ایران در کاهش ارزش پول ملی در رتبه اول دنیا ایستاد

رئیس اتاق تهران:

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به تورم ۴۱ درصدی ماه گذشته و افزایش۳۰ درصدی افراد زیر خط فقر، گفت: طبق آمار صندوق بین المللی پول، ایران در کاهش ارزش پول ملی اول است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، مسعود خوانساری در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه مهمترین چالش دولت آینده مسائل اقتصادی است، گفت : تورم در اردیبهشت به ۴۱ درصد رسید و با افزایش فاصله طبقاتی، تعداد افراد زیر خط فقر از ۱۵ به ۳۰ درصد رسیده‌ است.

وی افزود: رشد سرمایه‌گذاری هم نسبت به استهلاک که از سال ۸۴ تا ۹۰ حدود ۵ درصد بود،طی دو سال گذشته به منفی ۰.۱۳ درصد رسید.

این مقام مسئول ادامه داد: نامزدها در مناظره‌ها به چالش‌های اقتصادی نپرداختند و از مدینه فاضله ای سخن گفتند که مشخص نبود چطور و با چه درآمدی محقق خواهد شد. اتاق تهران کاری تحقیقاتی به نام بنای ایرانی انجام داده و چالش‌های مهم را جمع‌آوری و به نامزدها ارائه کرده است. بعد از استقرار دولت آینده، راهکارها هم ارائه خواهد شد. امید است دولت با کارگروه هماهنگ اقتصادی بتواند برنامه ریزی خوبی در جهت رفع مشکلات داشته باشد.

خوانساری گفت: کسری بودجه منجر به رشد پایه پولی و نقدینگی می‌شود. نقدینگی از ۴۶۰ به ۳۴۷۶ هزار میلیارد تومان رسیده که باعث افزایش تورم می‌شود. در سال جاری بودجه با افزایش ۱۴۰ درصدی نسبت به سال قبل  به ۱۳۷۴ هزار میلیارد تومان رسیده است. گرچه ۳۴۰ هزار میلیارد تومان آن در صورت تامین منابع است اما حتی اگر این مزان هم مصرف نشود، دولت با افزایش ۸۱ درصدی کسری بودجه مواجه خواعد شد.

وی افزود: طبق آمار صندوق بین المللی پول در خصوص شاخص تاب آوری کشورها در سال جاری، ایران با شاخص تاب آوری ۱۶.۱ از ۱۰۰ در بین ۱۳۰ کشور در رتبه ۱۲۸قرار دارد و در کاهش ارزش پول ملی اول است.

خوانساری ادامه داد : توقف کالاها قبل از کرونا ۲۰ روز بود که امروز به ۵۰ روز رسیده است. هر روز توقف کالا در گمرک یک درصد به هزینه آن اضافه می‌کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

3  ×    =  27