سامانه شمس؛ نمادی از تحقق بانکداری دیجیتالی

سامانه شعبه مجازی سپهر با نام اختصاری شمس از سال 1399 فعالیت خود را به عنوان یک پلتفرم بانکداری غیر حضوری آغاز کرده است. این سامانه در حال حاضر تنها با بانک صادرات فعالیت داشته و طی هشت ماهه منتهی به فروردین 1400 بیش از 35 هزار بازدید داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، صنعت بانکداری دیجیتالی، امروز بیش از پیش در سراسر جهان رشد یافته است. در کنار افزایش چشمگیر انتظارات مشتریان و ورود نسل‌های جدید و نوجوان به صنعت بانکی جهان و افزایش سواد دیجیتالی منجر شده است تا مردم تمایل بسیار کمتری برای مراجعه به بانک در دسترسی به خدمات عمومی مالی خود داشته باشند.

همه‌گیری کرونا از طرف دیگر منجر شد تا صنعت مالی جهان ره 5 ساله را در واقع فقط طی چند ماه طی کند. اکنون نیز با افزایش استفاده از ابزارهای دیجیتالی، مردم بیش از پیش تمایل بیشتری به استفاده از خدمات مالی دیجیتالی دارند. در کشورهای پیشرفته، همه‌گیری منجر شد تا برخی از بانک‌ها به طور دائمی پلتفرم‌های دیجیتالی خود را راه‌اندازی و برخی از شعب خود را تعطیل کنند. این رویداد دیر یا زود در کشور ما نیز رخ خواهد داد.

سامانه شعبه مجازی سپهر با نام اختصاری شمس از سال 1399 فعالیت خود را به عنوان یک پلتفرم بانکداری غیر حضوری آغاز کرده است. این سامانه در حال حاضر تنها با بانک صادرات فعالیت داشته و طی هشت ماهه منتهی به فروردین 1400 بیش از 35 هزار بازدید داشته و توانسته است خدماتی در زمینه افتتاح حساب، ارائه تسهیلات، ارائه خدمات الکترونیکی و کارتی و همچنین درخواست مجدد و رفع سوء اثر چک ارائه کند. بیشترین مراجعه افراد به این سامانه برای دسترسی به خدمات الکترونیکی و کارت و همچنین خدمات مذکور چک بوده است.

عملکرد کلی پلتفرم

آمارهای ارائه‌شده از عملکرد سامانه شمس نشان می‌دهد که طی هشت ماهه منتهی به فروردین 1400 این سامانه در حدود 35 هزار و 800 بازدید داشته است که بیش از 16 هزار بازدیدکننده برای دسترسی به خدمات الکترونیکی و کارت به سامانه مراجعه کرده‌اند و 46 درصد از مراجعه‌کنندگان را تشکیل می‌دهند. بیش از 12 هزار نفر نیز برای دسترسی به خدمات چک وارد این سامانه شده‌اند که 35 درصد از کل مراجعه‌کنندگان را نشان می‌دهد. 20 درصد دیگر از مراجعه‌کنندگان نیز برای افتتاح حساب و درخواست تسهیلات به این سامانه مراجعه کرده‌اند.

از این تعداد مراجعه‌کننده بیش از 10 هزار مراجعه‌کننده تحت بررسی بوده و درخواست نیمی از کل مراجعه‌کنندگان نیز مورد قبول واقع شده است. تنها 18 درصد از کل درخواست‌های رد شده و 4 درصد نیز پیش از بررسی توسط کاربر حذف شده‌اند.

با توجه به آمارهای ماهانه سهم قبول شده و رد شده‌ها در طول کل دوره تقریباً ثابت بوده و سهم بررسی‌شده‌ها در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. روند تعداد در انواع درخواست‌ها نشان می‌دهد که با گذر زمان تعداد درخواست خدمات الکترونیکی و کارت به طور چشمگیر افزایش یافته و تعداد درخواست‌های تسهیلات کاهش قابل توجهی را تجربه کرده است. تعداد درخواست‌های مربوط به افتتاح حساب نیز از دی ماه 99 تا فروردین 1400 کاهش یافته است. در دو ماه منتهی به فروردین 1400 می‌توان گفت خدمات شمس تنها در دو حوزه چک و خدمات الکترونیکی خلاصه شده است.

افتتاح حساب

طی هشت ماه منتهی به فروردین 1400 مجموعاً 3 هزار و 873 درخواست افتتاح حساب در سامانه شمس ارائه شده است که بیش از 2 هزار و 500 درخواست توسط مشتریان و در حدود یک هزار و 300 درخواست توسط افراد فاقد حساب ارائه شده است. در بین این تعداد، جمعاً یک هزار و 732 درخواست مورد قبول واقع شده و 782 درخواست رد شده است. بیشترین تعداد ردی درخواست مربوط به مشتریان بوده است و بیشترین تعداد قبولی (نسبی) مربوط به افراد فاقد حساب بوده است.

روند آمار ماهانه نشان می‌دهد که افراد فاقد حساب تنها در ماه‌های دی و بهمن درخواست افتتاح حساب کرده‌اند و بیشترین قبولی درخواست نیز در این دو ماه مشاهده شده است. علاوه بر این، میزان درخواست افتتاح حساب در ماه‌های آبان، آذر و فروردین کمتر از 200 عدد بوده است در حالی که در دی ماه به بیش از هزار درخواست رسیده است.

خدمات الکترونیک و کارت

آمارها نشان می‌دهد که طی دوره مذکور مجموعاً 16 هزار و 360 درخواست در حوزه خدمات الکترونیک و کارت ارائه شده است. بیشترین درخواست‌ها در حوزه خدمات کارت و عضویت اینترنت بانک و همراه بانک بوده است که بیش از 12 هزار درخواست را به خود اختصاص داده است و تلفن بانک و پیام کوتاه سهم کمتری دارند. بیشترین سهم درخواست‌های قبول شده در حوزه خدمات کارت و پیام کوتاه بوده است. بیشترین آمار درخواست‌های تحت بررسی نیز در حوزه عضویت اینترنت بانک و همراه بانک بوده است.

روند آمار ماهانه نشان می‌دهد که بیشترین درخواست‌ها در بهمن، اسفند و فروردین ماه مشاهده شده است و عملاً از دی ماه به بعد درخواستی مبنی بر خدمات پیام کوتاه ثبت نشده است. تعداد درخواست‌های خدمات کارت در 3 ماه منتهی به فروردین نیز به حداکثر رسیده است و ماهانه بین 500 تا 1000 درخواست ثبت شده است. طی دوره تعداد درخواست‌های رد شده تغییرات چشمگیری با افزایش تعداد درخواست نشان نمی‌دهد؛ اما تعداد درخواست‌های قبول شده و بررسی شده افزایش یافته است.

خدمات تسهیلات

ارائه خدمات غیر حضوری تسهیلات از جمله عملکردهای کلیدی سامانه شمس است. آمارها نشان می‌دهد که تسهیلات در بین سایر خدمات کمترین درخواست را داشته است. مجموع درخواست‌های تسهیلات از سامانه شمس کمی بیش از 3 هزار درخواست بوده است که سهم قابل توجه آنها (66 درصد) بررسی شده است. از این تعداد تنها نزدیک به 500 درخواست قبول شده که 16 درصد از کل درخواست‌ها را تشکیل می‌دهد و درخواست‌های حذف شده و رد شده نیز 20 درصد از کل درخواست‌ها را تشکیل می‌دهد.

بررسی روند ماهانه درخواست‌ها نشان می‌دهد که از شهریور تا آذرماه تعداد درخواست‌ها روندی افزایشی داشته و در آذرماه به 1200 درخواست رسیده است، در حالی که از دی ماه تا فروردین تعداد درخواست‌ها به شدت کاهش یافته و تنها به کمتر از 180 درخواست در ماه رسیده است.

خدمات چک

پس از خدمات الکترونیک، خدمات چک دومین خدمت پردرخواست سامانه شمس محسوب می‌شود. طی دوره مذکور در مجموع نزدیک به 12 هزار و 500 درخواست انجام شده است که نزدیک به 5 هزار درخواست مربوط به درخواست مجدد چک و حدود 7500 درخواست مربوط به رفع سوءاثر چک بوده است. عمده درخواست‌های رفع سوء اثر توسط سامانه مورد قبول واقع شده است، اما تنها نیمی از درخواست‌های صدور مجدد چک مورد قبول واقع شده و بخش قابل توجهی رد شده است.

روند آمار ماهانه نشان می‌دهد که در کل دوره درخواست‌ها در حوزه خدمات چک قابل توجه بوده است. بیشترین تعداد درخواست در مهم و بهمن ماه مشاهده شده است. تعداد درخواست‌های مجدد چک در کل دوره تقریباً ثابت و در حدود 500 درخواست در هر ماه بوده است؛ اما تعداد درخواست‌های رفع سوء اثر در ماه‌های مهر و بهمن افزایش قابل توجهی داشته و در شهریور، دی و فروردین کمترین میزان بوده است.

 

احسان خدیو؛ تحلیلگر آماری

منبع: ماهنامه بانکداری آینده

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

30  ⁄  3  =