روند شاخص سرمایه گذاری و بازار بدهی در نیمه اول سال۲۰۲۰

اوراق کرونایی؛

ماهیت وانیلی اوراق قرضه با کیفیت و درجه سرمایه‌گذاری بالا، بسیاری از سرمایه‌گذاران را مجبور می‌کند تا یکی از جذاب‌ترین امتیازات این بازار را نادیده بگیرند یعنی اوراق مشارکت.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، تنها 12 ماه پیش، تهیۀ پرونده برای اوراق قرضه کار دشواری بود. در ژوئن 2019، بازار سهام یازدهمین سال متوالی رشد خود را تجربه می‌کرد و شاخص ASX200 تنها 500 امتیاز از رکورد خود، یعنی 7145 فاصله داشت. ارزش سهام در یک روند رشد باور نکردنی قرار گرفته بود. بیش از یک دهه بود که اوراق بهادار سرمایه‌گذاران به هیچ وجه مورد آزمایش جدی قرار نگرفته بود.

احساس امنیت کاذب

زمانی که بازارها در بهترین حالت خود قرار گرفته است شاید زمانی باشد برای سرمایه‌گذاران که مهم‌ترین چشم‌انداز برای اهداف بلندمدت خود را بررسی کنند. خواه این اهداف برای زندگی در زمان بازنشستگی باشد، برای اطمینان از رفاه دیگران یا برای امور خیرخواهانه، پرتفوی سرمایه‌گذاری معمولاً افق چند دهه‌ای را به دنبال دارد. این نیاز به توانایی مقاومت در برابر مکانیزاسیون بازارها در دوره‌های مختلف دارد.

در ژوئن 2019، بسیاری از سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن تعادل مجدد پرتفوی خود، به دنبال تغییر در تنوع سبد دارایی‌های خود و بررسی دارایی‌های پر ریسک و پر سود بودند. اوراق قرضه با کیفیت بالا کسل‌کننده هستند. آنها اغلب مترادف با ثبات و درآمد هستند، مثل آنکه پول را روی میز بگذارید و کاری نکنید.

ماهیت وانیلی اوراق قرضه با کیفیت و درجه سرمایه‌گذاری بالا، بسیاری از سرمایه‌گذاران را مجبور می‌کند تا یکی از جذاب‌ترین امتیازات این بازار را نادیده بگیرند.

اوراق مشارکت در سبد سرمایه‌گذاران تنوع ایجاد می‌کند و به عنوان بالانسی برای سهام در رکود بازار عمل می‌کند. نوسانات بازار در نیمه اول سال 2020 به طور واضح ویژگی‌های متفاوت بین سهام و سایر دارایی‌ها و اوراق را نشان می‌دهد. این دوره بینش ارزشمندی در مورد چگونگی کاهش ریسک توسط اوراق قرضه در برابر تلفات دارایی کل سهام را فراهم می‌کند.

شکل بالا بازده روزانه اوراق قرضة جهانی و سبد سهام جهانی را از ابتدای ژانویه تا پایان ژوئن 202 را مقایسه می‌کند که در ابتدای سال به 100 رسیده است. اولین چیزی که به چشم دیده می‌شود، دره عمیق سهام در ماه مارس نسبت به افت خاموش اوراق قرضه است. هر دو کلاس دارایی یک دوره بازده منفی را تجربه کردند؛ اما با اندازه‌های بسیار متفاوت. ارزش سهام تا پایان نیمه اول سال 2020 هنوز به طور کامل بهبود نیافته است. خوش‌بینانه سهام ممکن است به بهبود سهام در افق طولانی‌تری توجه کنند، با این حال، در اینجا مشخص می‌شود که چگونه این دو کلاس دارایی در یک پورتفوی یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

نوسانات وحشی و روزانه در ماه مارس و آوریل کافی بود تا دلهره هر سرمایه‌گذاری را برانگیزد و دام اصلی سرمایه‌گذاران در زمان فروش سهام به شدت بدتر بود، زیرا سهام شرکت در روند نزولی بود، ضرر‌ها قفل شده بود و هیچ امیدی به بهبود وجود نداشت. وارد کردن اوراق قرضه با درجه سرمایه‌گذاری در این دوره به عنوان یک بالشتک، نوسانات کلی پرتفوی و ضررهای احتمالی را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود سرمایه‌گذار در شرایط بهتر نوسانات و ارزش سهام خود را تجربه کند.

نقش انواع مختلف اوراق بدهی

رویدادهای اخیر نشان داده است که زمان بهتری برای ارزیابی و استفاده از مزایای اوراق قرضه با درجه سرمایه‌گذاری در پورتفوی‌ها وجود ندارد. انواع مختلفی از اوراق قرضه برای سرمایه‌گذاری در دسترس است و هر نوع و طبقه‌ای بسته به اهداف سرمایه‌گذاری، ریسک‌گریزی و افق زمانی سرمایه‌گذار نقش متنوعی در پورتفوی‌ها دارند.

اوراق قرضه با بازده بالا و کیفیت پایین ممکن است در سبد سهام یک شخص جای گیرد؛ اما در سبد سهام شخص دیگر خیر. اوراق قرضه با بازده بالا از درجه تنوع یکسانی در رفتار سهام در مقایسه با اوراق قرضه با درجه سرمایه‌گذاری برخوردار نیستند. به همین دلیل، سرمایه‌گذاران باید اطمینان حاصل کنند که چه میزان از پورتفوی خود را در معرض اوراق قرضه مختلف قرار می‌دهند.

برای سرمایه‌گذارانی که از تخصیص سرمایه بین دارایی‌های رشد و اوراق بهادار راضی نیستند، گزینه‌های متنوعی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد تا اطمینان حاصل کنند که هنوز می‌توانند اوراق قرضه را در پرتفوی خود بگنجانند. با این حال، این اقدامات باید با در نظر گرفتن اهداف بلندمدت سرمایه‌گذار، میزان ریسک‌پذیری و کارمزدهای پرداختی باشد. به این ترتیب، درس‌های 2020 نشان می‌دهد که اوراق قرضه بخشی مهم در کمک به سرمایه‌گذار در دستیابی به اهداف سرمایه‌گذاری خواهند بود.

 

منبع: ماهنامه بانکداری آسنده شماره 51

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  5  =  2