بانک‌ها همپای بورسی‌ها حاضر به خرید اوراق نشدند

برای دومین بار متوالی؛

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از نتیجه حراج اوراق دولتی در چهارمین مرحله خود در سال ۱۴۰۰، سفارشی از طریق سامانه بازار بین‌بانکی ریالی از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی دریافت و ثبت نشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی از نتیجه حراج اوراق دولتی در چهارمین مرحله خود در سال ۱۴۰۰ (25 خرداد ماه)، سفارشی از طریق سامانه بازار بین‌بانکی ریالی از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی دریافت و ثبت نشد. همچنین در هفته منتهی به 25 خرداد ۱۴۰۰، اوراق مالی اسلامی دولتی در بازار بورس فروخته نشد. نکته قابل ذکر در این خصوص اینکه در دو هفته اخیر منتهی به 19 و 25 خرداد ماه سال‌جاری، سفارشی از سوی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر‌بانکی در سامانه بازار بین بانکی دریافت و ثبت نشد. همچنین در هفته‌های مذکور، اوراق مالی اسلامی در بازار بورس فروخته نشد.

عدم‌جذابیت در حراج اوراق

در شرایط کنونی که موقعیت حساسی به وجود آمده است؛ سیاست‌گذار باید تصمیم مهمی در ارتباط با نرخ سود بازار اوراق بدهی بگیرد. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دولت یا باید به فکر مهار تورم بالای فعلی از طریق جذاب کردن بازار بدهی باشد یا با تداوم وضع موجود، قید فروش اوراق را در نرخ‌های فعلی بزند. علت این موضوع مشخص است؛ زیرا در بازار ثانویه اوراق بدهی، نرخ‌های سود بالاتر از بازار اولیه است. بنابر آمارهای رسمی نرخ سود اوراق با سررسید یک‌ساله معادل 4/ 22 درصد و در بازار حراج معادل 21 درصد است. این موضوع دوگانه‌ای برای سیاست‌گذار به وجود آورده که از طرفی نگران تبعات افزایش نرخ سود است و از سوی دیگر باید به پیامدهای پولی شدن کسری بودجه در صورت عدم‌تغییر در نرخ‌های سود فعلی توجه کند.

حراج اوراق، سیاستی بود که از خرداد سال گذشته به منظور مهار تورم از سوی بانک مرکزی اتخاذ شد. این سیاست در راستای اصلاح ساختار تامین مالی کسری بودجه با استفاده از ظرفیت موجود نقدینگی در کشور در دستور کار بانک مرکزی به عاملیت از خزانه‌داری قرار گرفت.

بررسی‌های رسمی نشان می‌دهد که اراده این نهاد پولی و مالی در خرید و فروش این اوراق در سال‌جاری نسبت به سال گذشته تحلیل رفته است. این موضوع در حالی است که تداوم چنین سیاستی در شرایطی که دولت برای تضمین حقوق و دستمزدهای کارکنان خود دچار کمبود منابع شده و مجبور به برداشت 10 هزار میلیارد تومان از تنخواه گردان بانک مرکزی است امری ضروری به نظر می‌رسد.

شواهد و قرائن موجود حاکی از آن است که از جذابیت این حراج برای بانک‌ها و موسسات غیراعتباری کاسته شده است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که برای بازگشت جذابیت به این بازار نخست وزارت اقتصاد باید تنوع سررسید اوراق بدهی را کاهش دهد. دوم، نرخ سود اوراق که هدف اصلی خرید این اوراق از سوی خریداران است، متناسب با شرایط سایر بازارهای موازی نظیر بازار ثانویه مورد تعدیل و بازنگری قرار بگیرد. در نهایت اینکه نرخ کارمزد خرید و فروش این اوراق کمتر شود تا بتواند به تعدیل هزینه انجام مبادله کمک کند.

زمان حراج بعدی

گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که پنجمین مرحله از حراج این اوراق در روز سه‌شنبه اول تیر برگزار می‌شود. تاریخ سررسید اوراق جدید با نمادهای «اراد۸۵»، «اراد۸۶» و «اراد۸۷» به ترتیب در مهر ۱۴۰۱، تیر ۱۴۰۲ و خرداد ۱۴۰۳ است. بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند نسبت به ارسال سفارش‌های خود تا ساعت 12:00 روز یکشنبه 30 خرداد تنها از طریق سامانه بازار بین‌بانکی اقدام کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های تامین سرمایه متقاضی شرکت در این حراج نیز می‌توانند سفارش‌های خود را تا ساعت 12:00 روز مذکور از طریق سامانه مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ثبت کنند. کلیه نهادهای مالی متقاضی شرکت در این حراج می‌توانند سفارش‌های خود را در هر سه نماد به‌طور جداگانه ارسال کنند. نکته قابل ذکر دیگر اینکه حداقل حجم سفارش در هر یک از نمادهای مزبور ۵۰۰ هزار ورقه است. در نهایت اینکه وزارت امور اقتصادی و دارایی الزامی به پذیرش کلیه پیشنهادهای دریافت‌شده یا فروش کلیه اوراق عرضه ‌شده در حراج ندارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  20