اسناد تجاری دیجیتال جایگزین پول کاغذی می شوند

یک کارشناس اقتصادی گفت: پول‌های کاغذی از بین خواهند رفت و اسناد تجاری دیجیتال نیز جایگزین تمام اسناد و مدارک تجاری کاغذی مانند برات، سفته، بارنامه، قبض انبار و اعتبارات اسنادی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، نائب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در کوتاه مدت ما شاهد از بین رفتن کامل ارزهای جهانروا یا پول های کاغذی نخواهیم بود، اظهار کرد: آنچه که مسلم است این است که روز به روز سهم این دسته از ابزارهای مالی برای انجام تبادلات مالی کمتر می شود و موضوع، فقط رمز ارزها و ابزارای مالی مبتنی بر فناوری های بلاکچین یا دفتر کل توزیع شده، نیست؛ بلکه همه ابزارهای الکترونیک از جمله کیف پول های الکترونیکی بر بستر موبایل یا سایر ابزارها توسعه پیدا می کنند و نتیجه، این می شود که پول کاغذی روز به روز بیشتر و بیشتر حذف می شود و سهم کمتری در تبادلات و تراکنش ها پیدا می کند. در تبادلات کلان که تقریبا دیگر سهم خود را از دست داده و در تبادلات خُرد هم روز به روز با ابزارهای جدید جایگزین می شود.

فرزین فردیس تصریح کرد: نسبت ارزهای جهانروا نیز در  سبد کلی تبادلات جهانی روز به روز کمتر می شود، اما اینکه به طور کامل حذف شود فکر کنم بیشتر از یک دهه زمان می برد.

وی ادامه داد: مسلما دنیای جدید به واسطه سرعت تغییرات بسیار بالایی که در عرصه فناوری ها و ابزارها و نیازهای مشتریان، مصرف کنندگان و ذی نفعان دارد، می طلبد که اشکال دیگری از ابزارهای مالی هم به سرعت توسعه یابند. به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های فین تک به عنوان یکی از پُرجاذبه ترین شرکت های فناوری دنیا، روز به روز در حال توسعه اند و نهایتا آنهایی که با کیفیت تر هستند به جای ابزارهای قدیمی جایگزین می شوند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران گفت: نه تنها پول کاغذی از بین خواهد رفت، بلکه معتقد هستم اسناد تجاری دیجیتال جایگزین تمام اسناد و مدارک تجاری کاغذی مانند برات، سفته، بارنامه، قبض انبار و اعتبارات اسنادی می شوند. به عنوان نمونه وقتی شرکتی در کشور ما با چندین هزار یا چندصد هزار راننده تاکسی همکاری دارد و به عنوان پلتفرم های حمل و نقل هوشمند درون شهری شناخته می شوند، نیاز به این دارد که از طرف های کاری خود سفته بگیرد، اما دیگر نمی تواند از چند صدهزار و حتی میلیون نفر را متناسب با تغییرات قیمتی تورم و … سفته بگیرد و در جایی نگهداری کند، بلکه نیاز است که فرآیند سفته دیجیتال را در کشور یا عرصه بین المللی راه اندازی کنیم.

فردیس افزود: در حال حاضر سازمان های جهانی به این فکر می کنند که گمرکات، از صاحبان کالا قبل از ورود محموله شود اسناد و مدارک را دریافت و پردازش کنند و کالاهایی که مجاز برای ترخیص است را به سرعت ترخیص کنند. به این دلیل که هر یک روز معطلی کالا در گمرک به هزینه های فروشنده یا خریدار اضافه خواهد کرد و سربارهای تجارت جهانی را بیشتر می کند.

وی با اشاره به ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰، تصریح کرد: یک درصد بهره وری بیشتر در این حوزه یعنی ۱۷۵ میلیارد دلار که آنقدر عدد بزرگی است که همه کشورها و بنگاه های اقتصادی انگیزه داشته باشند تا به سمت ابزارها  و اسناد تجارت دیجیتال حرکت کنند. ابزارهای جدیدی که در حال توسعه اند تا اسناد تجاری دیجیتال قابل استفاده باشند، بر بستر فناوری های جدیدی از جمله DLT یا «دفتر کل توزیع شده» قرار دارند که نهایتا به سرعت راه خود را باز می کنند.

فردیس تامین مالی تجارت در دنیا نیز اشاره کرد و گفت: فرض کنید تاجری کالای خود را وارد کشور کرده اما به دلیل مشکلات مالی توانایی ترخیص را ندارد و فرآیند بانکی هم بسیار کُند است و نمی تواند از منابع آن استفاده کند؛ در این شرایط ابزارهایی مانند توکنیزاسیون کمک می کند که منابع مالی مورد نیاز براری ترخیص به صورت کاملا قابل اعتماد تامین شود و حتی منافع صاحب کالا، دولت و فردی که منابع مالی را به صورت مشارکت در اختیار قرار می دهد حفظ شود. این موضوع می تواند در قالب یک قرارداد هوشمند که مبتنی بر فناوری های جدید است شکل بگیرد و این امکان را فراهم کند تا سرعت ترخیص بیشتر و هزینه ها کاهش یابد. در نهایت اینکه باید توجه کنیم، نه تنها ابزار پول بلکه دیگر ابزارها نیز در حال تحول هستند و ما به زودی زود اثری از ابزارهای قدیمی نخواهیم دید.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +    =  9