کرونا و تهدید ۱۳۰ میلیون فرصت شغلی در جهان

بر اساس گزارش‌ها کرونا ۸۷ درصد نیروهای کار در جهان را تحت تاثیر قرار داده و معادل ۲۵۵ میلیون شغل تمام وقت را از بین برده و همچنان بیش از ۱۳۰ میلیون فرصت شغلی در سال جاری را تهدید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، یکصد و نهمین نشست سازمان جهانی کار امسال از هفتم ژوئن برابر ۱۷ خرداد ماه در ژنو سوئیس آغاز شده و تا ۱۹ ژوئن ۲۰۲۱ (۲۹ خرداد) ادامه خواهد داشت.

اجلاس سازمان جهانی کار سال گذشته به دلیل پاندمی کرونا به تعویق افتاد و امسال برای اولین بار به شکل مجازی برگزار شد و همچون سالهای گذشته از کشورمان نمایندگان گروههای کارگری و کارفرمایی و دولت حضور دارند؛ مدیرکل بازرسی کار وزارت کار و دبیر شورای عالی حفاظت فنی نیز به عنوان یکی از نمایندگان کشورمان در کمیته مجازی اجرای مقاوله نامه ها شرکت دارد.

در نشست امسال جمهوری اسلامی ایران برای چهارمین دوره متوالی، به عضویت هیات مدیره سازمان بین الملی کار درآمد.انتخابات هیات مدیره سازمان بین المللی کار برای دوره (۲۰۲۴-۲۰۲۱) در تاریخ ۲۴ خرداد ماه برگزار شد و ایران برای چهارمین دوره متوالی و با رای کشورهای عضو این سازمان عضو هیات مدیره سازمان بین‌المللی کار شد.

هیات مدیره سازمان بین‌المللی کار ۵۶ عضو دارد که برای دوره‌های چهارساله و با رأی کشورهای عضو این سازمان انتخاب می‌شوند.

انتخابات هیات مدیره سازمان بین المللی کار برای دوره جدید باید سال ۲۰۲۰ برگزار می شد اما به دلیل تعویق برگزاری اجلاس ۲۰۲۰ به دلیل شیوع کرونا به اجلاس سال جاری موکول شد.

از منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز کشورهای دیگری به عضویت هیات مدیره در آمدند که پاکستان، عراق، بنگلادش، استرالیا، کره، اندونزی، عربستان و عمان از جمله این کشورها هستند.
عضویت کشورمان در هیات مدیره سازمان بین المللی کار از جههت مشارکت در فرایندهای تصمیم سازی در این سازمان مهم بین المللی حایز اهمیت است.

دستور کار یکصد و نهمین اجلاس سازمان شامل مسائل مرتبط با حوزه کار از جمله گزارش دبیرکل و اعضای هیات مدیره، برنامه ریزی و بودجه بندی برای سال آینده میلادی، اطلاع رسانی و گزارشات مربوط به کاربرد مقاوله نامه ها و توصیه نامه های سازمان بین المللی کار و همچنین بازیابی نیروی کار پس از بحران همه گیری ویروس کووید – ۱۹ است.

در بخش اجرای مقاوله ­نامه­ ها و توصیه نامه ­ها، کمیته کارشناسان سازمان بین المللی کار، گزارشی از اجرای مقاوله ­نامه­ ها و توصیه ­نامه ­ها توسط اعضای آن سازمان در سال ۲۰۲۰ ارائه کرد و در این راستا گزارش ­های تحقیقاتی کمیته کارشناسان در رابطه با اجرای استانداردهای مطروح مورد بررسی قرار گرفت.

یکصد و هشتمین اجلاس سازمان جهانی کار که با شعار آینده کار و کار شایسته برگزار شد،سه موضوع « اهداف توسعه پایدار»، «خشونت و آزار و اذیت علیه زنان و مردان در دنیای کار» و «گفتگوهای اجتماعی و سه جانبه‌گرایی» در دستور کار قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، کنفرانس بین‌المللی کار همه ساله با حضور ۱۸۷ کشور عضو در ژنو سوئیس برگزار می‌شود. این اجلاس مهم‌ترین رویداد بین‌المللی در حوزه کار به شمار می‌رود و کشورهای عضو در عالی‌ترین سطوح در اجلاس مذکور شرکت می‌کنند و به بررسی مهم‌ترین مشکلات روز جامعه کار و وضع استانداردهای بین‌المللی می‌پردازد.

در یک صد سال گذشته روند سازمان بین‌المللی کار رو به رشد بوده و سال به سال بر تاثیرگذاری آن افزوده شده است.طی این سالها ایران همواره یکی از پیشگامان پیوستن به سازمان بین‌المللی کار و کشوری تاثیرگذار در سازمان بوده و در ادوار مختلف نقشی مهم در این سازمان ایفا کرده است.

سال گذشته سازمان جهانی کار اعلام کرد که ۸۷ درصد نیروهای کار در جهان را تحت تاثیر قرار داده است و گای رایدر دبیرکل سازمان بین المللی کار از بانک جهانی و صندوق بین المللی پول خواست تا برای حمایت از کسب و کارها و شاغلین در برابر پیامدهای اقتصادی ویروس کرونا، هر چه زودتر دست به کار شوند؛ چرا که این حمایت‌ها به ویژه برای کسب و کارهای آسیب پذیر و کشورهای در حال توسعه ضروری خواهد بود.

بر اساس اعلام سازمان بین‌المللی کار، پاندمی کرونا معادل ۲۵۵ میلیون شغل تمام وقت را از بین برد.تعداد مشاغل از دست رفته در سال ۲۰۲۰ رکورد بی‌سابقه‌ای زد و ۱۱۴ میلیون نفر بیکار شدند که در این میان زنان و جوانان بیش از همه آسیب دیدند.

ویروس مرگبار کرونا در سال جاری میلادی بیش از ۱۳۰ میلیون فرصت شغلی دیگر را تهدید می‌کند. بر این اساس کنفدراسیون بین المللی اتحادیه کارگری از دولت‌ها خواسته تا ایجاد اشتغال را به عنوان یکی از اهداف اصلی خود درنظر بگیرند و تضمین بهبود و اشتغال پایدار بر مبنای اساسنامه سازمان بین‌المللی کار مدنظر قرار دهند.

بر اساس این گزارش، نشست امسال سازمان جهانی کار که برای اولین بار به دلیل تداوم بیماری کرونا به صورت مجازی و با حضور نمایندگان کارفرمایی، کارگری و دولتی از ۱۸۷ کشور جهان هفدهم خرداد ماه آغاز شده فردا به کار خود پایان خواهد داد.

 

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

66  ⁄  11  =