی سر و صدا نتایج جستجوی گوگل را با نتایج خودش جایگزین کرد ، اما این اقدام اپل برای راه اندازی موتور جستجو یک گام بلندمدت است و این ایراد زمانی شکل گرفت که در 2012 اپل سعی کرد نقشه‌های گوگل را جایگزین نماید. با این وصف این اقدام روند کندی خواهد داشت.

 

منبع: گاردین

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

65  −  59  =