راهکارهای دیجی پی در هم افزائی با شبکه فروش و شرکت های بیمه

در گفتگو با فریبرز قربانیان بررسی شد؛

مدیرکل توسعه کسب و کارهای بیمه دیجی پی معتقد است که انتخاب کانال های توزیع بر اساس پرسونای مخاطب و توسط مصرف کننده صورت می پذیرد و دیجی پی مناسب ترین ابزارها و شیوه‌های اطلاع رسانی برای ایجاد این هم‌افزایی را ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از ریسک نیوز، حضور ناگزیر و ضروری استارت اپ ها در اکوسیستم بیمه ای این روزها در صنعت بیمه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و از طرفی مقررات گذاری نهاد ناظر نیز بر روند حرکت آنها اثر گذار است.

در این راستا برای بررسی نحوه فعالیت استارت اپ ها در زیست بوم بیمه ای کشور به گونه ای که موجب هم افزائی و توسعه گردد موضوع گفتگوی با فریبرز قربانیان، مدیر کل توسعه کسب و کار بیمه دیجی پی است.

لازم بذکر است، دیجی پی به عنوان بازوی فناوری مالی گروه شرکت‌های دیجی‌کالا فعالیت خود را از سال ۹۷ آغاز کرده است.

گفتگو با وی از پی می آید:

*در مقدمه، فضای اینشورتکی در صنعت بیمه را چگونه ارزیابی می کنید لطفا از منظر مزایا و معایب بررسی نمایید.

برای پرداختن به این موضوع باید ابتدا روی مفهوم اینشورتک در صنعت بیمه اتفاق نظر صورت پذیرد و به تعریف مشترکی در این حوزه برسیم.

مواردی مانند تحول دیجیتال و اینشورتک موضوعات جدیدی هستند و چند سالی است که در صنعت بیمه کشور ایران با تواتر شنیده و دیده می‌شوند، اما زمانی که به تعاریف عملیاتی و اقداماتی که در این حوزه صورت می‌پذیرد، دقت می‌کنیم به رد و اثر مواردی چون دیجیتال شدن فرآیندهای نه چندان جذاب صنعت بیمه یا تجمیع و سهولت خرید بیمه‌نامه می‌رسیم. اگر چه کسب تجربه بسیار ارزشمند است، مسیر کسب تجربه اهمیت بسیار بالاتری نسبت به کسب تجربه دارد و این که در چه حوزه و با چه هزینه‌ای به دست می‌آید، بسیار با اهمیت است.

قرارگیری در مسیر صحیح کسب تجربه یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های یک صنعت و شرکت است. از نگاه ما، اینشورتک بسیار وسیع‌تر از مفاهیمی مانند دیجیتالی کردن فرآیندها و مقایسه قیمت و خرید است و شامل حل مشکلات صنعت بیمه به صورت نوآورانه و با استفاده از فناوری است، این موضوع هم شامل مشکلات سمت عرضه کننده و هم مشکلات سمت تقاضااست.

شرکت‌های بیمه، تولید کنندگان نرم‌افزارهای جامع بیمه‌گری ، فروشندگان بیمه و … خواهان حفظ رقابت‌پذیری هستند که این موضوع فراتر از تخفیفات و قیمت‌ها و … است. از سوی دیگر شناخت دقیق رفتار مشتریان و مدیریت ریسک ایشان، کاهش هزینه‌های عملیاتی با استفاده از استراتژی mass customization و استفاده از داده‌های به لحظه و ارتباط با ایشان، همه مواردی‌ست که در چارچوب اینشورتک قابل بررسی و ارائه راهکار است.

*ورود نهاد نظارتی و رگولاتور بیمه‌ ای به فضای کسب و کارهای انلاین را چگونه می‌بینید با توجه به این‌که این ورود مرز باریکی است که می تواند یا مصداق انتظام بخشی باشد و یا دخالت و مانع تراشی.

به نظر ما، ورود نهاد نظارتی همیشه به اهمیت موضوع می‌افزاید و به شدت از آن استقبال می‌کنیم. هر چه‌قدر که ارتباط میان ما و  نهاد ناظر بیشتر باشد، می‌توانیم مشکلات خود را با همدلی بیشتری با این نهاد در میان بگذاریم. مهم همگن بودن اطلاعات میان ما و نهاد ناظر است.

مدل کسب و کار طراحی شده در گروه دیجی‌کالا و دیجی‌پی هم به گونه ای است که بیشترین هم‌افزایی را میان همه ذ‌‌ی‌نفعان کسب و کار از جمله نهادهای ناظر ایجاد می‌کند. بنابراین اگر مدل کسب و کار صحیح طراحی شود و سطوح تعاملی و ارتباطی و جریان داده ها و اطلاعات به درستی در جریان باشد، نباید نگران مانع تراشی و سایر مواردی از این دست بود.

*لطفا به علت حضور دیجی پی در بازار بیمه بپردازید و چرا فکر می کنید در این بازار موفق خواهید شد؟

شرکت دیجی‌پی از سال ۱۳۹۹،  به عنوان بازوی فین‌تک گروه دیجی کالا به این تصمیم رسیده که در فضای اینشورتک حضور بسیار پررنگ داشته باشد و اطمینان دارد که با اتخاذ استراتژی‌های بازار مناسب، مدل کسب و کار و هم چنین منابع کلیدی بسیار قدرتمند، پتانسیل حضور و موفقیت در این بازار را دارد و می‌تواند به عنوان یکی از نقش آفرینان اصلی این حوزه، شناخته شود.

دسترسی به داده های به روز از رفتارهای مالی و الگوهای خرید میلیون ها نفر ایرانی، ابزارها، سرمایه‌ها و توانمندی‌های گسترده دیجی‌پی چه در حوزه فناوری و مالی و چه در حوزه منابع انسانی خوش‌نامی تجاری نوید بخش یک مسیر موفقیت آمیز است.

*در حال حاضر استارت اپهای دیگر هم مشغول فعالیت در بازار بیمه هستند؛ اما مزیت رقابتی شما نسبت به بقیه چه خواهد بود؟

اصولا مزیت های رقابتی، منتج شده از منابع (source) و هم چنین مدل های صحیح کسب و کار است. مدل کسب و کار گروه دیجی‌پی در حوزه اینشورتک یک بازه (spectrum) را هدف گذاشته است که از نفوذ در بازار مشتریان دیجی کالا و توسعه محصولات شروع شده و به توسعه مدل های کسب و کار بیمه ختم می شود.

این مسیر برای ما کاملا شفاف بوده و قدم به قدم آن را طراحی کرده ایم و کاملاً بر استعدادهایمان منطبق است. بنابراین می توان به راحتی متوجه شد که چرا ما اعتقاد داریم که مزیت بسیار خوبی در این حوزه داریم.

*در اکوسیستم بیمه ای موجود چگونه می خواهید هم با شرکتهای بیمه اتحاد استراتژیک ایجاد کنید و هم فعالیتهای شما در مقابله و تعارض با شبکه فروش سنتی نباشد؟

در حال حاضر حدود ۳۰ شرکت بیمه در کشور ایران مشغول به فعالیت هستند و چندین شرکت بیمه دیگر در شرف تاسیس‌اند. بخشی از این شرکت ها به صورت عمومی و بخشی دیگر نیز به صورت تخصصی فعالیت دارند ، لیکن زمانی که به ترکیب پرتفوی و جهت گیری استراتژیک این شرکت ها توجه می‌شود می توان موضوع سمت گیری استراتژیک این شرکت ها را با توجه به محدودیت های منابع شان به خوبی ملاحظه کرد. در دنیای رقابتی، محدودیت منابع یکی از مهم‌ترین موضوعات و ایجاد هم‌افزایی در منابع یکی از هوشمندانه‌ترین راهکارهای نوآورانه و استراتژیک در حوزه هم افزایی های دو سازمان است.

این هم افزایی ها با شرکت های بیمه می تواند در طراحی محصولات مشترک با لایسنسینگ‌های مشترک ، طراحی محصولات و ابزارهای هوشمندانه برای تحقق تجربه های خوب و لذت بخش برای مخاطبین مختلف و حتی طراحی مدل های کسب و کار جدید باشد که در این زمینه شرکت دیجی پی آماده هر گونه هم افزایی با شرکت های بیمه و فروشندگان است.

از سوی دیگر، مدل کسب و کار طراحی شده، در تعامل و هم افزایی با شبکه های توزیع سنتی است، زیرا اعتقاد داریم که انتخاب مناسب ترین کانال های توزیع بر اساس پرسونای مخاطب و توسط مصرف کننده صورت می پذیرد و دیجی پی مناسب ترین ابزارها و شیوه‌های اطلاع رسانی برای ایجاد این هم‌افزایی را ایجاد می‌کند، بنابراین مدل کسب و کار ما ذاتا در تعامل با بخش قابل توجهی از شبکه های فروش سنتی بوده و اتفاقا برای ارائه ابزار و توان‌مندسازی ایشان است.

*دیجی کالا به بیست میلیون یوزر متصل است بر این اساس نقشه راه خود را چگونه ترسیم کردید؟

همانطور که قبلا نیز بیان شد، دیجی‌پی به عنوان عضوی از گروه دیجی کالا با جامعه‌ای ۲۰ میلیونی از کاربران با علاقه‌مندی‌ها و الگوهای مختلف در رفتارهای مالی و خرید  و همچنین گروه بزرگی از فروشندگان و شرکت های کوچک و متوسط ارتباط دارد، بر این اساس استراتژی ما با نفوذ به این بازار از طریق باندلینگ و فروش متقاطع شروع شده و در ادامه با نوآوری و طراحی محصولات، بازتعریف حداقل کیفیت قابل قبول و هم چنین نوآوری در مدل کسب و کار استمرار خواهد یافت و در این راه ، یک کارراهه کاملاً مشخص را دنبال می‌کنیم.

*همان طور که می دانید ذخایر بیمه های عمر که می تواند سپرده های قابل اتکا باشد کمتر در شرکتهای بیمه مورد توجه قرار گرفته است ایا شما ایده ای برای بهره گیری ازین فرصت دارید؟

دیجی‌پی از یک پلت‌فرم چندوجهی در تعامل با بانک ها و موسسات مالی بهره می‌برد. تعداد بالای تراکنش های مالی، همکاری با تعداد قابل توجهی از بانک ها و موسسات مالی و استفاده از ابزارهای دیجیتال مالی این امکان را به وجود آورده است که بتواند منابع مالی شرکت های بیمه بالاخص ذخائر بیمه های عمر را به نحو موثری سرمایه گذاری کند و بازده مناسبی را به دور از هر گونه ریسک به ارمغان آورد. به تازگی هم پلت‌فرم های ولث‌تک این گروه راه اندازی شده است که کمک شایانی به شرکت‌های بیمه ای در مدیریت دارایی‌های‌شان خواهد کرد.

*اعتبار سنجی و فروش اقساطی کمتر در صنعت بیمه مورد توجه قرار گرفته، این فرصتها در برنامه راهبردی دیجی پی جایگاهی دارد؟

توجه به خرید اقساطی و مزایای آن به ویژه در اقتصادهایی با ویژگی‌های اقتصاد ایران، در سال‌های اخیر افزایش یافته است. این موضوع که شما برای به دست آوردن خدمات یا کالاهای مورد نیازتان ناچار به صبر کردن و رساندن توان خرید به میزان ارزش آن کالا یا خدمات نداشته باشید، از جمله امکاناتی ست که کاربران از یک اقتصاد دیجتالی پویا انتظار دارند.

در حقیقت خرید های اعتباری در حال تبدیل  به یکی از مهمترین و محبوب‌ترین سرویس‌های مالی در خانواده هاست و فراهم کردن این خدمات بر بستر بزرگترین بازارگاه خاورمیانه می تواند یکی از مناسب ترین گزینه‌ها برای مشتریان در استفاده و هم چنین خرید انواع بیمه ها باشد. بیمه های عمر و ذخائر مرتبط با مشتریان هم از اعتبار کافی برای این موضوع برخوردارند.

از سوی دیگر دیجی پی می‌تواند اعتبار مورد نیاز ِ فروشندگان بیمه را برای فروش اعتباری بیمه‌نامه به مشتریانشان تامین کند که این هم فرصت خوبی برای شرکت های بیمه و هم چنین فروشندگان برای افزایش توان مندی رقابتی آن‌هاست. موضوع مهم این است که تمام این موارد در بستر دیجیتال و کاملا مکانیزه قابل ارائه هستند.

*به معرفی کوتاهی از دیجی پی بپردازید.

دیجی‌پی، به عنوان بازوی فناوری مالی گروه شرکت‌های دیجی‌کالا فعالیت خود را از سال ۹۷ آغاز کرده است و اکنون خدمات خود را در حوزه‌ها‌‌ی مختلفی همچون درگاه پرداخت هوشمند (SIPG)، سوپر اپلیکیشن دیجی‌پی، سرویس‌های اعتباری، فناور‌های بیمه (Insurtech)، ولث‌تک و … به کاربران ارائه می‌کند.

دیجی‌پی از آغاز با هدف فراگیری مالی و دست‌رس‌پذیر کردن خدمات اقتصاد دیجیتال برای همه افراد جامعه بر ارایه‌ی راهکارهایی، جامع، کابرپسند و هوشمند برای پاسخ به نیازهای روزمره کاربران تمرکز کرده است و می‌کوشد به نفوذ عادلانه خدمات مالی در میان تمام اقشار جامعه کمک کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

27  +    =  32