سامانه «فکت‌یار» با هدف مقابله با اخبار جعلی راه اندازی می شود

مرکز تخصصی شتاب‌دهنده فناوری‌های علوم اجتماعی محاسباتی با حمایت مرکز نوآوری آومیک، سامانه «فکت‌یار» را با هدف مقابله با شایعات و اخبار نادرست در فضای رسانه‌ای و مجازی راه‌اندازی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، اخبار نادرست و گمراه‌کننده اصطلاحی است که برای اخبار دروغ و یا اطلاعات نادرستی که با هدف فریب مردم (آگاهانه یا ناآگاهانه) در سطح جامعه منتشر می‌شود بکار می‌رود. این اطلاعات نادرست بعضا به قدری ماهرانه در میان مردم منتشر می‌شود که گویا واقعیت دارد و مردم آن را باور کرده و تاثیرات زیادی در رویکرد کلی آن‌ها نسبت به موضوع خواهد داشت. اخبار جعلی، از طرق مختلف و با اهداف مختلفی تولید می‌شوند.

در همین راستا مرکز تخصصی شتاب‌دهنده فناوری‌های علوم اجتماعی محاسباتی با حمایت مرکز نوآوری آومیک، سامانه «فکت‌یار» را با هدف مقابله با شایعات و اخبار نادرست در فضای رسانه‌ای و مجازی راه‌اندازی می‌کند.

در توضیح عملکرد این سامانه آمده است: «فکت‌یار» با متدولوژی سه مرحله‌ای پس از رصد جامع اطلاعات و اخبار منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، اخبار مشکوک و نادرست، شایعات و فیک‌نیوزها را با استفاده از هوش مصنوعی و نظر خبرگان‌ شناسایی کرده و در نهایت بر مبنای فکت‌های قابل دستیابی در خصوص درست یا نادرست بودن آن‌ها اظهارنظر می‌کند.

هدف از راه‌اندازی سامانه «فکت‌یار»، راستی‌آزمایی اخبار و اطلاع‌رسانی درباره اخبار جعلی و شایعات در فضای رسانه‌ای کشور به‌ویژه رسانه‌های اجتماعی و مجازی و پیام‌رسان‌ها عنوان شده است.

مرکز تخصصی شتاب‌دهنده فناوری‌های علوم اجتماعی محاسباتی زیرمجموعه شرکت متدیتا مستقر در مرکز نوآوری آومیک است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  7